WEDVLUCHT NARBONNE
Inmanden : woensdag 12 augustus
Los : zondag 16 augustus
Internationaal georganiseerd door:
" INDEPENDANTE DE LIEGE "
GPS Coördinaten: Noord + 430836.0 Oost + 030000.0
De vrachtkosten bedragen € 3,70 per duif. Afdracht door inrichter aan de KBDB € 0,10 per duif (verplicht) dit bedrag is niet opgenomen in de
vrachtkosten. Internationale uitslag € 8,00 en is niet verplicht. Alle duiven nemen zonder verdere kosten deel aan de internationale wedstrijd.
Als u een uitslag wenst van de oude duiven en jarige duiven dan dient u op de poulebrief bij uitslag een 2 aan te geven, zet u een kruisje dan ontvangt u de uitslag
van de oude.
Deelname met jaarlingen toegestaan in het ZLU- concours. Internationale zijn twee aparte concoursen voor oude en jaarlingen.
Indien u de jaarlingen niet wilt poelen dan kunt u internationaal volstaan met een poulebrief, oude en jarige Wilt u op de jaarlingen wel
poelen dat moet u een aparte poulebrief internationaal invullen
Dubbeling duivinnen: u dient een aparte poulebrief in te vullen. Oude en jarige duivinnen vliegen Internationaal in een concours
- internationaal: € 0,25 per duif; uitslag in internationale uitslag.
Extra ereprijzen:
- De eerste 25 duiven van de uitslag
De ZLU stelt 2 horloges ter beschikking aan het meerjarig asduif kampioenschap over 3 en 4 jaar. Een liefhebber kan met de zelfde duif maar een horloge winnen.
Ereprijs voor de eerste prijswinnaar is beschikbaar gesteld door:
AFDELING LIMBURG
De 10 geboden, niet van Mozes maar van :
Marc Gielen.
Recentelijk winnaar Agen jaarlingen 2020.
Wonende te: Maasbree
Provincie: Limburg.
1. Hoe is de voorbereiding seizoen 2020 verlopen ?
- Ja ondanks een vertraagde start heb ik daar weinig hinder van ondervonden.Onze afdeling Limburg heeft een prima programma neer gezet zodat de
duiven toch voldoende vlieguren hebben kunnen maken ter voorbereiding. Eigenlijk ben ik er voorstander van om een maand later te beginnen maar dit voorjaar
was de maand april een super voorjaar om duiven in te spelen maar helaas kwam er een addertje onder het gras vandaan. Omdat ik nestspel speel komen mijn
duiven nooit voor het seizoen bij elkaar. Hun 1e grote krachtmeting is ook direct hun 1e nest van het jaar en tot die tijd worden ze
gescheiden ingespeeld waarbij bij thuiskomst even de remmen los mogen. Qua pennenstand hebben de meeste duiven 2 pennen gewisseld. Het spelen op een plat
jong dat na de vlucht weer opgepakt wordt is wel een voordeel.
2. Verzorgt U de duiven alleen of ………………………
- Ja ik doe alles alleen waarbij een gedeelte op roosters zit, de vliegduiven erwtenstro in het hok krijgen als ze zich mogen koppelen. Ja mogen koppelen
want vooral de jaarlingen laat ik vrije koppeling toepassen.De oudere duiven kan ik nog wel eens zelf samen zetten zoals bijvoorbeeld voor Barcelona. Soms kan mijn
zoon of dochter wel eens een handje helpen maar dan gaat het vooral om wat kleinere hand- en spandiensten die toch even gedaan moeten worden. Voor mij is het
ook een uitlaatklep om lekker tussen de duiven te zitten en er mee bezig te zijn dus echt geen straf.
3. Hoe groot is de vliegploeg die straks aan de ZLU vluchten gaat deelnemen ?
- Normaal gesproken wordt na Perpignan direct de selectie doorgevoerd en gaan de duiven die mogen blijven een weekje in een rust. Daarna koppel ik de
duiven en laat ik ze een jong groot brengen. Daarna meestal nog een 2e ronde dood broeden. Ze blijven dan zo lang mogelijk bij elkaar. Dan begint
voor mij al een eerste concept planning zodat ik zicht krijg op wat ik naar welke vluchten zou willen spelen. Voor dit jaar zal dat een 40 stuks zijn die in eerste
instantie naar de eerste ZLU vluchten verstuurd zullen worden.
