Perpignan 2017 .
Deelname met jaarlingen is toegestaan.
Dubbeling duivinnen. Zie de instruktie !
Inkorven is op maandag 31 juli, los op vrijdag 4 aug.

Perpignan 2016 werd gewonnen door M. Tekin uit Medemblik, afstand 1139.955 km. Hij klokte zijn duif op zaterdagmorgen om 05:30:58. De duiven
waren gelost op vrijdagmorgen om 07:15 uur.

De huldiging in de Rodahal te Kerkrade.

De ereprijs Perpignan wordt gesponsord door :
Transport Bauwens & Zoon bvba Stekene en Olen ( B )

Perpignan wordt georganiseerd door Belgische Verstandhouding.
Yvan Eeckhout tijdens de prijsuitreiking.
Dankzij Top Pigeons en ZLU is het dit jaar weer mogelijk om de ZLU
1e prijswinnaars de nodige aandacht te geven inzake hun overwinning.
Falco Ebben zal zorg dragen voor de foto‘s en de film van de winnaar 2017.
Verslag op Marseille wordt de reportage gemaakt door Ad van Gils.
Uitvoerige verslaggeving van de winnaar op de websites van Top Pigeons en De ZLU.
Tevens komen de verslagen in de Duif met dank aan Jan Hermans.
Ook dank aan Gerrit Knol, redaktie Het Spoor der Kampioenen voor de
voortreffelijke plaatsing van alle ZLU nieuws incl. de vluchtwinnaars.
Eenieder veel succes op deze laatste vlucht, Perpignan 2017.
Beste sportvrienden,
een vrij lastig en moeilijk seizoen 2017 ligt achter ons. Daarover kunnen we heel kort zijn. Uitvoerig wil ik stil staan bij al diegenen die het mogelijk hebben gemaakt dat de
indrukwekkende reportages van de ZLU winnaars 2017 op zo‘n voortreffelijke manier zijn verzorgd. Een kleine groep die het voor velen een
onvergetelijk moment maken, Klasse !! De sponsors van het trajekt 1e Prijswinnaars ZLU vluchten: Top Pigeons en ZLU. Falco Ebben, de maker van de foto‘s en de
filmpjes. Onze webmaster, Raymond Lafleur, hulde voor zijn inzet, vaak bij nacht en ontij. Raymond
een apart woord van dank. Website beheerders van Top Pigeons: Piet de Vogel en Jan Polder. Onze reporters: Marcel Görtzen en Ad van Gils. De redacties van De Duif, Jan Hermans, Het
Spoor, Gerrit Knol.
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer.
Reisverslag ZLU Perpignan
Een ZLU vlucht start voor ons op maandagavond met het ophalen van de duiven bij de inkorflokalen. Rond 2.00 in de nacht van maandag op dinsdag zijn alle 5 de wagens (4 wagens van
Afdeling 2 Brabant 2000 en 1 wagen van Afdeling 4 Limburg) gearriveerd in het verzamelpunt voor Perpignan het vervoerscentrum van Brabant 2000 in Rucphen. De manden worden in
de loods op pallets gezet en gesorteerd naar doffers en duivinnen en dan nog met chipring en gummiring. De aanwezigheid van goede labels aan de manden is dan essentieel. Direct
daarna worden aan de manden drinkbakjes gehangen en hebben de duiven kans om te drinken.
De eerste overnachting voor het totale konvooi van 5 wagens
met 14.980 duiven voor Perpignan is in Chateauroux.
Aankomst aldaar woensdag om 16.30 uur 2 augustus 2017.
Dinsdagmorgen vanaf 7.30 uur start een ploeg van ongeveer 20 mensen, onder leiding van Wim Donks, met het met behulp van elektronische systemen, toevoegen van een code aan de
chipringen die na thuiskomst van de duiven aantoont dat de chipring (en dus ook de duif) in de verzamelloods aanwezig is geweest. Dit jaar was ongeveer 95% van de ingekorfde duiven
elektronisch en nog maar ongeveer 5% van de duiven maakten gebruik van een gummiring. Duiven met een gummiring krijgen nog een 2e controlegummiring en een stempel in de
vleugel.
