- ⁄ ⁄ De ZLU
- ⁄ ⁄ Kampioenschappen
- ⁄ ⁄ Wedvluchten
- ⁄ ⁄ Contact
- ⁄ ⁄ Sterrenshow
- ⁄ ⁄ ZLU - Analytics
Vluchten ZLU marathon 2024. Vluchten West Europese Super Marathon 2024
Agen oude, Barcelona, Marseille, Narbonne.
Pau, Barcelona, St.Vincent, Perpignan.
Voorbeschouwing Barcelona 2015.
Aan de vooravond van Barcelona.
Inkorven op zondag 28 juni,
lossing op vrijdag 3 juli.
Uit de (G) OUDE (N) DOOS van Fons van Ophuizen.
Wij staan aan de vooravond van de marathon van het luchtruim. Naar schatting gaan vrijdagmorgen bij gunstige weersomstandigheden ca. 22.000 Spanje vliegers uit de sterkste duivennaties in Barcelona op de wieken voor de monsterrace over de toppen en flanken van de Pyreneeën. En aan spanning en sensatie zal er weer geen gebrek zijn. De Spanje vliegers staan weer voor een zware opgave. Al direct na de start worden ze met de Pyreneeën geconfronteerd en op en rond dit monstergebergte loeren de roofvogels
In vroeger jaren gingen manden met minder goede duiven mee, om de roofvogels die al loerende naar de Barcelona starters, reeds een goed maal te verzorgen alvorens de ware toppers de Pyreneeën passeerden. Achter de Pyreneeën is het peloton inmiddels uit elkaar geslagen en moet er vaak bij een verzengende hitte geknokt worden voor iedere meter. Drinken na vele moeilijke uren vliegen is dan onvermijdelijk. De ervaren fondratten verstaan echter de kunst van het vliegend drinken in stromende riviertjes. De onervaren duiven moeten dit weleens bekopen met de dood. Dan begint de finale van Barcelona en iedere meter is dan een kilometer. De vermoeidheid slaat dan meedogenloos toe . Dan scheren de Spanje vliegers over huizen en velden. Vanuit de dalen tillen zij zich dan weer met moeite over een heuvel en dat betekent steeds weer een extra krachtinspanning. Barcelona is afzien tot de laatste kilometer. Ook al staat de wind van achter, de race vanuit de Catalaanse hoofdstad mag dan ook gezien worden als de zwaarste van alle vluchten
Vrijdagmorgen begint de krachtpatserij weer in het luchtruim over vele moordende kilometers. Hieronder vindt U het dagboek dat Fons bijhield toen hij in 1983 als reporter van het Limburgs Dagblad mee mocht met de trein naar Barcelona en dagelijks een rubriek verzorgde voor deze Limburgse krant.
We schrijven het jaar 1983.
Ook het jaar dat er in Barcelona op de Montjuich 2 convooyen stonden, een via treinvervoer, het andere via wegverkeer. De tijd dat er nog geen internet was, wil zwijgen van Facebook en Twitter. Fons moest zich melden in het dorpje Vorst bij Brussel, dit was de vertrekplaats van de Barcelona duiven met de trein. Guy Libotte, de hoofdconvoyeur van de inrichter Cureghem Centre deelde hem in op een van de 10 wagons die gereserveerd waren voor de duiven naar Barcelona. Trouwens Guy Libotte is ook nu, in 2015 nog steeds hoofdconvoyeur , en dit al zeker 40 jaar.
Gezien het feit dat Fons duivenmelker was mocht ook hij een wagon duiven verzorgen. De organisatie spaarde daardoor ook al in de kosten.
Het vertrek
Op maandagmiddag vertrok het trein konvooi om 15.45 uur, aankomst aan de Franse grens rond 16.45 uur. De eerste gegrilde haantjes werden binnenboord gehaald en verorberd. Een van de aanwezige douaniers merkte daar laconiek op: Nu weet ik ook waarom zoveel duiven van Barcelona achterblijven. Nadat alle papieren te zijn gecontroleerd werd om 17.20uur het Franse land ingetrokken. In Bisigny volgde een stop van 21 tot 22 uur. Deze stopstanden waren noodzakelijk omdat steeds meer wagons met goederen aangekoppeld werden. Deze rustpauzes waren echter goed voor de duiven. Tevens kon er water bijgevuld worden tijdens deze stops. In de vroege morgen uren passeerde de trein de historische losplaatsen zoals Vierzon ( 6.30 uur ), Limoges ( 9.15 uur) , Brive (10.22uur) , Montauban ( 13.15 uur). Dinsdagmiddag rond 18.00 uur bereikten we Narbonne. Via Perpignan ging het toen naar de Spaanse grens en na een korte rustpauze werd Celebere bereikt en aansluitend de idyllische plaats Port Bou bij de Spaanse grens.
