ZLU verslag van onze convoyeur ter plaatse,
Hein van der Heyden.
Bordeaux, de vlucht waarop normaliter de meeste duiven worden verzonden. Oude en jarige duiven, en dit jaar geheel België aan de start. Op woensdagmorgen ben ik om 5 uur aan de loods in Geleen aanwezig, de eerste wagen, waarop ook ca. 16 Duitse duiven vertrekt om 7.15 uur naar Begijnendijk, onderweg regen en mist. Aankomst 8.35 uur in Begijnendijk. Daar de duiven verzorgt en om ca. 11.00 uur arriveert de 2
e wagen uit Geleen en om 16.40 uur uiteindelijk de laatste duiven uit Rucphen. Alle duiven goed verzorgt, watertonnen gevuld, voer geladen, en noem maar op. Tegen 23.00 uur zijn we gaan slapen. Donderdagmorgen 0m 5.30 uur opgestaan, duiven van water voorzien en uiteindelijk om 7.30 uur vertrokken richting Franse grens. Het totale convooy omvat dit jaar 8 cabinewagens, ca. 22.000 duiven, nog nooit vertoond, op elke wagen chauffeur en convoyeur. Het weer onderweg , helder en zonnig. Grens passage om ca. 10.30 uur .1
e Rustpauze in Ressons om ca. 12.00 uur, duiven gedrenkt en tevens gevoerd.
Rond 13.00 uur weer vertrokken voor de volgende etappe tot Toury, aankomst 16.25 uur, verplichte rustpauze. Om 17.30 uur vertrek richting Chateauroux, aankomst 20.00 uur. Duiven gedrenkt en toen ons zelf iets te eten gemaakt. Het weer ter plekke, zonnig, helder, windstil. Op vrijdagmorgen om 8 uur uit Chateauroux vertrokken, geen weersverandering op dit moment, zonnig , helder N.W. wind. Rustpauze in Teviers om 10.50 uur, daarna nog 2 uurtjes gereden tot 13.50 uur. Duiven ter plekke water en voer gegeven. Om 15.30 vertrek naar de losplaats Villeneuve sur Lot, aankomst 16.50. Hier geen toestemming om te lossen, schijnbaar geen lossings vergunning !! Via een plaatselijke bekende vertrekt het gehele convooy richting Agen, aankomst 18.20 uur. Duivenwagens op de losplaats gezet zodat er geen verplaatsing voor de lossing noodzakelijk is. Het weer, zonnig en warm. De losplaats, niet geschikt voor een lossing met dit aantal wagens en duiven, alles te kort op elkaar en vlak naast een drukke weg. Dus
Aktie voor 2012 aan de inrichters.Zaterdagmorgen om 5.00 uur opgestaan, alles lossingsklaar gemaakt. Geplande lossingstijd 06.45 uur. Snel vertrek, geen achterblijvers. Het weer, zonnig, warm, windstil. Losplaats opgeruimd, manden om/bijgeladen, alle materiaal opgeruimd en om 8.45 uur vertrek huiswaarts. Onderweg pech aan de oplegger, lekke band, gereden tot op parkeerplaats om de band te verwisselen. Om 13.00 uur weer vertrokken uit Bois-Mande, daar hoorde ik via de GSM pech op de wagen van Paul Verduycket, waterpomp stuk, het zal je maar gebeuren. Gereden tot 17.00 uur en na een korte pauze van 1 uur weer vertrokken richtingSurvielles-Fosse. Goed gegeten en daarna gaan slapen, zondagmorgen om 7 uur richting Geleen vertrokken, aankomst na een verplichte pauze om 12.50 uur. Oplegger op het terrein geparkeerd en toen huiswaarts. Thuis bij Moeke om 13.15 uur.
Mijn volgende i inzet is op Tarbes, tot volgende week.