- ⁄ ⁄ De ZLU
- ⁄ ⁄ Kampioenschappen
- ⁄ ⁄ Wedvluchten
- ⁄ ⁄ Contact
- ⁄ ⁄ Sterrenshow
- ⁄ ⁄ ZLU - Analytics
Vluchten ZLU marathon 2024. Vluchten West Europese Super Marathon 2024
Agen oude, Barcelona, Marseille, Narbonne.
Pau, Barcelona, St.Vincent, Perpignan.
Voorbeschouwing Perpignan 2014.
en staat sinds 1981 op het ZLU programma. Het is de bedoeling om deze vlucht te lossen op vrijdag 1 aug. Op het eerste uur zoals de Belgen het noemen. Dit is ook het standpunt van de ZLU,zodanig lossen dat de duiven thuis kunnen komen, en niet alleen de kortste afstanden. Het is de laatste ZLU vlucht in 2014. Wij verwachten nog een ruime deelname mits Narbonne goed afloopt.
Deze vlucht heeft als hoofdsponsor onze vervoerder Bauwens Logistics uit OLen. Dit zijn de mensen die de duiven op de verzamelpunten in Nederland, te weten Geleen en Rucphen, ophalen en vervoeren naar de losplaats.
De Comb. van Wijk klokt op de dag van lossing om 19:03:30,
op een afstand van 1056.024 km.Snelheid 1490.506.,
deze snelheid maken we in 2014 niet meer mee of misschien toch ????
Bij deze reeds dank aan onze verslaggevers Ad van Gils en Marcel Görtzen voor de mooie wedvlucht verslagen, hopelijk mogen wij in 2015 ook weer een beroep op jullie doen. Tevens de foto‘s van de winnaar welke door Fred Kruitbos van:
op magnifieke wijze zijn opgenomen. Eenieder hartelijk dank en hopelijk tot 2014, wij komen nog terug op het ZLU team 2014.
Hopelijk weten wij vrijdagavond of zaterdagmorgen inzake Perpignan meer. Uitvoerige reportage van de winnaar incl. foto‘s op Top Pigeons, ZLU site en in het Duivensportblad De Duif. Eenieder veel succes op deze vlucht.
Hub Wetzelaer
Reisverslag Perpignan 2014
De Nederlandse en Duitse duiven werden dinsdag (29/07) verzameld in Olen (België) bij de transporteur, fa. Bauwens. Met twee convoyeurs zijn we ‘s middags rond de klok van 13.00 uur vanuit de afdelingsloods Geleen vertrokken naar Olen. Tegen 14.15 uur zijn we daar aangekomen samen met de derde vrachtwagen uit Duitsland, die voor de helft geladen was met duiven uit Geleen. De duiven hebben we verzorgd en water gegeven. Omstreeks 17.00 uur arriveerde de vrachtwagen vanuit de afdelingsloods Rucphen. Ook de duiven op deze wagen hebben we toen verzorgd; water gegeven. De watertonnen hebben we gevuld met vers water voor onderweg. In Olen hebben we niet gevoerd. Er was reeds gevoerd in de afdelingsloodsen Geleen en Rucphen.
We hebben in Olen overnacht en zijn woensdagmorgen tegen 03.30 uur vertrokken richting Perpignan. Omstreeks 08.30 uur zijn we gestopt nabij Parijs, in l‘Aire de Mar, en is het water gecontroleerd en bijgevuld. Het was ca. 20 0C. Ook hebben we daar gevoerd. Omstreeks 10.30 uur zijn we weer verder gereden naar Chateauroux. We zijn daar aangekomen tegen 14.30 uur. Aldaar is het water bijgevuld. Zelf hebben we daar gegeten en overnacht. In Chateauroux was de temperatuur 25 0C. Er stond een lichte zuiden wind. De luiken hebben we open gezet om de duiven verse lucht te geven.
's Morgens (31/07) om 04.15 uur zijn we vertrokken uit Chateauroux met de bedoeling Perpignan in de middag te kunnen bereiken. 's morgen in de vroegte rijden is het minst extreem en warm voor de duiven. Om ca. 08.30 uur hebben we gestopt nabij Cahors / Montauban. Aldaar hebben we vers water gegeven. Er was echter nog voldoende water in de drinkbakjes. We hebben de drinkbakjes schoongemaakt en nieuw water gevuld. Rond de klok van 10.00 uur zijn we vertrokken en doorgereden tot in Perpignan.