Manden overladen.
Hier begon het zware werk voor de convoyeurs. Alle manden moesten omgeladen worden naar Spaanse wagons. In Spanje is het spoor namelijk smaller, tegenwoordig wordt dit opgelost door de wielassen te verwisselen. Woensdagavond om 21.00 uur vertrok de tren richting Barcelona, aankomst 03.30 uur. Het laatse stuk rijdt de tren langs de Middelandse zee, waar Fons genoot van een prachtig stuk natuurschoon.
Eieren in de manden
De "eierbalans "na vijf dagen reizen was dramatisch te noemen. De convoyeurs hadden na het lossen 121 eieren in de manden liggen. Zoiets mag men toch opzienbarend noemen. Wie stuurdt een in verwachting zijnde moeder naar de zwaarste duivenrace ter wereld.. Reeds op de eerste dag na vertrek uit Vorst Belgie lagen al de eerste eieren in de manden. Op het perron van de losplaats aan de Montjuich poogden Spanjaarden stiekum met een netje eieren uit de manden te halen. Maar oei oei, dit mocht niet.
De lossing
Vrijdagmorgen leek het grote moment aangebroken. Om 04.30 uur werd er reveille geblazen, iedereen uit zijn nest, emen begon de vele honderden manden uit te laden en op het perron te zetten. Fons vroeg aan Guy Libotte of hij niet te voorbarig was waarop hij antwoordde: " Waarom het wordt goed weer vandaag ". Het weer was goed en de toppen van de Pyreneeën waren te zien. Om 05.50 uur liep de hoofdconvoyeur naar de telefoon in de stationshal en hij belde naar het weerinstituut. Het gesprek duurde geen 10 minuten en na terugkomst gebaarde hij iedereen om te stoppen met uitladen van de manden. Volgens zijn informatie was het op de vlieglijn in Spanje en Frankrijk slecht weer, en er was een mistral ( noordelijke wind ) rond de pyreneeen van ca. 100 km per uur. Uitgesteld tot morgen dus, helaas voor duif en manschappen. Met een taxi zijn we toen naar een lossing op de Montjuich gaan kijken naar een lossing van ca. 5000 Portugese duiven die daar de vrijheid kregen voor een vlucht van ca. 1.000 km. Een dag later, het was inmiddels zaterdag gingen op het spoorstation Sagrera om 07.40 uur 12.146 duiven van het treinverkeer op de wieken. Honderden toeschouwrs en vele persfotografen sloegen het grandioze schouwspel gaand. De duiven vlogen direkt op de Pyreneen aan en in een mum van tijd waren ze uit het oog verdwenen. Als bijen op de honing doken na de lossing tientallen Spanjaarden op de eieren die nog in de manden lagen. Na de geslaagde lossing nam Fons meteen het vliegtuig huiswaarts. Het concours van het wegverkeer was zeer goed verlopen.
Wegvervoer.
Op de Montjuich stond ook de Nederlandse wagen van het wegvervoer. Jaap Stam, de huidige convoyeur van afdeling 5 was er toen reeds bij als convoyeur. Achteraf werd het de laatste keer ( tot 2007 ) dat de duiven over de weg naar de losplaats werden vervoerd. Er waren toen ook 2 Nationale concoursen in Nederland. Het was in die tijd oorlog tussen de fondspelers, aan samenwerking , toen al geen gebrek. NPO secretaris Gerard van Hout uit Mill gaf om 07.30 uur de duiven de vrijheid ondanks het feit dat hij door de aanwezige mensen van het treinvervoer op de hoogte was gesteld van de uitgestelde lossing i.v.m. het slechte weer op de vluchtlijn. Het werd voor de duiven van het wegvervoer een der grootste rampvluchten uit de Barcelona geschiedenis.
Attentie voor de Catalaanse liefhebbers en de organisatie.
Werden er in het verre verleden slachtduiven gevraagd die voor de officiele lossing het luchtruim werden ingestuurd nu vraagt de sekretaris van Cureghem Cntre Dhr. Luc de Geest om duiven te leveren als dank voor de vele Catalaanse helpers die ter plekke de lossing van Internationaal Barcelona mogelijk maken. Chroom dus niet, indien U deze liefhebbers ter wille wilt zijn om een duif te schenken. Gaarne bericht aan Hub Wetzelaer in deze. ( 0649986123)
De lossing in 2015.