- Heeft U verschillende ploegen gevormd, zo ja waarom !
- Ja ik plan altijd in ploegen, meer ook omdat ik nestspel speel en duiven wel zo uiterst gemotiveerd wil spelen. Dit jaar een ploeg Pau, ploeg Agen en ploeg
Barcelona gemaakt. Voor de eerste en laatste 5 duiven en de rest naar Agen. Dit doe ik vooral om er voor te zorgen dat er een ideale situatie voor iedere duif
gecreëerd wordt. Op die manier kan ik ook weer vooruit denken en plannen als de duiven van de eerste vlucht goed hersteld zijn of dat ze nog meer tijd nodig
hebben
4.
In welk lokaal gaat U inkorven, welke toppers ontmoet U daar ?
- Sinds de sluiting van het NIC Beesel met ingang van dit jaar ben ik nu voor het eerst naar Echt gereisd. Nieuwe omgeving, andere liefhebbers, althans
deels. Dus ja ik ken niet alle liefhebbers dus wil voorkomen dat ik namen noem die wellicht niet meer spelende zijn of anderen te kort doe
5. Zoekt U een speciale vlucht uit om te “pieken “ ?
- Ja mijn voorliefde gaat uit naar Marseille. Wijlen Thei Hermans uit Helden-Beringe had het altijd over deze befaamde vlucht. Naast dat het een gevaarlijk
route is ook een gunstige ligging voor ons zuiderlingen aan de oostkant. Helaas dit jaar geen Marseille voor Nederland maar hopelijk komend jaar beter. Maar dat
betekent dat we nu onze pijlen moet verleggen naar een andere vlucht en ik hoop dat de rui nog even op zich laat wachten zodat ik daar een mooi ploegje voor kan
samenstellen. Maar ja ik kan nu ook niet maken om niets over Agen te vermelden na een superweekend met de 1e en 9e Nationaal
Jaarlingen!
6. Is het aantal duiven per mand en het aantal manden per auto maatgevend voor de goede conditie waarmee de duiven thuiskomen na de vlucht ?
- Zeker, het verschil met de duiven die hutje mutje bij elkaar zitten worden onrustig, houden elkaar continue bezig waardoor rust niet mogelijk wordt. Ik
vind de verzorging ten opzichte van de Nationale concoursen een wereld van verschil. Dus ja mooi zo houden zou ik zeggen
7. Hoe volgt U de aankomsten van de duiven tijdens de vlucht ?
- PIPA wordt als 1e opgestart voor de ZLU vluchten. Daarna komt de online meldpost ZLU erbij en kunnen de remmen los. Vooral plezierig
vind ik om een richtlijn te hebben wanneer de eerste duif zou moeten komen. Als ze een maal aan het komen zijn dan schakel ik PIPA uit en rest de ZLU
meldingslijst.
De controle gegevens opgenomen door Roy de Bresser,
bij Marc Gielen op Agen 2020.
8. Gaat Uw voorkeur uit naar Internationaal of Nationaal spel ?
- Beiden, ik vind dat het een uitdaging is om de degens te kruizen met de andere landen. Als je mij de vraag had gesteld duivinnen concours Nationaal of
Internationaal dan zou ik voor een duivinnen koers gaan.
9. Hoe ervaart U de huldiging op de ZLU Sterrenshow
- Precies nu is dat een vervelende vraag want net nu er geen feestelijke happening georganiseerd wordt mis ik toch wel het unieke gevoel om als
overwinnaar van een der vluchten een mooie huldiging te verkrijgen. Verder vind ik het wel leuk om lekker met andere liefhebbers te buurten maar het duurt
allemaal zo lang. Vooral de zondag is oersaai. Weg met die zaalverkoop, gewoon op internet en klaar is kees.
De gouden vleugel van de winnares Agen Jaarlingen 2020.
