WEDVLUCHT AGEN (BORDEAUX) OUDE (vluchtcode Z92)
______________________________________________
Inmanden : maandag 25 juni
Los : vrijdag 29 juni
Internationaal georganiseerd door: LES AMIS DU BORDEAUX TÉLÉVIÉ
GPS Coördinaten: Noord + 441104.0 Oost + 003828.0
Bordeaux oude is zowel internationaal en nationaal alleen voor oude duiven. Oude en jaarlingen op één
poulebrief is niet toegestaan. Alle duiven nemen zonder verdere kosten deel aan de internationale wedstrijd.. De vrachtkosten bedragen € 3,35 per duif.
Internationale uitslag € 3,00 en is niet verplicht. Op deze wedvlucht is geen dubbeling duivinnen.
Extra ereprijzen:
- De eerste 25 duiven van de uitslag
- Snelste twee eerst getekenden (1 prijs)
- Snelste drie eerst getekenden (1 prijs)
- Prijswinnaar met de verste afstand, prijs behaald per tiental (1 prijs)
De ZLU stelt 2 horloges ter beschikking aan het meerjarig asduif kampioenschap over 3 en 4 jaar. Een liefhebber kan met de zelfde
duif maar een horloge winnen. Door de internationale inrichter worden drie geldprijzen beschikbaar gesteld voor:
- 1e internationaal € 150,00
- 2e internationaal € 100,00
- 3e internationaal € 50,00
Voor de snelste duif van het gehele konvooi, oude en jaarlingen, stelt de internationale inrichten
€ 150,00 beschikbaar. De prijzen dienen zelf te worden afgehaald.
Reisverslag Agen (Beaumont de Lomagne) 29 juni 2018.
Op maandag 25 juni werden de duiven voor Agen in het gehele land bij 20 verschillende NIC opgehaald door één wagen van Afdeling 4 Limburg en
vier wagens van Afdeling 2 Brabant 2000. Daarnaast zijn er nog bijna 20 NIC die wel zelf inkorven voor de ZLU vluchten en dan hun duiven aanleveren bij een
naburig NIC waar de ophaalroute langskomt. Op deze manier werden totaal 10.530 duiven verzameld. Gelukkig zijn er nog maar 440 duiven ingekorfd op de
traditionele manier met gummiring en dat is 4,2 %. Deze duiven krijgen een tweede gummiring om en een vleugelmerk. De overige 10.090 duiven (95,8%) hebben
een chip aan hun poot en deze chip wordt gebruikt om alle duiven in de verzamelloodsen in Geleen of Rucphen in te lezen. Op een volkomen veilige manier is voor
alle prijswinnende duiven achteraf te zien of de duif in de verzamelloodsen aanwezig zijn geweest en dus op transport zijn gesteld naar de losplaats. Het is hiervoor
niet nodig de ringnummers af te lezen. De chip (ring) over een speciale inkorfantenne is het enige wat moet gebeuren. Na elke volle mand (18 duiven per mand in
dit geval) wordt aan het bestand het mandnummer toegevoegd aan het bestand om te weten welke duif in welke mand zit. Al deze werkzaamheden zijn normaal
gesproken afgerond op de dag na inkorving rond het middaguur. Op hetzelfde moment worden de wagens geladen.
Voor u is het ook goed om te weten dat alle duiven direct na het ophalen uitgeladen worden en dat na het uitladen van de manden de duiven constant drinken
krijgen. Op de dag van de controles wordt er uiteraard ook mais gevoerd. Al met al inmiddels een waterdichte routine klus die met plezier en overgave gedaan wordt
een groot aantal vrijwilligers.
Na gewaakt te hebben bij de duiven in de nacht van dinsdag op woensdag vertrokken we (Toon Verkooijen, Albert van Dongen, Patrick van den Hurk en
ondergetekende) op woensdagochtend 27 juni om 5.00 uur in de ochtend in twee wagens van Bauwens Transport uit België die als zowat de enige wagens
nog rieten manden kan vervoeren.
