dit was in de 80er jaren de slogan op een door de NPO uitgegeven sticker.
In de carnavalsweek heb ik even de tijd genomen om wat meer info te krijgen inzake de vele vacatures die er in de duivensport bestaan op bestuurlijk niveau. Het is
al jaren geen geheim meer dat er te weinig hulp in de eigen vereniging aanwezig is, en veel erger nog, geen bestuurlijke hulp binnen de eigen
afdeling op bijna alle niveaus in Nederland die toch werkzaam zijn in het belang van onze sport. Ik heb de websites van alle afdeling bekeken en meer
dan 28 vacatures geteld, de a.i. functies heb ik daarin niet meegenomen. Dus een herindeling is een mogelijkheid om weer een volledige bestuursploeg te kunnen
formeren.Maar het omgekeerde kan het geval zijn, en dat is dat oudere bestuursleden gebruik maken van deze herindeling om “ goede dag
“ te zeggen na vele werkzame jaren binnen het bestuur. Bij een nieuwe ploeg aan te schuiven is voor oudgedienden vaak moeilijk, en ook begrijpelijk.
Andere mensen andere ideeën.
Duivensport als hobby !
Voor de duivensport als hobby valt het allemaal wel mee, oudere liefhebbers maken vaak gebruik van naaste familie, vrienden kennissen en kleinkinderen en noem
maar op om hun te ondersteunen in hun hobby.
.
.
Er zullen nog wel nauwelijks liefhebbers zijn die niet willen genieten van de aankomsten van hun duiven en dus ook willen genieten van de duiven binnen de
sport. En dan komen wij bij het sportgedeelte uit.
Duivensport als sport !
Veel werk is er binnen iedere afdeling, vooral in de voorbereiding van het seizoen, en dan beperken we ons alleen al op het duiventransport. Samenstellen
reisprogramma´s, rekening houdende met de afspraken binnen de NPO. Ophaalschema‘s van de duiven rekening houdende met de beperkte tijd
van ophalen op de werkdagen. lossingsvergunningen, convoyage personeel, wagens poetsen, voer bestellen, watertanks vullen en noem maar op,.Allemaal van dat
stille werk dat niemand ziet. Opeens staat het op de website, bijna niemand vraagt zich af wie er achter zit. Hetzelfde geldt voor de verenigings functionaris,
ook hij maakt zijn wekelijkse planning, rekening houdende met de “andere “ werkzaamheden van zijn mede bestuurders. Met 2 en 3
vluchten per week vaak een moeilijke klus. Petje af, ga er maar aan staan.
.
.
Daarnaast hebben een 32 tal lokalen ook nog eens een inkorflokaal voor de ZLU vluchten, te beginnen op maandagavond met inkorven.Voor een groot
gedeelte van Nederland, naar gelang de windrichting letten op de duiven op de vrijdagnamiddag tot bijna in of ver in de nacht. Op zaterdagmorgen in alle
vroegte weer paraat totdat het concours sluit, voor Noord vaak ver in de namiddag, misschien nog net op tijd om de klokken af te slaan, zo niet is er nog altijd de
zondagmorgen/avond. En op maandag beging het spel weer opnieuw, ga er maar aan staan, lokalen met meer dan 1300 en 1400 duiven . Petje af,
ga er maar aanstaan!
Frappant detail !!
Bij de grote fond clubs zie ik vrijwel geen vacatures, zij liften lekker mee op het werk dat de ZLU verricht, zij geven in hun instructie het niveau
aan alwaar de liefhebber in zijn regio al dan niet vrijwillig kan/mag deelnemen, en klaar is Kees. Goede dag en welkom op onze feestavond !
.
.
Zij hebben geen problemen bij vervoer inzake CO2 , geen problemen met personeel op de wagens, geen problemen bij lossingen, geen
problemen met controles, geen problemen met foutief aangeleverde bestanden, geen problemen bij extra overnachtingskosten, en ga zo maar door. Ook de
ZLU komt vele handen tekort, nog geen handvol idealisten trekt op dit moment de kar, af en toe ,in mijn ogen dan, tegen beter weten in.
Het zal zijn tijd wel duren is de meest goedkoopste oplossing, maar hoe dan verder ?????? Duivensport leuke hobby.
Groetjes,
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.