10. Meer of minder vluchten organiseren internationaal?
- Wat mij betreft zijn 5 vluchten meer dan voldoende en zou de sport denk ik ook goed doen. Meer focus op minder vluchten, grotere concoursen en ook
denk ik aansprekender voor de kleinere liefhebbers. En juist deze groep is nodig om de sport levende te houden. Kunnen kosten omlaag dat denk ik dat de ZLU
spekkoper is voor de toekomst en dus wij als liefhebbers ook die voor deze klassiekers opveren en er volledig voor gaan om een goed eindresultaat neer te zetten.
Aldus Marc.
Wedvluchtverslaggeving vluchten wordt mogelijk gemaakt door:
ZLU
Uitvoerige reportage van de winnaar 2020 is te vinden in het :
Duivensportblad De Duif,
Website ZLU en Op de Hoogte NPO.
Reportage wordt gemaakt door:
Ad van Gils.
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer, PR wedvluchten.
Reisverslag Narbonne 2020.
Narbonne is voor de ZLU de afsluiting van 2020. Het was een historisch jaar niet alleen de corona maar ook de hitte speelde dier en mens parten.
Ook in Middelharnis was er nog ruim voldoende belangstelling voor deze sluitingsvlucht !
Beste,
Het comité van l'Indépendante de Liège bedankt al de duivenliefhebbers , de maatschappijen voor hun werk en de leden van ZLU voor
hun vertrouwen.
Tot zaterdag s'morgens !
Klaaswaal maakt meteen al ruimte voor de winteractiviteiten,
voorraad ZLU manden 2021 voor Pau !!
Verslag WCS werkzaamheden te Rucphen.
Beste mensen,
de laatste vlucht van dit coronajaar 2020 was voor de werkers nog een taaie. Ruim 6.700 duiven zijn opgehaald en gecontroleerd onder een behoorlijke tijdsdruk in
tropische omstandigheden. Met vereende krachten is dit gelukt en rond 14:30 uur vertrokken de laatste 2 wagens van Bauwens richting Chateauroux, de
overnachtplaats voor de duiven en begeleiders. Johan Bauwens kunnen we ook bedanken voor de oplossing voor het inzetten van een extra auto en Mickel
Roumans voor het inzetten van een extra begeleider. Samen met de Duitse duiven pasten de 466 manden keurig in 3 wagens. Een wagen van 182, een wagen van
140 en een wagen van 98 manden (aangevuld met 46 Duitse manden). Totaal 6.714 duiven zijn door de controle van het WCS gebeuren
geregistreerd. Telefonisch doorgegeven waren 6.747 duiven. Keer op keer blijkt dat de telefonische opgaven niet volledig overeenstemmen met de
werkelijkheid. De telling van de aantallen manden gaf het volgende resultaat: 418 volle manden 418 x 16 = 6.688 en 2 resten, 15 en 9 duiven. Totaal 6.712 duiven.
Op de rustplaats te Chateauroux , aankomst ca. .3.00 uur in de nacht.
In de loop van de morgen zal het resterende deel van de rit worden afgelegd zodat het convooy met
ca. 21.394 duiven tijdig in Narbonne zal aankomen.
Inrichter Narbonne:
Beste,
Gisteren hebben de vrachtwagens om 16u België vertrokken. Na hun aankomst in Chateauroux om 2u in de nacht zijn ze daar gebleven. Vanmorgen hebben
de convoyeurs de duiven verzorgd en ze zijn om 11u naar Narbonne gereden. Ze kwamen om 19 u30 in Narbonne aan. Mooi weer, geen wind, de foto
is om 21u35 genomen. De contrôleur denkt dat de lossing tussen 7u en 7u30 mag zijn.
Tot morgen vroeg !
Opstelling lossing !!
Omgeving losplaats, op de achtergrond de wagens !!
Losplaats Narbonne gezien vanuit Google Earth.
BERICHT AAN DE MAATSCHAPPIJEN EN DE DUIVENLIEFHEBBERS
In samenspraak met alle betrokkenen (Nationaal en internationaal) heeft het comite van L‘Independante de Liege , beslist om de duiven van
de Internationale vlucht uit Narbonne te lossen op zaterdag 15 augustus zo vroeg als mogelijk. Het comité doet er alles aan om jullie duiven
in de beste omstandigheden naar Narbonne te brengen.
Het comite L‘Independante Liege.
Lossingsinfo Francine Lagot :
Lâcher à 7h15 vent ouest faible, très bonne visibilité
Lossing om 7u15 zwakke westenwind, zeer goed zicht
Liberation at 7.15 am light west wind, very good visibility
Tevredenheid in Urmond !!
