Beknopt overzicht overleg KBDB en de internationale inrichters.
.
Beste sportvrienden,
Op vrijdag 4 nov. j.l. vond er overleg plaats in het KBDB gebouw te Halle. Voor het eerst kwamen alle inrichters in het voortraject van het seizoen bij elkaar om van
gedachten te wisselen.Een heel goed initiatief van bestuur KBDB. Zo krijgt eenieder de kans om straks in het voorjaar zonder al te veel problematiek van start te
kunnen gaan.
De punten die op tafel kwamen, iedereen had de kans om vragen, c.q, problemen vooraf ingediend aan te kaarten.
A. Inzake het vliegprogramma, vrijdag 14 juli is in Frankrijk nationale feestdag, dan mag er niet gelost worden. Vraag KBDB is kan elk land op dinsdag
inkorven. Voor de ZLU hoeft het geen probleem te zijn aangezien er geen marathonvlucht op dinsdag inkorven is.
B. Vrachtkosten 2023. Deze zijn gelijk aan de kosten van 2022, de kosten van Marseille bedragen ook € 4.20, was typefout.
C. Aantal duiven per mand. Ook hiervoor gelden de aantallen van 2022.
D. Minimale afstanden voor deelname aan int. vluchten. Deze zijn niet gewijzigd, gelijk 2022.
E. Lossingen en lossinginfo voor de verantwoordelijken. Er komt voor iedere wedvlucht een Whatsapp-groep, er kunnen vooraf weerkaarten e.d. gedeeld worden,
eveneens de door NPO aan ZLU aangeboden info via IWB. Dan is er discussie mogelijk. Ook de KBDB heeft een eigen weerman, Samuel
Helzen. Wat te doen als ZLU zegt “niet los “n.a.v. advies IWB ??Op de dag van lossing geen discussie over vroeger, later,
verplaatsen, het is ja of nee.KBDB draagt de eindverantwoording.
F. Doping controles. Natuurlijk een heet hangijzer, KBDB is er het liefst vanaf, zeer zeker in de situatie zoals nu, 4 deelnemende landen, 4
verschillende regelgevingen, 4 verschillende interpretaties, 4 verschillende verboden stoffen lijsten. Kan het nog moeilijker ?? Dit hoort volgens de KBDB eigenlijk
onder de overheid thuis. Is zo onbegonnen werk.
G. Volgens het sportreglement van de KBDB, en dat geldt voor alle inkorvers, moet de te controleren duif minimaal 5 dagen op het hok van de liefhebber aanwezig
zijn i.v.m. mogelijke controle.
H. Ingediend door de ZLU;De miskleun lossing Narbonne.
Duidelijk werd deze zaak nogmaals door KBDB uitgelegd, de te verwachte maatregelen worden tijdig bekend gemaakt. De NPO heeft de ZLU hierop ook al
aangesproken, de internationale marathonvluchten voor Nederland lopen gevaar op met dit soort beslissingen.Helaas heeft de NPO zich nog niet gemeld bij de
KBDB voor overleg betreffende diverse door de ZLU aangekaarte problemen.
Hitteprotocol:
Het hitteprotocol, ook hierin verschil van mening met de regelgeving KBDB en NPO. Bij hoge temperaturen, andere regels, stel via de NPO krijgen we
als ZLU code rood, hoe moet daarmee worden om gegaan. KBDB is leidend aangezien het een int. vlucht betreft !
Transportkosten.
ZLU is en blijft nog steeds ontevreden over de uitleg van de gestegen vrachtkosten 2022. Enige onderbouwing zoals de ZLU vraagt blijven achterwege. ZLU stelt dat
zij de inrichters daarin vertrouwen dat verhoging noodzakelijk was, maar geef dan aan waar deze kosten omhoog moeten. Gezien het feit dat de vraag aan bestuur
KBDB gesteld werd, werd deze vraag meteen bij de inrichters neergelegd. Want zij zijn immers de organisaties waar strak het overschot vracht naar toe gaat.
Schoorvoetend werden vragen beantwoord met de bedoeling om straks in het voorjaar een betere onderbouwing te kunnen overleggen.
Ter afsluiting werd ons door bestuur KBD duidelijk gemaakt dat zij de samenwerking met de ZLU wil verbeteren, wat zowel organisatie, doping en welzijn duiven
betreft. Zoals ik reeds eerder opmerkte een zeer positieve start voor het seizoen 2023, op naar de voorjaarsvergadering.
Namens ZLU,
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.
Geplaatst op: 16-11-2022