Al met al een tijdrovende en kostbare bezigheid die de veiligheid van de concoursen waarborgt en dus de moeite waard is. Al deze controle maatregelen, het schoonmaken van de
wagens en manden en het laden van de manden duurt ongeveer tot 12.00 dinsdagochtend. In goed overleg met vervoerder Bauwens uit Stekene en Olen van de Internationale duiven
vanuit Nederland worden de wagens geladen. Voor Perpignan was de eerste afspraak vervolgens op woensdagochtend om 9.00 uur in Ressons ongeveer 4 uur rijden vanuit Rucphen.
Hier arriveerden ook de andere wagens van het totale internationale konvooi van 5 wagens met 14.840 duiven.
Het transport van de Nederlandse duiven is nog steeds
in rieten manden met een optimale verzorging.
Ik kan u verzekeren dat de duiven van elke wagen bij of na het laden gevoerd worden en drinken krijgen en dat van alle wagens bij elke stop de drinkbakken gecontroleerd worden en
indien nodig bijgevuld worden. Het voeren van de duiven (altijd met mais) gebeurt voor de Nederlandse en Duitse duiven altijd rond 17.30 uur. Als hoofdconvoyeur voor deze vlucht
vanuit Perpignan was aangesteld de amicale Johan Gevaert uit België en natuurlijk was ook aanwezig onze steun en toeverlaat Paul Verduyckt uit België. Wij vrezen het
moment dat Paul Verduyckt zou moeten besluiten te stoppen met het vervoeren van de duiven voor de Internationale vluchten en wij hopen dat dit nog jaren zal duren.
Ook voor ervaren duivenrijders zijn het zware reizen.
Hierboven Paul Verduyckt in rusthouding kort na aankomst in Chateauroux.
Op de lossingsdag op vrijdag werden wij volgens afspraak al om 6.00 uur in de ochtend gewekt door Johan Gevaert en startte we onmiddellijk met het voorbereiden van een mogelijke
lossing. Voor de zekerheid werden de drinkbakken nog een keer gecontroleerd en waar nodig bijgevuld. Als snel kregen we het bericht dat de lossing om 7.00 of 7.15 uur plaats zou
vinden.
Ruim op tijd waren de loodjes van alle manden losgesneden en opgeruimd en werden de wagens “op scherp" gezet voor de lossing. Ondertussen vind er achter de
schermen veel overleg plaats tussen de hoofdconvoyeur met de inrichter en de lossingsverantwoordelijken. Voor de ZLU Nederland zijn dit Piet Fransen en Mickel Roumans. Om klokslag
7.00 uur klonk het lossingssein en het behoorlijk talrijk opgekomen publiek genoot net als wij zelf van een perfecte lossing en een goed vertrek van de duiven. Op het moment van de
lossing was de zon al aanwezig en er een matige noordwesten wind met een temperatuur van al 24 graden. Na de lossing werden de manden nagekeken en geconstateerd dat er geen
enkele duif achtergebleven was. De wagens werden gesloten en het lossingsterrein schoon opgeleverd. Rond 8.00 uur vertrokken de 5 wagens weer voor een reis met 18 rij uren richting
huis. Onderweg naar huis op vrijdag prima vliegweer. In de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag overdag regelmatig een bui met prachtige gebroken luchten. Allemaal
ingrediënten voor een goede afloop van het concours.
Een overzicht van de losplaats voor de duiven in Perpignan.
Perpignan 2017 is weer geschiedenis met weer een Internationale overwinning op zo ongeveer de verste afstand in Nederland. Wij zijn blij dat we dit weer mee heb mogen maken en
bedanken iedereen die dit mede mogelijk hebben gemaakt.