Felicitaties in Klaaswaal !!
Weer samen bij Gert Jan Hendriks in Zuiderwolde !!
De eerst aankomende ® en de laatste (l)
aankomende van Narbonne !
WCS controle Narbonne !
Gezins sport van de bovenste plank.
Van harte proficiat !!
Dankzij de inzet van velen binnen de organisatie was het mogelijk om op woensdag in te korven, gezien de moordende temperatuur, en werd het ook nog mogelijk
gemaakt om 1 dag eerder te lossen dan gepland. Maar weinigen weten hoe spannend dit was om alles tijdig voor elkaar te hebben.
Dame, heren hartelijk dank hiervoor.
Namens Zuid Limburgse Unie,
Hub Wetzelaer, Pr. vluchten
Familie Jacobs uit Beek
zegeviert groots op nationaal Narbonne
En zo wordt in het coronajaar de internationale kalender van morgenlossingen alweer afgesloten met de wedvlucht vanuit Narbonne. In maart en april was er de
vrees dat er in 2020 helemaal niet gespeeld zou kunnen worden. Later leken er toch mogelijkheden te gaan komen maar wanneer? En zouden er nog vluchten op de
grote fond komen? En uiteindelijk bleek een groot deel van het oorspronkelijke programma nog vervlogen te kunnen gaan worden maar werd verlaat. St. Vincent
(middaglossing) werd half juli vervlogen in plaats van half juni en in hetzelfde weekeinde stond ook internationaaal Pau op de rol. En vijf weken op een rij is een
internationale ochtendlossing vervlogen. Van Pau naar Agen, Barcelona en Perpignan en tenslotte Narbonne. En evenals Agen wordt Narbonne internationaal voor
jaarlingen en ouden gescheiden vervlogen terwijl nationaal Narbonne één concours voor alle duiven telt. Na Agen is Narbonne de kortste ZLU-vlucht
maar de vliegroute is duidelijk verschillend. Vanuit Narbonne moeten de duiven bijna puur noordwaarts om zo snel mogelijk thuis te geraken en daarbij is het
Centraal Massief in het begin van de vlucht toch een redelijke hobbeltje in het landschap waarvan de toppen tot 1800 meter hoogte reiken.
Vanwege de verwachte weersomstandigheden besloot de inrichter om twee dagen later te korven en zo mogelijk een dag later (dus één dag sneller)
te lossen. Al met al een dag korter in de mand: korven op woensdag en lossen op zaterdag. En dat kon op de gewenste dag om 7.15 uur gebeuren en de eerste deel
van de vlucht tot aan Parijs gekregen de duiven te maken met blauwe hemel en weinig wind die eerste een beetje in de rug stond en later naar het noordwesten
draaide. Vanaf Noord-Frankrijk werd het weer onbestendig en dreigend met veel bewolking en opkomende regenbuien met soms onweer. Was dat voor de
voorvlucht beter en gunstiger weer over de hele vlieglijn dan voor de overvlucht? Het leek zo maar wat weten we vooraf zeker? De eerste duif werd om 17.58 uur
aangemeld op 700 km vanuit het Franse Criquebeuf sur Seine. En op de site van Pipa kunnen we dan gelijk zien waar dat in Frankrijk is en dat blijkt langs de rivier
de Seine en bij Rouen te zijn ongeveer halverwege tussen Parijs en Le Havre. Puur westelijk in Frankrijk dus en zou dat ook de meest gunstige vlieglijn zijn? Maar
700 km in de voorvlucht of 1100 km voor het Friese Balk is natuurlijk wel een wereld van verschil. Op 700 km is dan nog t 400 km te gaan en dat is bijna 60 procent
meer te vliegen! Maar dat is een gegeven van internationaal spel waarbij meer kilometers te vliegen ook een voordeel kan zijn. De Franse duif reikte tot 1089 m.p.m.