Er zal niet voor 10.00 uur gelost worden, zodat de kans dat er op de dag van lossing duiven ( ook op de kortste afstand ) kunnen thuiskomen vrijwel nihil is. . Op gezamenlijk verzoek van Cureghem Centre en de ZLU zal er in het najaar overleg plaatsvinden met de overige inrichters om te komen tot een nieuwe neutralistie berekening. ( NF14)
Treinvervoer en wegvervoer.
Om redendat er nooit meer in 1 weekend Internationaal of Nationaal Barcelona gevlogen kon worden richtte de Belgische organisatie Cureghem Centre in 1984 een verzoek aan de Catalaanse bond met de onderstaande strekking:
Wie wordt de nieuwe triomfator van deze enige echte duivenklassieker die wereldwijde aandacht krijgt. Wie is de opvolger van Jelle Jellema uit Nijverdal die in 2014 de stunt uithaalde met de 1e en 3e prijs internationaal. Jelle klokt op zaterdagmorgen, de dag na de lossing op vrijdag om 09.00 uur, op een afstand van 1258.697 km. om 05-14-28 en 05-38-05
De Extra Ereprijzen worden gesponsord door:
Beyers Duivenvoeding Antwerpen ( B).
Uitvoerige reportage van de winnaar incl. foto‘s op Toppigeons , ZLU site en in het Duivensportblad De Duif.
Een ieder veel succes op deze vlucht.
Hub Wetzelaer, sekr. ZLU.
Reisverslag Barcelona 2015
De Nederlandse duiven werden vanaf maandagmiddag (29/06) getransporteerd naar het verzamelpunt Wolvertem in België. Zelf zijn we vanuit de afdelingsloods in Geleen rond 12.30 uur met de vrachtwagen vertrokken. We waren omstreeks 14.30 uur in Wolvertem gearriveerd. De vrachtwagen vanuit de afdelingsloods Rucphen arriveerde om ca. 15.00 uur. Aldaar zijn de duiven verzorgd. Op dinsdagmorgen omstreeks 9.40 uur zijn we vertrokken richting Barcelona.
Via Brussel/Antwerpen zijn we richting de Franse grens gereden. Nabij Parijs, Ville Verde zijn we de 1e maal gestopt, zo tegen 13.50 uur. We hebben de duiven water bijgevuld en we hebben de duiven gevoerd. Omstreeks 15.20 uur zijn we verder gereden. Het weer was warm; 36 0C met een oosten windje. Ca. 18.45 uur hebben we Chateauroux bereikt. Aldaar nogmaals het water bijgevuld. Zelf hebben we daar gegeten en overnacht.
's Morgens (01/07) om 09.00 uur zijn we vertrokken uit Chateauroux met de bedoeling om 's avonds Fitou te kunnen bereiken, om daar wederom te overnachten. Fitou ligt nabij Perpignan aan de grens met Spanje. Om ca. 13.00 uur hebben we gestopt nabij Cahors / Montauban. Het weer was warm, ronduit heet te noemen, ca. 35 0C en nauwelijks wind. We hebben de drinkbakjes schoongemaakt en nieuw water gevuld. Rond de klok van 14.30 uur zijn we vertrokken en doorgereden tot in Fitou. We zijn daar aangekomen omstreeks 17.40 uur. In Fitou was het zwaar bewolkt en een graad of 26 0C. Op zich een welkome afkoeling. De duiven hebben opnieuw vers water gekregen. De deuren en luiken van de vrachtwagenopleggers zijn opengezet ter verkoeling van de duiven.
Van de eerste dag rijden en veel drinken onderweg door de duiven, waren toch al 1½ waterton leeg op allebei de vrachtwagens. Dat zijn ca. 600 ltr. water, die al opgedronken waren door de duiven! In Fitou was de mogelijkheid om deze watertonnen opnieuw te vullen en onze voorraad voor de zekerheid op peil te hebben. In totaal hadden we 6 watertonnen op de ene en 4 watertonnen op de andere vrachtwagen staan; goed voor ca. 1800 ltr. water.
In de morgen (donderdag 02/07) zijn we omstreeks 11.00 uur vertrokken met de bedoeling in de namiddag Barcelona te bereiken. We arriveerde om ca. 16.15 uur. Onderweg was het warm, tegen de 35 0C. Eenmaal in Barcelona hebben we wederom de drinkbakjes schoongemaakt en nieuw vers water gegeven. Rond de klok van 18.00 uur hebben we de duiven voor de laatste keer gevoerd. Die avond hebben we het water regelmatig gecontroleerd en bijgevuld. Er werd veel gedronken !! 's nachts is het ca. 28 0C gebleven.