Het eerste verzamelpunt voor alle acht wagens van het konvooi was Ressons vlak voor Parijs. Vervolgens de eerste dag nog na ongeveer 4 uur rijden Salbris en
vervolgens Chateauroux waar overnacht werd. Op elke tussenstop worden de drinkbakken gecontroleerd en bijgevuld waar nodig. In Chateauroux worden alle
drinkbakken geheel zuivergemaakt en voorzien van vers water. Rond 16.00 uur werd aan de duiven mais gevoerd. Het restant van de reis naar Agen startte om 6:00
uur op donderdag ochtend 28 juni vanuit Chateauroux. Na i.v.m. de rijtijden nog een verplichte stop na ongeveer 4 uur rijden arriveerde we vlak voor het middaguur
op de voor iedereen nieuwe losplaats in Agen ongeveer 25 kilometer verder. Helaas moet ik zeggen dat de nieuwe losplaats niet kan tippen aan de fantastische
losplaats in Agen die tot voorheen gebruikt werd. De reden van deze wijziging is meer Franse duiven de gelegenheid te geven om deel te nemen aan het
Internationale concours vanwege de vastgestelde minimum afstanden.
Op de dag van lossing op vrijdag 29 juni om 5.00 uur in de ochtend begonnen de activiteiten om de lossing voor te bereiden. De verwachting dat de lossing een
appeltje eitje zou worden was direct bij het opstaan al verdwenen. In Agen was het bewolkt en vroeg lossen was onmogelijk. Opvallend was het grote aantal
belangstellenden voor de lossing. De verantwoordelijk voor de lossing in Agen waren Jean Michel Havez namens de Franse Bond en de immer gedreven Paul
Verduyckt namens de Internationale inrichters Bordeaux Televie. De nieuwe manier van werken voor de Internationale lossingen via App berichten met smartphones
aan de verantwoordelijken per deelnemend land heeft niet alleen voordelen. Het persoonlijke contact waarbij uitgebreid overlegd kan worden over de situatie ter
plaatse en over de vlieglijn wordt gemist en vergeten wordt dat niet iedereen even handig is met de moderne communicatiemiddelen. Het oorspronkelijke plan om
vroeg te lossen was niet haalbaar door de aanwezige bewolking. Een tegenvaller maar de weersverwachtingen waren niet echt slecht. Binnen een paar uur zou de
bewolking opgelost zijn. De blauwe plekken in het wolkendek namen toe en tegen 7.30 uur werd besloten om 8.00 te gaan lossen. Ruim op tijd stond alles in
gereedheid en de misschien wel honderd belangstellenden maakte plaats voor de lossing van de duiven. Precies om 8.00 uur gaf Paul Verduyckt het lossingssignaal
en startte de thuisreis voor de bijna 25.000 duiven. Gelost met een kalme noordoosten wind beloofde het een zware kluif te worden voor de duiven en dat werd het
ook. Maar één duif lukte het om meer dan duizend meter per minuut te vliegen en dat was een Franse duif die “maar" 737 kilometer
hoefde af te leggen.
Agen 2018 is weer geschiedenis. Het was een mooie belevenis met een prima ploeg begeleiders.
Ik bedank iedereen die een bijdrage heeft gehad aan het slagen van deze Agen 2018.
Christ van der Linden
Ook dat moet gebeuren !!!!
De manden en de matten staan buiten opgesteld om na de grondige reiniging te drogen.
In 2017 zijn er 2.014 manden nodig geweest voor het transport naar de losplaats, en voor het ophalen van de duiven nog eens 2.116. Dus ruim 4.000 manden zijn
in Geleen en Rucphen tijdens het seizoen gezuiverd. De verhouding tussen Rucphen en Geleen is ca. 60% / 40 %.
Weer klaar voor de volgende vlucht !
Bij een goede verzorging behoort ook een goed transport, 16 duiven op Barcelona, de overige vluchten 18 duiven per mand. Bij hogere temperaturen is er
overleg inzake vermindering naar 17 duiven.
7 Hoog op de cabinewagen, bovenste rij leeg,
houten balkjes 4 x 4 cm tussen de manden voor de verluchting, meer is niet mogelijk.
Tijdig goed voer en vers water en een goede thuisreis kan beginnen !!
In alle rust wachten op de weg terug , op eigen kracht en inzicht naar huis,
Gut Flug, zegt de Duitser.
Dames, heren, hartelijk dank voor Uw inzet.!!!
Het Noorden des lands is nog aan het passen op de prijsduiven van Agen,
het zuiden is met de “poetsploeg “ de wagens net terug van Agen
aan het lossen en schoonmaken.
Even uitblazen bij deze hitte !!
Schoonmaken voor de volgende verzending S. Vincent !!
Opgeruimd staat netjes !!