En die snelheid bleef geruime tijd op de borden als snelste duif. En we moesten wachten tot even over 20 uur toen twee Belgische Narbonnevliegers werden
aangemeld met hogere vliegsnelheden. Allebei haalden ze 1095 m.p.m. De een aan de westkant van België op het drie provinciënpunt van Henegouwen
en West- en Oost-Vlaanderen in Mont -de-l‘Enclus (Kluisberg) en op 846 km. De andere duif werd hemelsbreed zo'n 170 km naar het oosten in
Francorchamps geklokt alwaar het bekende circuit van Spa- Francorchamps ligt. Deze twee duiven werden nog overtroffen aan 1100 m.p.m. door een klepper van R.
Reybrouck en zonen in Melsen. Zij klokten om 20.25 uur op 870 km en Melsen ligt juist zuidelijk van Gent aan de Schelde.
Eerste aankomsten
Waar zou in Nederland de eerste duif gaan vallen? Aan de westkant waar de twee snelste Belgische duiven werden geklokt? Echter boven Gent hing op
zaterdagavond echter een zwaar regen- en onweersgebied en dat leek bepaald niet gunstig te zijn voor die hoek. De eerste melding kwam van de oostkant en meer
bepaald uit het Luikse. Jean-Marc Jacquemain klokte daar in Oupeye om 20.53 uur op 864 km en dat is de kortste afstand van alle Nederlandse deelnemers. Voor
hem leek het een ‘eenvoudige‘ vlucht want om 21.27 uur had hij er reeds 5 van de 10 in de klok! Zijn eerste duif kreeg een snelheid van 1056 m.p.m.
toegewezen. Na 21 uur volgde al snel meer Limburgse aanmeldingen en de snelste bleek die van de familie Jacobs uit Beek (Neerbeek). Zij klokten om 21.16 uur
een jaarling op 893 km en zijn snelheid van 1062 m. ging de lijst aanvoeren. In Limburg werden in totaal 12 duiven voor de neutralisatietijd geklokt die om 22.02
uur inging en eentje om 22.20 uur. De verrassing waren drie duiven in het Noord-Brabantse en wel rond Breda/Oosterhout die midden in de nacht werden geklokt
en zij hebben een afstand die 60 tot 65 km verder is dan die van de familie Jacobs. Rex de Leeuw klokte in de Made om 1.03 uur op 958 km, Jan van Gils in
Oosterhout op 955 km om 3.36 uur en Frank Zwiers in Terheijden om 1.15 uur op 954 km. Rekening houdende met de neutralisatietijd zouden zij snelheden van
1080 en 1076 m. krijgen toegewezen. En dus de duif van de familie Jacobs overtreffen. Echter wie van de deelnemers zal rekening hebben gehouden met de
NFO2018-regeling die voor het seizoen 2018 werd aangenomen door de NPO en de ZLU? En deze regeling gaat gelden als er in de NT één of
meerdere duiven worden geklokt die sneller zijn dan de snelste duif die voor de NT is geklokt. Dan krijgen alle duiven die binnen de NT zijn geklokt extra vliegtijd
toegewezen via een bepaalde ‘formule‘. Zij worden geacht in de tijd van de NT te zijn doorgevlogen en daardoor die hogere snelheid hebben kunnen
realiseren. Eerlijk gezegd had ik zelf het idee dat deze regeling niet meer voor de ZLU-vluchten zou gelden toen de ZLU besloot om van de nationale
neutralisatietijden weer over te stappen op de internationale tijden. Echter dat blijkt niet het geval. De NFO2018-regeling geldt nationaal nog steeds en heeft zich op
deze Narbonne doen gelden. De drie Noord-Brabantse duiven zakken daardoor naar snelheden van 1021, 1016 en 997 m. Internationaal zullen deze drie duiven wel
aan de hogere snelheden geklasseerd worden daar op dat vlak die regeling niet geldt.
Alom feest
Bij de familie Jacobs in Beek was het afgelopen weekeinde op meerdere vlakken raak en feest. Op Narbonne hadden ze 22 duiven gekorfd en na de winnende
constatering om 21.16 uur klokten ze de volgende morgen om 6.20, 7.02, 7.03, 7.12 en 7.24 uur. En om 9.26 uur zat de 10
de duif in de klok. Tussen
de duiven van Narbonne viel om 9.05 uur een andere duif waarvan begrijpelijk eerst werd gedacht dat die ook van Narbonne was maar dat bleek een duif van
Bergerac te zijn die bij 5 uur later was gelost. Deze duivin was de eerste melding van Bergerac van heel Nederland en gaat de 1
e nationaal in de
sector zuid winnen! Op Bergerac korfde de familie Jacobs 45 duiven en 14.59 uur hadden ze er 21 stuks in de klok zitten en provinciaal scoren ze ook zoveel prijzen.