Vrijdagmorgen, lossingsdag; de zon kwam omstreeks 7.15 uur op. Er werd besloten de duiven te lossen om 7.40 uur, toen het zicht voor de duiven goed genoeg was. De vluchtlijn was goed. Het was wel duidelijk dat het een zware vlucht ging worden; meer dan 30 0C met oosten wind.
Het totale convooi heeft bestaan uit 7 vrachtwagencombinaties;
2 wagens Belgische duiven (Lathouwers)
1 wagen met Engelse, Luxemburgse en Poolse duiven (Lathouwers)
1 wagens Franse duiven (Martens)
1 wagen Duitse duiven (Bauwens)
2 wagens Nederlandse duiven (Bauwens)
Na het lossen hebben we de boel opgeruimd en de losplaats schoon achtergelaten. Omstreeks 09.45 uur zijn we uit Barcelona vertrokken. Op zaterdag namiddag (04/07) om ongeveer 16.00 uur hebben we de loods in Geleen weer bereikt.
Met vriendelijke groet,
Loed Schroen en Hein van der Heijden
NPO Inkorf Lokaal | Plaatsnaam | DuivenGezet | DuivenGemeld | Percentage |
---|---|---|---|---|
0259 | DRACHTEN | 62 | 7 | 11,3 |
0429 | NIEUWLEUSEN | 48 | 10 | 20,8 |
0433 | URK | 53 | 12 | 22,6 |
0617 | BORNE | 48 | 14 | 29,2 |
0751 | LOCHEM | 65 | 15 | 23,1 |
0763 | PUTTEN (GLD) | 71 | 13 | 18,3 |
0803 | GIESBEEK | 84 | 28 | 33,3 |
0850 | LICHTENVOORDE | 60 | 10 | 16,7 |
0865 | ZETTEN | 134 | 40 | 29,9 |
1020 | IJSSELSTEIN UTR | 119 | 30 | 25,2 |
1139 | SOEST | 106 | 20 | 18,9 |
1300 | ALKMAAR | 379 | 98 | 25,9 |
1318 | ENKHUIZEN | 33 | 10 | 30,3 |
1536 | MAASDIJK | 72 | 16 | 22,2 |
1539 | NAALDWIJK | 358 | 84 | 23,5 |
1542 | NOORDWIJKERHOUT | 212 | 58 | 27,4 |
1604 | BERGSCHENHOEK | 119 | 30 | 25,2 |
1622 | MIDDELHARNIS | 166 | 41 | 24,7 |
1681 | ZUID BEIJERLAND | 173 | 47 | 27,2 |
1738 | HENDRIK IDO AMBACHT | 171 | 30 | 17,5 |
1766 | WOERDEN | 142 | 32 | 22,5 |
1850 | KRUININGEN | 240 | 100 | 41,7 |
1861 | TERNEUZEN | 126 | 35 | 27,8 |
1975 | STEENBERGEN | 129 | 45 | 34,9 |
1980 | WERKENDAM | 74 | 23 | 31,1 |
1983 | HOOGERHEIDE | 97 | 36 | 37,1 |
1994 | WERNHOUT | 82 | 28 | 34,1 |
2021 | TILBURG | 144 | 36 | 25,0 |
2128 | VELDDRIEL | 92 | 25 | 27,2 |
2139 | OSS | 208 | 54 | 26,0 |
2201 | HELMOND | 203 | 51 | 25,1 |
2259 | VALKENSWAARD | 130 | 33 | 25,4 |
2303 | BEESEL | 106 | 34 | 32,1 |
2312 | ECHT | 160 | 42 | 26,3 |
2337 | NEER | 207 | 53 | 25,6 |
2404 | BEEK LB | 169 | 67 | 39,6 |
2444 | GRONSVELD | 108 | 40 | 37,0 |
2450 | HEERLEN | 113 | 28 | 24,8 |
2563 | SIMPELVELD | 118 | 31 | 26,3 |
Totaal | - | 5181 | 1406 | 27,1 |
Aantal prijzen | - | 1295 | 1406 | 108,6 |
Wedvlucht: Internationaal - Barcelona | ||
gelost: 03-07-2015, 07:40 uur | ||
België | 7835 | |
Nederland | 5181 | |
Duitsland | 1295 | |
Frankrijk | 3134 | |
Polen | 1276 | |
Engeland | 331 | |
Luxemburg | 30 | |
Denemarken | -- | |
totaal | 19.083 | duiven |