Patrick van den Hurk
Christ van der Linden
6 augustus 2017
Pieter Woord en Louw van den Berg uit Urk
kraaien met hun ‘Leontien‘ victorie op Perpignan

Op internationaal Perpignan heeft de pure overvlucht de laatste jaren al vaak weten toe te slaan en ook dit jaar zijn op afstanden van rond de 1100 km en meer de snelste duiven van het
ganse konvooi geklokt en wel vier duiven die in de vroege uren van de nacht arriveerden en duidelijk in de neutralisatietijd zijn doorgevlogen. Zogenoemde ‘nachtvliegers‘
komen veelal voor op fondvluchten met hogere snelheden waarbij duiven doorvliegen als het donker wordt. Maar ook bij lagere (gemiddelde) snelheden zoals op Perpignan 2017 blijkt de
drang bij bepaalde duiven zo groot te zijn en laten de omstandigheden het ook toe dat duiven doorvliegen in de neutralisatietijd die van 22.23 uur tot en met 5.45 uur liep. Pieter Woord
was in Urk rond 11 uur naar bed gegaan en had niet het idee dat met nachtvliegers rekening moest worden gehouden zoals hij dat op Agen ZLU wel had gedaan. Op Agen waren veel
verder in Nederland ‘s avonds nog duiven geklokt en hij had hoge verwachtingen van een paar duiven. Om 5.20 uur kon hij van Agen ‘Leontien‘ klokken die prijs 125
tegen 6219 duiven scoorde . In het eigen Urkse inkorfcentrum kwam wel een duif dezelfde dag door en wel van J. Grootonk uit Bant die prijs 45 heeft gewonnen en op 1028 km de
grootste afstand dezelfde dag overbrugde. Op Perpignan zag Pieter dat vader en zoon Saarloos om 21.38 uur op 1025 km de ‘verste‘ duif in de reguliere vliegtijd hadden
geklokt en daar hij 110 km verder zit hield hij geen rekening met duiven die heel laat of in de nacht konden arriveren. De volgende ochtend schrok hij om 5.30 uur wakker terwijl hij op
zulke vluchten altijd tussen 4 en 5 uur pleegt op te staan. En toen hij een blik op zijn klok wierp schrok hij danig. Er stond een duif geconstateerd om 01.27 uur en wel de
‘166‘! Direct beklom hij het hok en ging kijken of zij inderdaad in het hok zat. Het dat bleek weldegelijk zo te zijn! De euforie en consternatie die zich toen van Pieter Woord
meester maakte laat zich raden! Direct werd compagnon en vriend Louw van den Berg in het naburige Tollebeek gebeld. Hun NL15-1872177 die na de vlucht de naam
‘Leontien‘ kreeg bleek de 1
e nationaal en internationaal Perpignan te winnen. Na Mevlut Tekin in Medemblik in 2016 wint de pure overvlucht weer
internationaal Perpignan nadat Arjan Beens in Genemuiden dat in 2014 al nationaal had gedaan.
Hitte in het zuiden &n bsp; &nbs p;
Terwijl in ons land op vrijdag 4 augustus de hele dag een krachtige zuidwestenwind stond met milde temperaturen was het in het zuiden van Europa braden en bakken geblazen. In
Perpignan was het ook al dagen overdag meer dan 30 graden Celsius maar die temperatuur was nog wat gematigder toen de duiven om 7 uur werden gelost bij een noordwestenwind.
Na zo‘n 250 kilometer draaide de wint naar westelijke richting en in Noord-Frankrijk naar een zuidwestelijke richting. De temperatuur daalde ook wat gaande de vliegroute. Vooraf
leek de overvlucht bepaald niet ongunstig te zitten met lichte tegenwind in het begin en later windje mee. De snelste eerste duiven werden in de noordoosthoek van Frankrijk en in de
voorvlucht van Duitsland geklokt. En ‘koploper‘ was lang de Fransman Bernard Weishaar uit Durrenbach aan 1160 m.p.m. en hij klokte om 18.22 uur op 792 km. Precies
twee uur kwam de eerste Nederlandse melding van Jo en Frans Pöttgens uit Kerkrade. Hun vijfjarige weduwnaar werd om 20.22 geklokt en kwam tot 1183 m.p.m. op 949 km. Lang
bleef dat nationaal de te kloppen duif totdat in de vroege uren van zaterdag de nieuwe meldingen op de ZLU-site kwamen en nog drie duiven in Amsterdam, Nijverdal en Urk betere
papieren bleken te hebben. Trouwens de duif van de gebroeders Pöttgens was op Perpignan voor de tweede keer vroeg want eerder dit jaar vloog hij al de 35
ste
nationaal Barcelona.
