Z.L.U. vluchten

                                                                                                        

Vluchten ZLU marathon 2024.                                                       Vluchten West Europese Super Marathon 2024

Agen oude,  Barcelona, Marseille, Narbonne.                                  Pau,  Barcelona,  St.Vincent,  Perpignan.
 

Narbonne

29-07-2012
Rue de la Pinède Narbonne
>  V.D.Berghstraat 33 Achtmaal

Voorbeschouwing Narbonne 2012.

Deze baby in het ZLU programma is geboren in 2005. Organisatie is in handen van Cureghem Centre en LÌndepedante Liège. Het inkorven is op woensdag 25 juli, en de lossing hopelijk op zaterdag 28 juli.

CUREGHEM-CENTRE

 
Ondanks de zeer zware vluchten die de ZLU dit jaar , en wie niet, gehad heeft verwachten wij toch nog een redelijk aantal duiven. De voorlaatste vlucht in dit superzware seizoen 2012. Vorig seizoen speelde Nederland helaas geen rol van betekenis in de Internationale uitslag. Hopelijk dit jaar beter.
 
De aantallen historie van de laatste 2 jaar:
 
 
2011
2010
 
Nederland
3.968
3.849
 
België
13.699
6.368
 
Duitsland
1.174
1.166
 
Frankrijk
3.766
1.958
 
Luxemburg
78
57
 
 
22.685
13.518
 
 
 
Afdeling Limburg, is al sinds de geboorte van deze vlucht de trouwe sponsor met een mooie Ere-prijs voor de winnaar, wie zal in 2012 de gelukkige zijn.
 
 
 Winnaar Narbonne - KO Van Dommelen - St, Philipsland



 
Wie volgt Ko van Dommelen op, hij schitterde ook al op Marseille van afgelopen maandag met 7 duiven in de meldingslijst van de ZLU. Hopelijk weten wij zaterdagavond meer. Veel onweer in de lucht, slechte vlucht????? Hoop doet leven !  Uitvoerige reportage van de winnaar incl. foto‘s op Toppigeons , ZLU site en in het Duivensportblad De Duif.
 
Eenieder veel succes op deze vlucht.
 
Hub Wetzelaer.
Sekr. ZLU.

 

Reisverslag Narbonne 2012
 

De Nederlandse en Duitse duiven werden donderdagmorgen (26/07) verzameld in Olen (België) bij de transporteur, fa. Bauwens. Ik ben daar omstreeks 06.15 uur gearriveerd. Heintje van der Heyden is met de vrachtwagen vanuit de afdelingsloods in Geleen omstreeks 06.30 uur gearriveerd. De vrachtwagen met de Nederlandse duiven vanuit de afdelingsloods in Rucphen arriveerde omstreeks 07.30 uur. De duiven zijn verzorgd; water gegeven en gevoerd. Omstreeks 8.30 uur zijn we vertrokken richting Narbonne.Via Brussel/Antwerpen zijn we richting de Franse grens gereden. We zouden die dag rijden tot voorbij Pareis en dan doorrijden tot in Chateauroux. In Pareis is het water gecontroleerd en bijgevuld. Omstreeks 17.00 uur hebben we nog een stop gemaakt, omdat het erg warm was (ca. 35 0C). We hadden afgesproken uiterlijk 17.00 uur te stoppen om het water te controleren ook al hadden we Chateauroux niet bereikt. In Vierzon zijn we daarom gestopt. Alle water was zo goed als leeg. Vers water werd door de duiven zeer gewaardeerd. Er werd goed gedronken, logisch immers.Chateauroux hebben we tegen 19.30 uur bereikt. Aldaar nogmaals het water bijgevuld. Zelf hebben we daar gegeten en overnacht. ’s nachts heeft het kort maar stevig geregend en geonweerd.



