Voorbeschouwing 3- 2021

De ruis rondom Barcelona 2022.



Beste sportvrienden,

Vorige week zijn de aanvraag/bestelformulieren 2021 per mail naar de inzetlokalen 2020 verzonden, rond 15 maart moeten deze geretourneerd zijn zodat de proefdruk voor het 1e periodiek 2021 op orde kan worden gebracht. Intern is een werkgroep bezig met het concept samenwerkingsvlucht NPO – ZLU medio 2022. Bedoeling is het dat dit concept na behandeling op een fysieke ZLU-vergadering richting NPO bestuur gaat. Inzake de internationale vluchten volgt het ene bericht op het andere. Positief is dat de KBDB op onze briefwisseling reageert, we hebben wel eens anders meegemaakt. Van de KBDB ook bericht ontvangen dat zij voor toelichting wijziging inrichter Barcelona klaar staan tijdens de komende videoconferentie in maart.

Komende vrijdag 26 febr. vergadert de KBDB, hopelijk komt er dan eindelijk duidelijkheid inzake inrichter, losplaats en lossingsbeleid !!


Om niemand voor de voeten te lopen heb ik de vorige versie aangepast zodat komende week het juiste communiqué geplaatst kan worden. De aanleiding van deze ruis heeft te maken met van een petitie van vele dierenartsen richting bestuur KBDB in nov. 2021. Enkele passages hieruit ik ter verduidelijking.

“ Eén argument dat door alle fond - liefhebbers duidelijk wordt onderschreven betreft de omstandigheden tijdens transport en het tijdstip van aankomst. Naast het regelmatig drinken en het strikt toepassen van de reglementaire voorzieningen qua aantal duiven per mand, is volgens ons de luchtcirculatie een cruciaal item om in de gaten te houden. Onze suggestie is de volgende: na het stapelen van de manden in de vrachtwagen boven de hoogste mand een vrije ruimte laten van 20% van de totale hoogte van de laadbak. Tevens zorgt men ervoor om tussen iedere gestapelde laag een opening te voorzien van 5 à 7 cm dit om verluchting bovenaan iedere mand toe te laten.

Opmerking ZLU: dit is een 6 tal jaren geleden reeds onderzocht, verslag is nooit gepubliceerd. En er is ook nooit iets mee gedaan ??

De fabrikant van de manden heeft hiervoor een zeer mooi en efficiënt systeem. (zie foto‘s)





Dit zou eigenlijk voor heel wat vluchten een bijzonder goede zaak kunnen zijn. Het is best mogelijk dat het verschil met Nederland hiermee al verdwenen zal zijn. Een ander belangrijk argument betreft het tijdstip van aankomen met de duiven op de lossingsplaats. Uit ervaring weten wij dat dit het vluchtverloop enorm kan beïnvloeden. Er is een enorm verschil in vluchtverloop als de duiven een behoorlijke tijd hebben kunnen ‘op adem komen‘ zeg maar, ondertussen eten en (regelmatig) drinken hebben gehad, in de schaduw en met een goede luchtcirculatie in de vrachtwagen. Dit is volgens begeleiders goed te merken aan de duiven zelf; na een dag aanwezig op de lossingsplaats beginnen de duiven te koeren en komt er leven in. In het geval van Barcelona zou het ideaal zijn als de duiven woensdagavond of ten laatste donderdagmorgen op de lossingsplaats zijn.

De meeste fond liefhebbers zijn allen van mening dat het uit de mand halen van de duiven voor de controle gewoonweg een slechte zaak en een grote vertraging is voor de duiven. Toch vinden allen een goede extra controle en fraudebestrijding ook heel belangrijk. Het controlesysteem van de KBDB ( ideaal gezien op de lossingsplaats i.p.v. in een magazijn in België omdat men dan zeker is dat de duif op de lossing aanwezig is) zou hiervoor misschien een betere optie kunnen zijn. De duiven kunnen dan ook vroeger op de lossingsplaats toekomen. Maar internationaal moet er ook een goede controle zijn.

Opmerking ZLU: wij hebben het WCS systeem, vorig jaar KBDB uitgenodigd om te komen kijken, is helaas niet gebeurt. Controle op de losplaats is altijd gevaarlijk, er kunnen duiven ontsnappen, in een omvangcentrum is deze kans veel kleiner, mits men natuurlijk de poorten gesloten houdt.

Afspraak met bestuur KBDB.
De destijds gedane afspraak, dat is ca. 6 jaar geleden, destijds was Dirk Schreel voorzitter KBDB Sportcomité, en Stefan van Bockstaele voorzitter Raad van bestuur, in bijzijn van alle inrichters, incl. de buitenlandse organisaties, zoals ZLU , ARGE Euskirchen , en Noord Frankrijk, dat er geen duif van Barcelona op de dag van lossing thuis mag komen wordt dus met deze maatregel waarschijnlijk losgelaten.
De mogelijke consequenties mogen duidelijk zijn, Frankrijk is in mijn ogende lachende 3e.




Een rekenvoorbeeld, de kortste afstand Barcelona voor de Franssen is ca. 940 km, gerekend vanaf de losplaats Barcelona 2020. De mogelijk nieuwe losplaats Barcelona ligt ca. 35 km. noordelijker, dan blijven er dus gemakshalve ca. 900 vlieg kilometers over, tel daarbij op een mogelijke lossing om 8.00 uur ( vroeger is bijna onwaarschijnlijk ), dan hebben de Fransen 14 uur en meer om te vliegen op de dag van lossing. Met een gemiddelde snelheid van ca. 62.300 km/uur. is de aankomst dan mogelijk op de dag van lossing. We laten ons verassen !!

Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer. Pr. ZLU.


Geplaatst op: 25-02-2021


« Vorige pagina
Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Meer informatie over wat cookies zijn, welke cookies op onze website worden gebruikt en wat ze bijhouden is beschikbaar in het onderdeel cookies van ons privacy statement    Akkoord Niet akkoord