Urk
Is er ooit eerder een ZLU-vlucht in de provincie Flevoland gewonnen? Bij mijn weten niet en Pieter Woord en Louw van den Berg hebben met de zege bepaald extra duivensport glans aan
Urk en de provincie Flevoland gegeven. De naam Woord heeft al een lange traditie en klank in de duivensport. Jaren vlogen vader Klaas en zoon Pieter Woord in kampioensstijl en zeker
ook op de grote fond. Pieter herinnert zich nog topklasseringen bij de Marathon Noord en die wonnen ze in 1986 met één topper die drie keer vroeg vloog. In 2006
wonnen ze nog nationaal Blois in de sector 4. Vader en zoon Woord vlogen lang het hele programma en dat op de plaats alwaar ‘Leontien‘ nu de 1
e
internationaal wint. In 2013 is vader Klaar Woord overleden en daarna heeft Pieter het huis kunnen kopen en is hij zich puur op de grote fond en meer bepaald de ZLU-vluchten gaan
richten. Toen Pieter nog in combinatie met zijn vader vloog en elders woonde verzorgde hij altijd mede de duiven en waren de oude duiven zijn ‘pakkie-an‘. Pieter vliegt nu
in combinatie met Louw van de Berg die sinds enige jaren met zijn gezin van Urk naar het naburige Tollebeek is verhuisd. Ze hebben een gezamenlijke kweekhok en er is (flink)
geïnvesteerd in nieuwe (fond)duiven. Op zijn eigen erf speelt Louw de programmavluchten onder de naam Van den Berg Pigeons en in 2016 werd hij knap 9
e
nationaal kampioen jonge duiven onaangewezen. En recent had hij nog een ijzersterke uitslag op nationaal Chateauroux in de afdeling Friesland en in die afdeling zit de Noordoostpolder
met Urk puur in de voorvlucht. Op Perpignan korfden de twee compagnons 5 duiven en ‘Leontien‘ was de grote favoriet en zeker na de vroege prijs op Agen. Bijzonder fel
was ze toen Pieter haar van de nest haalde om te korven. Hij dacht dat ze eieren van 14 dag had maar een dag later lagen er kale jongen in de nest zodat ze op aangepikte eieren is
gekorfd. Van Agen bleef haar doffer achter en meer mannetjes zodat een tekort aan doffers ontstond. Daarom vroeg Pieter een eigen programmaduif van een liefhebber terug om met
haar te koppelen. Als jaarling bewees ‘Leontien‘ zich al door op een zware Cahors middaglossing (29-07) de 30
ste prijs tegen 1410 duiven in de sector 4 te
vliegen. Ze was toen hun tweede duif en kwam veruit van alle duiven het fitste thuis. In Tollebeek werd ze gekweekt uit een doffer van Willem van der Velden uit Boskoop en deze doffer
van 2013 heeft als drie van de vier grootouders een dochter, een zoon en een broer van Annet die in 2005 nationaal Barcelona won met internationaal het zilver. En de ‘Broer
Annet‘ stond tegen een duif van Cor de Heijde (Made) om aan samenkweek mee te doen. De moeder van ‘Leontien‘ werd in 2013 op een bon in Steenbergen
gehaald bij Jan Ernest in Steenbergen en in dat voormalige fondwalhalla is Jan Erenst met als geboortejaar 1928 een absolute senior in de duivensport te noemen. In deze duivin zit veel
van de ‘Zwarte Dax‘ van Philip Geerdink. De vliegploeg was in het begin van het seizoen 44 koppels groot en op weduwschap zijn de duiven ingespeeld. Voor de ZLU-
vluchten zouden ze op nest gebracht worden maar op Pau werden ze toch nog op weduwschap gekorfd terwijl ‘Leontien‘ daarna op verse eieren naar Agen ging.

P.V. Flevoland
Pieter en Louw zijn lid van de p.v. Flevoland in Urk en zij behoorden ook tot de groepje dat de club in 2009 oprichtte. Er zo kwam er echte nieuweclub in Urk naast de twee bestaande
verenigingen. De p.v. Flevoland zal daarmee wel een unicum zijn want nieuwe clubs komen er in de duivensport niet bij tenzij twee of meer gaan fuseren en een nieuwe naam aannemen.