’s Morgens (27/07) om 05.30 uur zijn we vertrokken uit Chateauroux met de bedoeling Narbonne in de middag te kunnen bereiken. ’s morgen in de vroegte rijden is het minst extreem voor de duiven. Om ca. 10.00 uur hebben we gestopt nabij Cahors / Montauban. Aldaar hebben we vers water gegeven. De drinkbakjes waren weer zo goed als leeg. We hebben de drinkbakjes schoongemaakt en nieuw water gevuld. Rond de klok van 11.00 uur zijn we vertrokken en doorgereden tot in Narbonne. We zijn aangekomen omstreeks 14.00 uur. De duiven hebben opnieuw vers water gekregen en de duiven zijn gevoerd. In Narbonne was het eveneens ca. 35 0C. De deuren en luiken van de vrachtwagenopleggers zijn opengezet ter verkoeling van de duiven. Die middag hebben we het water regelmatig gecontroleerd en bijgevuld. Er werd veel gedronken, waardoor de watervoorraad snel afnam. ’s nachts is het gaan onweren en regenen, waardoor het enigszins afkoelde. Ik schat tot ca. 20 0C.



Tegen de morgen (28/07) rond de klok van 05.00 uur stak een krachtige noordwesten wind op. Deze was vergelijkbaar met de mistral, bekent van Marseille. De vrachtwagens schudde stevig. De deuren en luiken hebben we gesloten. Het was voor ons duidelijk dat er die ochtend niet gelost kon gaan worden. Vanuit Nederland en België heerste die morgen een beetje onbegrip, waarom er niet gelost werd. Telefooncontact, staand in de wind, maakt ons onverstaanbaar, waardoor het onbegrip snel weggenomen werd. Die zondag heeft het de hele dag hard gewaaid. Ik schat windkracht 8/9. De temperatuur is opgelopen tot boven de 30 0C in de middag.Omdat onze watervoorraad zo goed als leeg was hebben we met hulp van de plaatselijke brandweer ons voorraad kunnen vullen om de duiven van water te kunnen blijven voorzien. De wind heeft aangehouden tot zondagmorgen (29/07) ca. 06.00 uur. De wind is toen langzaam beginnen af te nemen. Tegen 07.00 uur bestond er twijfel om wel of niet te kunnen lossen. In druk telefoonverkeer tussen de verzorgers, waaronder Patrick de Muylder en ikzelf met o.a. de Belgische organisaties en de ZLU is de vluchtlijn beoordeeld. Tegen de klok van 07.30 uur werd besloten dat er gelost ging worden. De wind was in de tussentijd voldoende gaan liggen om te kunnen lossen.Om 08.15 uur hebben we de duiven gelost, met noordwesten wind en een temperatuur van ca. 20 0C.

Het totale convooi heeft bestaan uit 8 vrachtwagencombinaties;
2½ wagen Franse duiven
2½ wagen Belgische duiven
½ wagen Duitse duiven
1 wagen Engelse en Luxemburgse duiven
1½ wagen Nederlandse duiven

Na het lossen hebben we de boel opgeruimd en de losplaats schoon achtergelaten. Omstreeks 09.00 uur zijn we uit Narbonne vertrokken. Op maandag (30/07) om ongeveer 15.00 uur hebben we de loods in Olen weer bereikt.

Met vriendelijke groet,
Mickel Roumans en Hein van der Heyden


 
No NPO-Lidnr Naam Plaats Afstand J-Aluring Dag/tijd M/Min
Er zijn nog geen gegevens bekend

NPO Inkorf Lokaal Plaatsnaam DuivenGezet DuivenGemeld Percentage
Er zijn nog geen gegevens bekend

Cees van Aert - Achtmaal


 
Wederom was het weer op de geplande lossingdag de grote spelbreker en waren het regen- en onweeractiviteiten die de manden dicht hield. Uitstellen tot zondag was de mededeling van de organisatie.Gelukkig was het zondag beter gesteld en werden de 24.000 internationaal ingezette duiven om 8.15 uur gelost met mooi weer en een noordwestelijke wind. Om 18.11 werd de eerste aankomst in Frankrijk gemeld in het plaatsje Forbach, tegen de Duitse grens in de nabijheid van Saarbrücken. Afstand 736 km en dit gaf een snelheid van 1235 m/min. Men kon aan het rekenen gaan en de Nederlandseduiven werden verwacht na de klok van 20 uur. Op de ZLU site verscheen de eerste melding van Harry en Roger Wijnands uit Maastricht. Tijd 20.22 uur op een afstand van 879 km. Niet lang erna kwam er een melding uit Achtmaal waar Cees van Aert om 20.25.25 had geklokt en dit op een afstand van 931.367 km. Zijn duif liet een snelheid noteren van 1275.12 m/min. En deze zou niet weer worden overtroefd. Cees van Aert werd nationale winnaar van Narbonne.