We zijn aangekomen omstreeks 13.30 uur in Perpignan; Argelès sur Mer / Lena om precies te zijn, een wijk van Perpignan. De duiven hebben opnieuw vers water gekregen en de duiven zijn gevoerd. Het was er warm, ca. 30 - 35 0C. De deuren en luiken van de vrachtwagenopleggers zijn open gezet ter verkoeling van de duiven. Er was weinig wind, waardoor het nog warmer aanvoelde. Die middag hebben we het water regelmatig gecontroleerd en bijgevuld. Er werd veel gedronken. 's nachts is het enigszins afgekoeld. Ik schat tot ca. 20 0C. Die avond was al duidelijk, dat er vrijdags waarschijnlijk gelost kon worden. De bedoeling was zo vroeg mogelijk, liefst vòòr 07.00 uur.
Vrijdagmorgen (01/08), zijn we rond de klok van 05.30 uur opgestaan om alle voorbereidingen voor een "vroege" lossing mogelijk te maken. De temperatuur was goed, een graad of 20 0C en een licht briesje vanuit het zuid westen. We waren gereed 06.15 uur om te kunnen lossen. De zon was nog niet op; het schemerde en het zicht was goed. We hebben gewacht tot de zon opkwam en hebben toen om 06.45 uur gelost. Om 06.50 uur waren alle duiven weg en uit het zicht; een geslaagde lossing.
Het totale convooi heeft bestaan uit 6 vrachtwagencombinaties;
1 wagen Franse duiven (Lathouwers)
2 wagens Belgische, Engelse en Luxemburgse duiven (Martens)
½ wagen Duitse duiven (Bauwens)
2 ½ wagens Nederlandse duiven (Bauwens)
Omstreeks 08.00 uur zijn we uit Perpignan vertrokken. Onderweg terug zijn we nog gestopt in Cahors, Chateauroux en Orléans. Onderweg is het niet extreem warm geweest, ca. 25 0C met een matige west-zuid-westen wind. Op zaterdag (02/08) om ongeveer 15.00 uur hebben we de loods in Olen weer bereikt. Om 16.00 uur waren terug thuis.
Met vriendelijke groet,
Mickel Roumans en Hein van der Heijden
NPO Inkorf Lokaal | Plaatsnaam | DuivenGezet | DuivenGemeld | Percentage |
---|---|---|---|---|
0259 | - | 53 | 6 | 11,3 |
0429 | - | 40 | 10 | 25,0 |
0433 | - | 70 | 19 | 27,1 |
0617 | - | 47 | 14 | 29,8 |
0751 | - | 81 | 5 | 6,2 |
0763 | - | 140 | 33 | 23,6 |
0803 | - | 132 | 26 | 19,7 |
0850 | - | 73 | 12 | 16,4 |
0865 | - | 200 | 50 | 25,0 |
1020 | - | 145 | 22 | 15,2 |
1139 | - | 119 | 35 | 29,4 |
1300 | - | 404 | 102 | 25,2 |
1316 | - | 0 | 2 | 0,0 |
1318 | - | 56 | 17 | 30,4 |
1536 | - | 199 | 53 | 26,6 |
1539 | - | 132 | 32 | 24,2 |
1542 | - | 306 | 79 | 25,8 |
1604 | - | 168 | 20 | 11,9 |
1622 | - | 177 | 44 | 24,9 |
1681 | - | 373 | 101 | 27,1 |
1738 | - | 256 | 64 | 25,0 |
1766 | - | 160 | 44 | 27,5 |
1850 | - | 336 | 115 | 34,2 |
1861 | - | 199 | 80 | 40,2 |
1975 | - | 211 | 80 | 37,9 |
1980 | - | 123 | 43 | 35,0 |
1983 | - | 118 | 63 | 53,4 |
1994 | - | 153 | 57 | 37,3 |