De club wenst vooral positiviteit, gezelligheid en enthousiasme uit te stralen. Na een ‘klote‘ vlucht of uitslag toch positief blijven en het gezellig met elkaar hebben. De
website van de club straalt die gedachte ook helemaal uit en dat werkt in een positieve zin aanstekelijk moet ik zeggen. Aandacht voor alles en iedereen. De club heeft een eigen
gezondheidsprogramma voor de duiven dat alle leden gratis moeten volgen waarbij de duiven maandelijks worden nagekeken in de club door team Travipharma. Als de duiven zijn
‘goedgekeurd‘ mag er worden gekorfd. Het doel is het prestatieniveau van alle leden te verhogen en daarmee ook het plezier in duivensport. De club is ook een (klein) ZLU-
inkorfcentrum en met deze Perpignanzege zal dat wel extra gevierd zijn. Ook één van de beste Marseillevliegers van ons land werd er gekorfd en wel een vierjarige klepper
van J. Grootonk uit Bant die achtereenvolgens de prijzen 72, 28 en 102 op Marseille de laatste drie jaar heeft gescoord. De leden van de p.v. Flevoland komen uit een groot
spreidingsgebied en wel van Biddinghuizen/Dronten tot en met Bant. In het buitengebied heeft de club een eigen lokaal kunnen bouwen die door een aantal leden is gefinancierd. Pieter
Woord werkt bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum in Markenesse in de Noordoostpolder.

Duivenspel
In alle vroegte en wel tussen 5 en 6 uur (in het hoogseizoen) laat Pieter Woord zijn vliegers trainen. Alle duiven gaan er dan verplicht uit en na een korte tijd kennen de duiven het
klappen van de zweep en doen dat uit zichzelf als de ramen opengaan en de baas verschijnt. ‘s Avonds trainen de duiven tussen 9 en 10 uur volgens hetzelfde regime en dat wordt
gedaan met het oog op het lang en laat doorvliegen dat duiven op de afstanden van de Flevopolders moeten doen om op de ZLU-vluchten een vroege nationale klassering te kunnen
behalen. Overdag krijgen Pieter en Louw van den Berg in Tollebeek hulp van Lub Snoek uit Urk om de jonge duiven uit te laten daar ze dan zelf aan het werk zijn. De mannen hebben
een eigen container waarmee in 20 manden 600 duiven kunnen worden vervoerd. Als in een weekeinde het weer te slecht is om te korven dan kunnen de duiven op zaterdagmorgen
vroeg even naar St. Maartendijk worden gebracht voor een vluchtje van 70 km. Ook de eigen jongen worden met die container afgericht. Pieter koppelde zijn duiven eind februari en toen
de jongen zo‘n 10 tot 14 dagen waren werden de geslachten gescheiden. De jarige vliegers worden niet op de grote fond gespeeld maar doen de dagfondvluchten tot en met 711
km voor Chateauroux en in het weekeinde van Perpignan had hij een ploeg mee op de laatste dagfondvlucht Issoudun. In de drie afdelingen van de vliegers wordt er elke avond om 9 uur
gepoetst als de hele ploeg naar buiten is gegaan. Het doel in Urk is om een ploeg voor de grote fond op te bouwen die in de breedte sterk is oftewel de nodige duiven te hebben die
beste prijzen weten te vliegen. Maar op de eigen grote afstanden begrijpen Pieter en Louw dat zoiets niet gemakkelijk is. Veel kweken, spelen en selecteren is dan de weg die begaan
moet worden. En vaak duiven omkoppelen om meer en sneller van hun eventuele kweekwaarde te kunnen ontdekken. De ouders van ‘Leontien‘ zijn dit jaar zo weer
samengekomen nadat hun dochter zich in 2016 op Cahors getoond had en ze een favoriete duivin voor 2017 was. Waarvan kan een liefhebber dan nog meer dromen dan nadat
zo‘n duivin de 1
e internationaal Perpignan weet te spelen? Pieter en Louw zullen haar vanaf nu zeker op handen gaan dragen en welke liefhebber zou dat met
zo‘n overwinning ook niet graag willen doen?
Ad van Gils