 

 
Hart verpand aan de Aarden duiven.
De thans 63 jarige Cees van Aert startte in 1978 met de duivensport nadat hij bij zijn zwagers en vriend Jac Kerstens uit Wernhout telkens duiven ging letten. Toen vriend Jac de 1e Nationaal Orléans won was het hek van de dam en verrees er snel een hok op eigen erf. Binnen de kortste keren schaarde hij zich tot de besten van de regio. Doch zijn ambitie ging naar de fondvluchten en in 1985 werd het roer omgegooid en de koers naar de grote fond ingezet. Zijn eerste aanschaf waren eitjes en jonge duiven van Willy van de Luytgaarden uit Noordhoek en Janus van Bergen uit Steenbergen. Bij Willy van de Luytgaarden werd een zoon van diens “Pau" doffer welke van ’85 t/m ’87 achtereenvolgend de 2e, 20e en 51e nat. Pau vloog. Deze zoon van de “Pau" kreeg bij Cees de naam “Willy" en werd de stamvader van zijn hok. Zijn lijn gaat terug naar de legendarische “500" van Giel van Achtmaal en duiven van Antoon Stoffelen beiden uit Steenbergen. En dan weten dat we het Jan Aarden ras aansnijden. Met kruisingen uit de Luytgaarden en van Bergen duiven werden binnen enkele jaren kampioenschappen gewonnen binnen de ZLU waarbij o.a. het 1e Kampioen - 8 getekenden en 2e Kampioen WESM (beiden in 1992). De “Willy" gaf met diverse duivinnen duiven welke de absolute top vlogen, zoals 1e Nat. Perpignan (’91), 11e Nat. Tarbes (’91), 42e Nat. Pau (’90) etc. Dan was er even een stille periode rondom Cees van Aert. Wegens omstandigheden kwam de duivensport op een laag pitje. Doch vanaf 2000 werd de draad weer opgepakt en kwam er weer schot in het spel. Er werden aankopen gedaan bij Leo Kouters uit Noordhoek en Fran Janssen uit Bavel. Beide lieghebbers bezitten ook van het edele Aarden ras en de deal was dan ook snel gemaakt. Deze duiven zouden zijn in tact gehouden “Willy" lijn verder veredelen. Toen Willy van de Luytgaarden in 2009 overleed gingen op wens van hem alle duiven naar Cees die er na een grondige selectie een 16 tal kweekkoppels van vormde en elders ondergebracht.
 