2021 | - | 177 | 53 | 29,9 |
2128 | - | 117 | 18 | 15,4 |
2139 | - | 251 | 63 | 25,1 |
2201 | - | 170 | 42 | 24,7 |
2259 | - | 131 | 47 | 35,9 |
2303 | - | 114 | 26 | 22,8 |
2312 | - | 166 | 55 | 33,1 |
2337 | - | 182 | 58 | 31,9 |
2404 | - | 238 | 93 | 39,1 |
2444 | - | 82 | 27 | 32,9 |
2450 | - | 157 | 48 | 30,6 |
2563 | - | 158 | 45 | 28,5 |
Totaal | - | 6414 | 1803 | 28,1 |
Aantal prijzen | - | 1604 | 1803 | 112,4 |
Arjan Beens, Genemuiden
schittert met de 1e nationaal Perpignan
Twee jaar geleden piekte Arjan Beens al met de 2e nationaal Perpignan en klokte hij de tweede vliegdag om 5.14 uur en op 1117 km en aan 1202 m.p.m. moest hij slechts een duif van Piet van Nijnatten uit Roosendaal voor laten gaan die tot 1207 m.p.m. wist te komen op 974 km en om 20.21 uur geklokt. En dan dit jaar: ‘6.34 uur. Geklokt van Perpignan. Ik zeg: sjakka‘. En dat lezen we op zijn facebook-pagina terwijl er een foto van de net gearriveerde duivin bijstaat. Nadat de lossing bekend was had Arjan Beens een lijstje met aankomsttijden en de dan gerealiseerde snelheden gemaakt en daarop staat dat als hij om 6.30 uur zou klokken er een snelheid 1145 m.p.m. uit de bus zou komen. Op de meldingslijst stonden tot dan toe Sjaak van de Velde en zoon uit Breskens aan kop met een duif die tot 1132 m.p.m. had weten te komen.
En als men dan om 6.34 uur op 1137 km in de verre overvlucht een duif krijgt dan moet dat een geweldig euforisch moment zijn wetende dat men voor de 1e nationaal gaat. Slechts een andere duif op zo‘n grote afstand die ongeveer gelijktijdig wordt geklokt kan die dan nog afsnoepen. Maar dat gebeurde niet zodat Arjan Beens nu ook een 1e nationaal op een ZLU-vlucht te pakken heeft en dat op de grootste afstand ooit op Perpignan! Zonder te overdrijven mag men zeggen dat men superlatieven te kort komt om de ongekende reeks successen van Arjan Beens te beschrijven. Vanaf zijn start op de grote fond onder zijn eigen naam in 2007 heeft hij al twee nationale zeges in de sector 3 behaald en drie NPO-zeges in zijn afdeling 8. En terwijl al vele jaren alle (duivensport)ogen op hem gericht zijn begon hij seizoen 2014 met een zege op Brive in zijn afdeling 8 en alle vluchten daarna was hij erbij en dat geldt ook voor alle ZLU-vluchten. Op Pau 8 van de 11 erin beginnend met 23, 32, 36 en 46 (en deze laatste prijsduif is de Perpignanwinnares), op Agen 6 van de 19 erin, op Barcelona 2 van de 4, op St. Vincent 4 van de 8, op Marseille 10 van de 15 beginnend met de prijzen 26 en 53 en op Narbonne 12 van de 19 in de prijzen terwijl met de prijzen 24, 84 en 100 werd begonnen. En dan nu als klapper Perpignan met de 1e nationaal met de duivin NL08-2075702 ‘de Limoges‘.