Harry en Roger Wijnands uit Maastricht
Winnen 1e Nationaal Agen ZLU Ouden
In heel Europa was het in het laatste weekend van Juni zomers weer met in de namiddag hoge temperaturen. Op de vluchtlijn stond er een kalme noordoostelijke
wind tot oostelijke wind. Aanvankelijk hing er op de nieuwe losplaats Hippodroma in Beaumont de Lomagne even ten zuidoosten van Agen, in de vroege ochtend een
laaghangend wolkendek zodat er gewacht werd tot 8 uur alvorens te gaan lossen. De 24.850 internationaal gezette oude en jarige duiven kozen het luchtruim om
een zware tocht huiswaarts te beginnen. Nederlandse liefhebbers manden 5.754 oude duiven in. De inrichters, Les Amis du Bordeaux Télévie, zagen
de internationale deelname enigszins teruglopen met iets meer dan 500 duiven. Ook in Nederland waren er minder oude duiven ingemand en wel 465 minder. Voor
de snelste duif van het hele konvooi stelde de inrichters een ereprijs beschikbaar.
Gespannen werd er via de diverse media gekeken naar de eerste aankomsten. De Franse kampioen Jean-Paul Balcaen uit Aix Noulette, even ten NW van Arras, in
het departement het Nauw van Calais, doorbrak de stilte en melde de eerste oude duif om 20.10 uur op een afstand van 737 km. Hij liet een snelheid uitrekenen van
1009 m/min. Jean-Paul Balcaen is geen onbekende meer en zo won hij in 2015 in een week tijd 1
e Nat. Pau en 1
e Nat. Agen in
Frankrijk en nu zal hij Internationaal gaan winnen bij de ouden met een duif met veel Nederlands fondbloed in de aderen. In België melde Yvon Regnier uit
Posche om 21.02 uur de eerste duif op 732 km en zijn duif behaalde een snelheid van 936 m/min. In Duitsland, Engeland en Nederland moest wachten tot zaterdag
morgen met het arriveren van de eerste duiven.
Duitsland: Schlag-Gemeinschaft Zoller uit Zweibrücken, om 5.11 uur op 770, snelheid 849 m/min Engeland: Mark Gilbert uit Winkfield Windsor, om 7.45 uur op
849 km, snelheid 801 m/min.
In Nederland waren het de grootmeesters uit Maastricht n.l. Harry en Roger Wijnands die de ZLU meldlijst van de ouden duiven openden met een duif die ze om
5.46.41 uur op een afstand van 849 km klokten. Hun duif behaalde een snelheid van 915 m/min en zoals later zou blijken goed voor een nieuwe nationale
overwinning bij de oude duiven. Internationaal zullen ze eindigen rond plaats 46. Verder klokten ze om 7.52 hun tweede oude duif. Ze hadden er 10 mee en
‘s avonds 8 thuis
Hun eerste jaarling arriveerde om 10.13 en verder om 10.50 en 11.22 uur. En hier hadden ze er 21 mee en ‘s avonds 11 thuis.
“Maikel" wint 1e Nationaal Agen Oude Duiven
De weduwnaar welke voor vader en zoon Wijnands zorgde voor dit nieuwe succes kreeg de naam “Maikel" naar de verleden jaar overleden
echtgenote/moeder Mai. “Maikel draagt ringnummer Nl16-1778679 en is een laat jong, in 2016 gekweekt na het vliegseizoen van de oude duiven. Zijn vader
is “Zoon Pozzato" van ‘06 en reeds vader van diverse goede duiven (41
e Nat Narbonne ‘12 – 85
e Nat.
Barcelona en nu 1
e Nat Agen ‘18). “Pozzato" vloog als jaarling de 1
e Nat. en 1
e Intern. Bordeaux
Jaarlingen in ‘04. Was ook de snelste van 16.000 duiven. Hierin zit het soort van o.a. Brouwers/Kodama-Roger Florizone-Gebr. Saya.) Zijn moeder is
“Dochter Prima Donna" van ‘05 en is afkomstig van Fons Van Ophuizen-Marell. Zij is een zusje van de 26
e Intern. Narbonne
‘05 en ze is moeder van de 1
e Prov. en 6
e Nat. Perpignan ‘12 en diverse andere goede duiven. Zij is een dochter van de
“Rambo 57" (uit Rambo x dochter Blauwe Vanoppen) en “Prima Donna" van ‘99 met o.a. 11
e Nat Perpignan,
36
e Nat. Marseille etc. (o.a. Carteus -Seegmüller). “Maikel" werd als jaarling slecht opgeleerd en nadat hij dit jaar werd ingevlogen
op de programmavluchten was Agen zijn fonddoop die hij met een grootse overwinning vierde.
