Reisverslag Narbonne 2012
De Nederlandse en Duitse duiven werden donderdagmorgen (26/07) verzameld in Olen (België) bij de transporteur, fa. Bauwens. Ik ben daar omstreeks 06.15 uur gearriveerd. Heintje van der Heyden is met de vrachtwagen vanuit de afdelingsloods in Geleen omstreeks 06.30 uur gearriveerd. De vrachtwagen met de Nederlandse duiven vanuit de afdelingsloods in Rucphen arriveerde omstreeks 07.30 uur. De duiven zijn verzorgd; water gegeven en gevoerd. Omstreeks 8.30 uur zijn we vertrokken richting Narbonne.Via Brussel/Antwerpen zijn we richting de Franse grens gereden. We zouden die dag rijden tot voorbij Pareis en dan doorrijden tot in Chateauroux. In Pareis is het water gecontroleerd en bijgevuld. Omstreeks 17.00 uur hebben we nog een stop gemaakt, omdat het erg warm was (ca. 35
0C). We hadden afgesproken uiterlijk 17.00 uur te stoppen om het water te controleren ook al hadden we Chateauroux niet bereikt. In Vierzon zijn we daarom gestopt. Alle water was zo goed als leeg. Vers water werd door de duiven zeer gewaardeerd. Er werd goed gedronken, logisch immers.Chateauroux hebben we tegen 19.30 uur bereikt. Aldaar nogmaals het water bijgevuld. Zelf hebben we daar gegeten en overnacht. ’s nachts heeft het kort maar stevig geregend en geonweerd.
’s Morgens (27/07) om 05.30 uur zijn we vertrokken uit Chateauroux met de bedoeling Narbonne in de middag te kunnen bereiken. ’s morgen in de vroegte rijden is het minst extreem voor de duiven. Om ca. 10.00 uur hebben we gestopt nabij Cahors / Montauban. Aldaar hebben we vers water gegeven. De drinkbakjes waren weer zo goed als leeg. We hebben de drinkbakjes schoongemaakt en nieuw water gevuld. Rond de klok van 11.00 uur zijn we vertrokken en doorgereden tot in Narbonne. We zijn aangekomen omstreeks 14.00 uur. De duiven hebben opnieuw vers water gekregen en de duiven zijn gevoerd. In Narbonne was het eveneens ca. 35
0C. De deuren en luiken van de vrachtwagenopleggers zijn opengezet ter verkoeling van de duiven. Die middag hebben we het water regelmatig gecontroleerd en bijgevuld. Er werd veel gedronken, waardoor de watervoorraad snel afnam. ’s nachts is het gaan onweren en regenen, waardoor het enigszins afkoelde. Ik schat tot ca. 20
0C.
Tegen de morgen (28/07) rond de klok van 05.00 uur stak een krachtige noordwesten wind op. Deze was vergelijkbaar met de mistral, bekent van Marseille. De vrachtwagens schudde stevig. De deuren en luiken hebben we gesloten. Het was voor ons duidelijk dat er die ochtend niet gelost kon gaan worden. Vanuit Nederland en België heerste die morgen een beetje onbegrip, waarom er niet gelost werd. Telefooncontact, staand in de wind, maakt ons onverstaanbaar, waardoor het onbegrip snel weggenomen werd. Die zondag heeft het de hele dag hard gewaaid. Ik schat windkracht 8/9. De temperatuur is opgelopen tot boven de 30
0C in de middag.Omdat onze watervoorraad zo goed als leeg was hebben we met hulp van de plaatselijke brandweer ons voorraad kunnen vullen om de duiven van water te kunnen blijven voorzien. De wind heeft aangehouden tot zondagmorgen (29/07) ca. 06.00 uur. De wind is toen langzaam beginnen af te nemen. Tegen 07.00 uur bestond er twijfel om wel of niet te kunnen lossen. In druk telefoonverkeer tussen de verzorgers, waaronder Patrick de Muylder en ikzelf met o.a. de Belgische organisaties en de ZLU is de vluchtlijn beoordeeld. Tegen de klok van 07.30 uur werd besloten dat er gelost ging worden. De wind was in de tussentijd voldoende gaan liggen om te kunnen lossen.Om 08.15 uur hebben we de duiven gelost, met noordwesten wind en een temperatuur van ca. 20
0C.
Het totale convooi heeft bestaan uit 8 vrachtwagencombinaties;
2½ wagen Franse duiven
2½ wagen Belgische duiven
½ wagen Duitse duiven
1 wagen Engelse en Luxemburgse duiven
1½ wagen Nederlandse duiven
Na het lossen hebben we de boel opgeruimd en de losplaats schoon achtergelaten. Omstreeks 09.00 uur zijn we uit Narbonne vertrokken. Op maandag (30/07) om ongeveer 15.00 uur hebben we de loods in Olen weer bereikt.
Met vriendelijke groet,
Mickel Roumans en Hein van der Heyden