Startschot
Op vrijdag 1 augustus klonk ten noorden van Perpignan aan de Middellandse Zee om 6.45 uur het spreekwoordelijke startschot voor de laatste internationale klassieker voor het seizoen 2014. Vanaf 1980 heeft de ZLU Perpignan op haar programma staan en de laatste 20 jaar heeft maar liefst 10 keer een Nederlandse liefhebber internationaal Perpignan weten te winnen en de laatste Nederlander die dit lukte was Jan Lases uit Noorden in 2011. Vorig jaar wonnen nationaal vader en zoon van Wijk van Benschop en hun topper kwam tot een snelheid van 1490 m.p.m. en geen winnaar van Perpignan in ons land was ooit sneller. Slechts één liefhebber is het gelukt nationaal de vlucht twee keer te winnen en wel D. Bakker en zoon uit Poortugaal in 1994 en 2010. Met een voornamelijk licht windje mee uit verschillende richtingen leek Perpignan 2014 op voorhand een niet al te zware vlucht te worden. Op dezelfde dag vervloog men in België de dagfondvlucht Tulle en daarvan reikte de absolute kopduiven tot boven de 1300 m.p.m. De afdeling Zeeland vervloog dezelfde vrijdag een ochtendlossing vanuit Bergerac en voor afstanden van 750 tot 800 km haalde de kopgroep snelheden van boven de 1200 m.p.m. Voor Perpignan mocht verwacht worden dat de Bergeracsnelheid in on land niet overtroffen zou wordengezien de afstand en ligging van de losplaats. De eerste melding kwam uit het departement Haute-Normandie en wel om 17.30 uur van G. en P. Dudouit uit Criquebeuf sur Seine en hun duif reikte tot 1175 m.p.m. Dit plaatsje ligt dicht bij Rouen en westelijker dan Belgie en Nederland. De volgende meldingen in dezelfde regio en wat later op grotere afstanden kwamen wel in de buurt maar konden die snelheid niet overtreffen. Een hogere snelheid maakte een duif van Erik Limbourg uit Brussegem (even ten noordwesten van Brussel) die om 19.52 uur op 932 km werd gedraaid en met een snelheid van 1183 m.p.m. zou hij uiteindelijke de internationale zege gaan binnenhalen.
En met 932 km zitten we al op de kortste Nederlandse afstanden voor Perpignan in Zuid-Limburg. Voor de eerste Nederlandse duif was het toch nog even wachten en die viel (toch weer) in Limburg en wel bij Hendrikx-Depondt in Itteren om 20.42 uur op 944 km. Een snelheid van 1027 m.p.m. kreeg hun duif toegewezen. In Belgie werden echter dicht tegen de Nederlandse grens iets eerder en wat later al snellere duif geklokt en wel door Willems-Eijerkamp in Eisden op 954 km om 20.40 uur en Galdys Ferro in Brecht op 977 km om 20.57 km. In Zuid-Limburg vielen na de kopduif van Hendrikx-Depondt binnen het half uur nog en reeks duiven die echter de 1127 m.p.m. niet konden kloppen. Dat deed wel een duif van vader Sjaak v. d. Velde en zoon Sjaak uit Breskens die om 21.08 uur op 978 km werd geklokt en hun duif pakte met 1132 m.p.m. de (voorlopige) koppositie. Zo‘n 25 duiven werden op vrijdagavond geklokt en twee duiven in Arnemuiden hadden met 990 km de grootste afstand. De neutralisatietijd liep van 22.28 tot 5.40 uur en er zijn vijf duiven in de neutralisatietijd geklokt en wel een Zeeuwse duif om 23.30 uur en vier stuks de volgende morgen van 5.27 tot 5.40 uur. De snelste duif boven 1000 km tot dan klokte C. Hanegraaf uit Hank om 5.39 uur op 1025 km. Aan 1087 m.p.m. wint zijn duif de 14e nationaal en voor hem staan 9 duiven uit Limburg, 1 uit Zeeland, 1 uit Noord-Brabant en 1 dus uit Overijssel en wel in de noordwestpunt van die provincie want daar ligt Genemuiden en wel ten noorden van Zwolle en de plaats ligt aan het Zwarte Water en aarin mondt ten noorden van Zwolle de Overrijsselse Vecht uit terwijl even voorbij Genemuiden het Zwarte Water op haar beurt in het Zwarte Meer uitmondt en die loopt via het Ketelmeer naar het grote Ijsselmeer. In de afdeling 8 zit Arjan Beens in de absolute overvlucht en het verschil met de voorvlucht kan tot zo‘n 90 km oplopen.