 
Weduwschap en nestspel.
In de jaren van herstart werden de oude hokken vervangen door een stenen zolder hok van 12 meter waarop de oude- en jonge vliegduiven gehuisvest zijn. Er wordt aan de nationale meerdaagse fondvluchten en ZLU vluchten deelgenomen met 19 weduwnaars en 12 nestduivinnen. Samen met 12 kweekkoppels worden zowel de doffers als duivinnen gekoppeld rond Lichtmis. Na het grootbrengen van een koppel jongen worden ze meteen weer gescheiden en zowel doffers als duivinnen op weduwschap gespeeld. De duivinnen zijn gekoppeld tegen oudere bewezen doffers. De duivinnen worden tot en met wedvlucht Bourges op weduwschap gespeeld. Daarna mogen ze aan een nest beginnen. De duivinnen worden het liefst op een stand van 10 dagen broeden of jongen van ca. 5 dagen ingemand. Op de ZLU vluchten, welke bij Cees toch de voorkeur genieten, worden telkens maar 3 of 4 duiven, welke in beste conditie zijn ofwel een goede neststand hebben, ingemand. Zowel weduwnaars als nestduivinnen trainen twee maal daags een uur vrij met gesloten klep. Nestduivinnen worden eventueel van het nest genomen. Tussen de fondvluchten in krijgen de duiven Gerry Plus, terwijl ze de laatste dagen voor het inkorven een mix krijgen van twee zwaardere mengelingen. Aanvullend een energierijke mengeling, allen van Versele Laga. Als supplement enkele pinda’s. Ook krijgen ze 3 dagen knoflook in het water of wel appelazijn. Verder 1 a 2 dagen biergist waarbij de granen bevochtigd worden met levertraan. Als de doffers van een fondvlucht thuiskomen dan worden ze van het hok weggenomen en in een aparte ruimte onder het hok ondergebracht waar ze met goed voer, water en grit kunnen herstellen van hun inspanningen. Daarna komen ze weer op het vlieghok en kunnen weer mee trainen. De duivinnen verblijven na aankomst op hun hok en kunnen weer verder broeden op hun nest. Ze worden in de broedbak voorzien van water en voer. Dit alles om zowel bij de doffers en duivinnen de infectiedruk te verminderen. De doffer van de duivinnen, welke mee zijn op de vlucht wordt 1 dag nadat de duivin ingemand is, van het hok genomen. Is de duivin enkele uurtjes thuis dan wordt de doffer weer teruggezet. Meestal wordt het broeden al snel hervat. De weduwnaars krijgen altijd hun duivin te zien op zaterdag. Zowel de thuisgekomen doffers van de afgelopen vlucht als de
thuisblijvers als de doffers welke enkele dagen erna worden ingemand. Duiven welke de mand in gaan worden zo uit hun bak genomen en in de mand geplaatst.Ter controle op gezondheid gaat Cees drie keer per jaar op consult bij de vliegende dierenarts Jan Konings uit Achtmaal. Alleen als er iets hapert aan de gezondheid, wordt er ingegrepen. Mocht een duif iets oplopen dan wordt er individueel gehandeld. Doch de voorzorg die Cees treft als de duiven van de vlucht terugkeren voorkomt veel narigheid. Cees kweekt voor eigen spel een 60 tal jonge duiven en tracht deze zo veel mogelijk te spelen om ervaring op te doen. Hij brengt ze zelf een viertal keertjes weg en dan gaan ze met de vereniging mee en soms wel ineens naar 200 km.
 

 
“Vale Narbonne"
De nationale winnaar is een Vale doffer welke ringnummer Nl10-3052378 draagt. Als jaarling maakte hij zijn fonddebuut en won hij prijs op Bordeaux ZLU voor jaarlingen, de 850e prijs tegen 4.084 d. Dit jaar won hij regionaal de 51e prijs op Bordeaux ZLU tegen 216 d. En nu op Narbonne ZLU overklast hij 4.303 duiven door glansrijk te winnen. De 1e Nationaal. Internationaal staat hij op een voorlopige 5e plaats tegen 24.082 d. Zijn vader is de “Vale Fran" Nl04-2227778 een geweldige kweker en vader van diverse eerste prijswinnaars zowel van kort als van ver. De “Vale Fran" voert het bloed van het edele Aarden en Theelen soort. Zijn moeder is het “Lichtje Fran" NL04-2149372 en zij gaf met diverse doffers, waaronder de “Vale Fran" ook al meerdere eerste prijswinnaars. In haar afstamming zien we het Aarden soort van Cor de Heijde uit Made (lijn Klamper) en eveneens het Theelen soort weer terug..





 
Tenslotte
De laatste jaren wordt er weer duchtig aan de weg getimmerd. In vereniging, samenspel W&O en in rayon 2 van Brabant 2000 werden weer diverse 1e kampioenschappen gewonnen. Zijn toekomstige spel zal hoofdzakelijk afgestemd worden op de ZLU vluchten. Op de ZLU vluchten van dit jaar werden
tot en met Marseille 16 duiven ingemand en 6 prijzen gewonnen waar onder de 15e Nat. Pau en de 53e Nat Marseille duivinnen. En nu als klap op de vuurpeil de 1e Nationaal Narbonne.We willen Cees dan ook van harte feliciteren met zijn schitterende overwinning.

 

 

ZLU - Marcel Görtzen 
 

Wedvlucht: Internationaal - Narbonne
gelost: 29-07-2012, 08:15 uur
 
     
Nederland 4303  
België 13579  
Duitsland 1516  
Frankrijk 4613  
Luxemburg 71  
totaal

24.082 

duiven

MELDINGEN - NATIONAAL

















 
Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Meer informatie over wat cookies zijn, welke cookies op onze website worden gebruikt en wat ze bijhouden is beschikbaar in het onderdeel cookies van ons privacy statement    Akkoord Niet akkoord