Duiven en successen op “De Ringhoeve"
Vader Harry, inmiddels 91 jaar" en helaas slecht ter been woont samen met zoon Roger, thans 57 jaar, op de boerderij welke in 1889 door de groot- resp.
overgrootouders werd gebouwd. Drie generaties na elkaar bedreef de familie Wijnands veeteelt en akkerbouw op de boerderij. Tot verleden jaar verzorgde vader
Harry nog de kweekduiven en de weduw duivinnen. Helaas is dit niet meer mogelijk maar toch blijft hij van de duiven genieten als ze trainen en thuiskomen. Harry
had in zijn jongensjaren wel interesse in duiven doch toen hij de boerderij van zijn ouders overnam stopte hij met de duivensport. Het werk in de stallen en op het
veld vergde veel noeste arbeid en tijd. Bij een kleine renovatie van een deel van de boerderij maakte de uitvoerder een metalen letterboog met de naam “De
Ringhoeve" en plaatste hem boven de boog van de ingangspoort. Zo is de naam “De Ringhoeve" onlosmakelijk verbonden met de familie
Wijnands en de duivenport. Zoon Roger was als kind steeds in de weer met duiven welke op de boerderij rondzwierven, ving ze en hij zette ze in de koeienstal. Doch
als de koeien weer op stal gingen zat hij met een probleem. DE duiven moesten er weg. Later bouwde vader voor hem een klein hokje onder het afdak van het
schuurtje. Zo kreeg ook vader Harry weer interesse in de duiven en samen besloten ze in 1970 om de sport serieuzer aan te pakken. Op de zolder van de stallen
verrezen de hokken en werden bevolkt met duiven. Niet lang daarna, n.l. in 1975, besloten ze de weg naar de fond in te slaan en dit besluit heeft hen
wereldberoemd gemaakt. De basis van hun huidige kolonie gaat terug naar het begin der 80er jaren toen ze bij Piet en Andre Kuijpers uit Neer 2 jongen uit hun
“Pau" duivin en twee jongen uit de ouders van hun “Pau" duivin haalden. Drie ervan werden echte super kwekers.
In 1988 kwam de “Blauwe Vanoppen" naar de Tongerseweg. Nadat Cretien Vanoppen uit Althoeselt in 1987 de 1
e Intern. Barcelona had
gewonnen, waren Harry en Roger nieuwsgierig naar deze liefhebber en zijn duiven. In de auto reden ze erheen en na drie keer rond het pleintje voor de woning van
Vanoppen te zijn gereden, had Vanoppen hen opgemerkt en deed hen stoppen en vroeg wat ze aan het doen waren. Schuchter vertelden ze dat ze kwamen kijken
naar zijn duiven. Ze werden uitgenodigd voor een kop koffie en na dit bezoek werd besloten in 1988 een koppel piepers te ruilen. Ze kregen twee piepers uit de
ouders van de internationale Barcelona winnaar. Een van deze twee jongen werd de wereldberoemde “Blauwe Vanoppen" een doffer met een super
overdominantie welke generaties lang topduiven zou leveren. Niet alleen op eigen hokken maar over de hele wereldbol. Als vader Harry deze anekdote vertelt komt
er een glimlach op zijn lippen en glinsteren zijn ogen.
In haast elke crack op hun hok zit wel het bloed van de “Blauwe Vanoppen". Er zat hoofdzakelijk het soort in van de Gebr. Kuijpers (Gouden Koppel
– Pau duivin) en Van de Wegen (Oud Doffertje 1 - Simons Maaseik) Ook bij de combinatie Brouwers-Kodama uit Grevenbricht kwamen goede duiven uit hun
Theelen soort (Vale Marathon en de 10). Ze kweekten geweldig voort. Een bezoek aan Anton en Lucie van der Wegen uit Steenbergen bracht op nieuw versterking
op de hokken op de Ringhoeve. Verder kwamen er duiven van o.a. Fond Vanophuizen-Marell landgraaf, Jo Gilissen Cardier en Keer, Roger Florizone Nieuwpoort. De
laatste versterking kwam van Noël Peiren uit Zedelgem, Thieu Cox uit Stein en Theo Daalmans uit Elsloo. Deze zullen moeten laten zien dat ze iets kunnen
versterken in de ijzersterke kolonie Wijnands duiven. Het vermelden van alle successen welke er door de jaren heen zijn behaald op de Ringhoeve en met duiven
afkomstig van hun hok, zou onbegonnen werk zijn. Liefhebbers die de uitslagen uitpluizen weten wat er in de jaren voor hun verkoop in 2007 en erna is gepresteerd
op nationaal en internationaal vlak. Naast de vele kopprijzen en top tien klasseringen wonnen ze zeven keer een nationale fondvlucht, te weten drie keer Marseille,
Souston, Perpignan, Bordeaux en nu Agen.