De winnares
Zoals gezegd begon Arjan in 2007 onder eigen naam puur op de grote fond te spelen. Voordien werd er gespeeld onder de naam gebr. Beens en waren vader Beens en een neef ook bij de duivensport betrokken. In 2006 werden alle dagfondduiven van de hand gedaan en met de eigen grote-fondduiven door gegaan. In 2007 knalde Arjan gelijk al met een 1e NPO op Perigueux met een duivin die in de kweek later een hoofdrol zou gaan vervullen en wel ‘Rika‘ van 2004. Zij werd gekweekt uit twee Jellemaduiven. Op deze Perigueux klokte Arjan drie duiven in de neutralisatietijd en op de grootste afstand leverde dat 1, 2 en 3 tegen 6843 duiven op. Later deed hij er op Bergerac nog een paar schepjes boven op door nationaal de prijzen 1, 2, 3, 4, 6 en 9 tegen 15.517 duiven te scoren en de eerste vier duiven werden om 00.56 (3 stuks) en 2.03 uur geklokt! En op deze Bergerac was zijn viijfde duif Mr. Bergerac die met ‘Rika‘ later het beroemde kweekpaar zou gaan vormen en zij werden in 2008 (het daarop dus) de ouders van Miss Gijsje die de absolute top van Nederland was in 2010, 2011 en 2012. Ook zussen van haar zijn toppers zoals ‘Marianne‘ en ‘Rood Meisje‘ die o.a. in 2012 en 2013 vlamden.
De Perpignanwinnares de ‘Limoges‘ heeft echter een heel andere achtergrond dan voornoemde lijn. Haar vader is een duif die bij de gebr. Hagens in het Zuid-Hollandse Achthuizen in 2001 werd gekweekt. Zijn moeder is ‘Sarina‘ van ‘95 die drie jaar kop van Barcelona vloog met als klapstuk de 3e nationaal in 1999. ‘Sarina‘ stond gekoppeld tegen haar eigen vader en wel de ‘Carcassonne‘ van 1991 die zelf in 1995 de 2e asduif ZLU was en dus ook van wanten wist. De ‘Carcassonne‘ haalden de gebr. Hagens bij andere gebroeders en wel bij Theo en Hay v. d. Weerdt in Meerssen die op deze Perpignan de 4e nationaal scoren onder de naam mevr. V.d. Weerdt en zij vliegen op de Markt in Meerssen vanaf twee erven mee. Deze moeder werd op Toppigeons aangekocht en werd aangeboden door Ronald Geerdink (Hoogerheid). De moeder van de ‘Limoges‘ is een duivin die door First Prize Pigeons is gekweekt en wel uit een zoon van ‘Jander‘ die in 2001 bij Huub Kivit nationaal Dax won en een duivin van C. en E. Moorman die in 2003 Ruffec in de sector vier won. Ook zij is op Toppgeons aangekocht. In de winnares heef Arjan altijd een groot vertrouwen gehad. In 2011 was ze de snelste duif van Nederland op Limoges in september maar toen werkte haar chipring niet en vandaar haar naam. Dit jaar was ze de 4e duif op Pau met de 46e nationaal en de 9e duif op Marseille met de 827e nationaal en dan de exploot op Perpignan.
Vaste planning
In Genemuiden wordt met een grote ploeg gespeeld en is de planning, training en selectie strak en straf te noemen. Voor dit seizoen had Arjan 51 koppels oude duiven klaarzitten en vooraf wordt alles op papier gezet en wordt vooraf bepaald welke vluchten de oude duiven zullen vliegen. Vanaf de eerste week gaan alle duiven elke week mee met de reismand en ook tussen fondvluchten door als dat zo uitkomt. Ze worden alleen gespeeld op vluchten met één nacht mand. Duiven die een weekeinde thuisblijven worden zelf weggebracht (naar Breda) om ze toch te laten vliegen. Hele koppels gaan zoveel mogelijk mee op eieren van 9 tot 14 dagen. Een week hiervoor op Cahors had Arjan zijn grote ploeg jaarlingen voor de eerste keer op de grote fond mee terwijl ze daarvoor tot en met de dagfond gevlogen hadden. Hij begon het seizoen met 120 jaarlingen en daarvan korfde hij 106 stuks op Cahors! Met 125 duiven mee (19 ouden en 106 jaarlingen) scoorde hij in zijn afdeling wel sterk 62 prijzen op een knap zware vlucht. En deze jaarlingen zijn nog geen jaar oud daar ze na het seizoen 2013 zijn gekweekt! Voor veel buitenstaanders is het een raadsel hoe Arjan Beens het allemaal geregeld en voor elkaar krijgt. Naast een volledig baan ( bij Breman), een gezin met drie jonge kinderen heeft hij een grote duivenploeg zitten die ook dagelijks verzorgd, uitgelaten en in de gaten gehouden moet worden.