Hokken, Spel en verzorging
Op de zolder van stallen zijn de hokken ingericht. Een zolder bevat 9 afdelingen waarop ze een 90-tal weduwnaars hebben ondergebracht. Hiervan zijn ongeveer de
helft jaarlingen. Op de zolder haaks op deze eerste schuur zitten een 100 tot 125 jonge duiven in twee afdelingen. Achter de jonge duiven afdelingen is een afdeling
voor een achttal kweekkoppels en zijn er drie kweekboxen. De overige 20 kweekkoppels zitten in een tweedeling tuinhok met ren geplaatst onder de vloer van de
schuur waar de oude duiven wonen. De kweekduiven worden eind januari gekoppeld en brengen diverse ronden jongen groot voor eigen gebruik. De jonge duiven
worden op de navluchten opgeleerd en daarna op de hand verder geselecteerd. De vliegduiven worden half maart gekoppeld en eitjes van de beste oude vliegduiven
verlegd Roger naar de jaarlingen. De oude duiven broeden verder vuil. De jaarlingen brengen een koppel jongen groot. Daarna gaat alles op weduwschap. In het
begin (als de jaarlingen nog met jongen liggen) trainen de doffers 1 x daags in twee groepen voor een uur en met gesloten klep. Eenmaal de jaarlingen ook op
weduwschap zitten trainen ze samen. Vanaf einde mei gaan ze twee keer daags los. Mochten de temperaturen in de zomerse periode echt te hoog worden dan
trainen de weduwnaars met open klep en kunnen ze naar behoefte in en uit. Op einde van het seizoen herhaald Roger dit weleens om ze extra te stimuleren en te
motiveren. Ook komt er dan stro op de hokken en mogen ze soms en dag bij de duivin. Graag varieert hij in het tonen van de duivin om niet in een sleur te raken.
Alle weduwnaars gaan met goed weer vanaf de eerste wedvlucht mee tot en met de dagfondvluchten Issoudun en Argenton. Dan hebben ze zo‘n 2000 km in
de vleugels. Harry en Roger grote voorkeur gaat uit naar de nationale/internationale ZLU vluchten en er is dan ook alles op afgestemd. Ze spelen het liefst alle
weduwnaars van een of meerdere afdelingen per vlucht. Zo kunnen ze de betreffende duiven beter voorbereiden op de vlucht zonder de aderen uit hun rust en ritme
te brengen. Elke weduwnaar, ook de jaarlingen, gaan minimaal naar twee ZLU vluchten. Alles is een beetje afhankelijk van het verloop van de vlucht. In de
rustperiode tussen twee vluchten gaat Roger ze ook lappen. Bij thuiskomst van een fondvlucht mogen de weduwnaars kiezen uit een volle bak voer waarin zowel
licht als zwaar voer zit. ‘s Morgens neemt Roger het voer weg en vult de bak opnieuw en kunnen ze opnieuw hun keuze maken. De dagen erna krijgen ze een
lichte mengeling bestaande uit Zoontjens (Beyers), Gerry Plus (Versele) en Relax (Vanrobaeys). Vier dagen voor ze dan weer de mand in gaan voor een volgende
vlucht krijgen de weduwnaars volle bak van een mengeling bestaande uit Super Star en Weduwschap (Versele), Premium Fond (Matador) en Energy Plus (Versele).
Dit vult hij dan aan met een hand snoep, Tovo en pinda‘s.
Omdat Harry en Roger het liefst een hele afdeling weduwnaars per vlucht spelen, kunnen ze deze weduwnaars medisch voorbereiden. Dit houdt in dat ze om de drie
weken een geelpil krijgen opgestoken en 10 dagen voor de vlucht 3 dagen iets voor de luchtwegen. Mocht er iets mis zijn dan raadpleegt Harry en Roger Dr. Norbert
Peeters uit As. We waren op bezoek bij heel sympathiek duivenliefhebbers, die ondanks hun grote succes steeds zichzelf zijn gebleven en dit siert hen beiden. We
hopen dat vader Harry nog vele jaren samen met Roger mag blijven genieten van zijn grote hobby.
Marcel Görtzen