Dan komt nog het wekelijks korven van duiven, het zelf wegbrengen van duiven, het bijhouden van contacten en websites. Op de website ‘duiven.jouwpagina.nl‘ heeft Arjan al vanaf maart 2008 een eigen dagboek en daarin valt alles te lezen over zijn duivensportbeleving, verzorging en begeleiding. Over de jaren hebben begrijpelijk veel liefhebbers hem vragen gesteld over zijn doen en laten om tot die successen te komen en heel open en helder is hij daar altijd over zichzelf geweest zonder quasi geheimzinnigheid of dikdoenerij. We lezen daar oa.:‘ Je kan nog zo fanatiek zijn en ze nog zoveel laten trainen en voeren als ze geen klasse hebben dan mag je op zaterdag wat langer wachten!‘ Over de jaren heeft Arjan aan vele bronnen geput om goede fondduiven te verkrijgen en zelf daaruit te kunnen kweken. Duiven van gebr. Limburg, gebr. Hagens, Jelle Jellema, First Prize Pigeons, Jan Polder, Verweij-de Haan, Chr. V.d. Velden en anderen komt men in hun stambomen tegen. Ook van kleinere en/of onbekendere liefhebbers heeft Arjan duiven aangekocht en/of overgenomen waarmee hij in de kweek succes heeft. Jaren trok Arjan samen met Mark van de Berg uit IJsselmuiden op wat betreft de grote fond en zijn opkomst en successen in korte tijd behaald waren ook spectaculair te noemen. Met dit spel is hij echter sinds 2013 gestopt. Ook van hem heeft Arjan het nodige soort onder de pannen dat door ruiling verkregen werd.
Bij de verzorging krijgt Arjan hulp van clubgenoot Albert v.d. Haar die de duiven voert als Arjan vanwege werk, vakantie of dagje uit afwezig is. Dit jaar heeft Arjan ook aan alle dagfondvluchten deelgenomen en daarvoor had hij vijf ‘speciale‘ duiven die gewoon tussen de rest zitten en op alle standen werden gekorfd. Maar liefst twee keer haalde hij met hen teletekst van rayon noord (afd. 8). Hij scoorde de 2e NPO Bourges en 3e NPO Sens en deze duiven komen van Hendri van de Berg, Albert v.d. Haar en Albert van Riessen. De oude vliegers brengen geen jongen groot en gaan (veelal) op hun twee ronde eieren mee naar hun eerste fondvlucht. In het vliegseizoen voert Arjan volle bak met Beijers Premium All-in One Koopman en dat 7 dagen en 24 uur. De laatste dagen voor inkorving komt er nog extra vetrijk bij. Op zijn tijd doet hij iets tegen het geel en soms twee dagen Orni Special voor de koppen/luchtwegen. Door ervaring heeft Arjan geleerd dat bepaalde duiven geen 15 uur kunnen vliegen en niet geschikt zijn voor vluchten als St. Vincent (1136 km) en Barcelona (1288 km). Dus bepaalde lijnen speelt hij tot Cahors (1000 km). Jonge duiven worden geselecteerd op bouw en gezondheid. De ouders van de ‘Limoges‘ zijn intussen al lang ‘vertrokken‘ en uit haar moeder heeft Arjan ook de 3e NPO Perigueux gekweekt. Op de vraag of hij nog iets wilde zeggew, zei hij:" Dat de verzorging en begeleiding van de ZLU, machtig goed en professioneel op mij overkomt." Met de 1e nationaal Perpignan heeft Arjan ook een ZLU-klassieker weten te winnen en dat op zijn afstand en hoe! Alle andere kopduiven zitten immers in de pure voorvlucht. Binnen een paar jaar is hij ook op de ZLU-vluchten een gevestigde waarde geworden. Wat zou er voor hem nog te wensen overblijven?
Ad van Gils
Wedvlucht: Internationaal - Perpignan gelost: 01-08-2014, 06:45 uur |
||
Nederland | 6413 | |
Belgie | 6285 | |
Duitsland | 1246 | |
Frankrijk | 3825 | |
Engeland | 153 | |
Luxemburg | 40 | |
totaal |
17.962 |
duiven |