Voor Narbonne en Bergerac was het op zaterdag op de dagfondvlucht La Souterraine ook al prijs in Beek geweest! Op die vlucht beginnen ze provinciaal met de
prijzen 3, 7 en 12 en tegen 1418 duiven scoren ze met 24 eigen duiven mee totaal 15 prijzen. Na vier dagfondvluchten zijn ze tevens 1
e hokkampioen
van de afdeling Limburg geworden en hebben ze de 2
e beste dagfondduif van hun afdeling. Ongelofelijk allemaal! En voor deze drie vluchten hadden
ze al een concours met hun jonge duiven en op de vlucht Rethel begonnen ze ook knap van voren. De familie Jacobs staat voor de drie broer Jos, Frank en Hans met
hun moeder Nelly als grote supporter. Jos en Frank wonen thuis en Frank is in Meerssen woonachtig. De mannen spelen alles en doen dat met 70 koppels op totaal
weduwschap. De meerderheid van hun duiven is voor de grote fond bestemd terwijl zo‘n 30 doffers en 15 duiven het speciaal op de programmavluchten
moeten doen. Echter de fondduiven gaan op de vitesse en midfond ook alle vluchten mee zodat ze telkens een grote ploeg te korven hebben. En zo‘n kolonie
is niet te spelen en te verzorgen met één paar handen als daarbij ook nog om den brode gewerkt moet worden. Nu is 2020 op dit vlak een
‘gunstig‘ jaar geweest omdat Jos Jacobs vanwege de corona zijn ict-werk al de tijd vanuit huis heeft kunnen doen en dus meer mogelijkheden had om
bij de duiven een oogje in het zeil te houden. Broer Hans Jacobs is (helaas) zijn werk verloren en had zo ook meer tijd om aan de duiven te besteden. Bij de
dagelijkse verzorging is Frank minder betrokken maar hij is wel de grote stimulator en ‘motor‘ van het driemanschap. Zijn oordeel is op alle vlakken
belangrijk aangaande spelen, kweken, begeleiden en selecteren.
Winnaar
De familie Jacobs korfde een jonge ploeg op Narbonne in met allemaal duiven van 2018 en 2019. De doffer NL19-7006966 bezorgde hen het goud en Narbonne was
zijn eerste test op de grote fond. Op de programmavluchten had hij dit jaar al een aantal beste prijzen gescoord zoals de 42
e Sens tegen 1675 duiven.
Veel goede programmaduiven zitten in zijn stamboom met ook een vleugje grote fond. Zijn vader is zo een doffer van 2004 en was dus 15 jaar oud toen hij deze
zoon op de wereld zette!
Deze ‘87‘ was zelf een hele goede vlieger en scoorde totaal 40 prijzen waarvan 29 stuks 1 op 10 en veel aan de kop. In 2006 won een zoon van hem
de NPO-vlucht Breisach en dat is toch alweer even geleden. Zijn moeder was een duivin van B. Martens en zoon uit Elsloo. De moeder van de ‘966‘ is
een dochter van de absolute stamduif in Beek en dat is de ‘Dikke Winkens‘. Deze doffer van 2012 is al vanaf 2013 een topkweker en een reeks goede
zonen heeft hij op de wereld gezet en zijn kinderen gaven ook weer goede nakomelingen. De ‘Dikke Winkens‘ werd op een bon verkregen bij Harrie
Winkens in Itteren die vorig jaar is overleden. Zijn vader was zelf een hele goede vlieger en was toen (op 5-jarige leeftijd) een kweker. Trouwens uit dezelfde ouders
als de ‘Narbonnewinnaar‘ hebben al meer duiven kop gevlogen. Een jarige zus vloog zo dit jaar de 3
e NPO Bergerac van 2055 duiven en
dat was de eigen morgenlossing van de afdeling en op die vluchten had de familie Jacobs 9 van de 13 gekorfde duiven als prijsduif. Een andere zus van 2018 heeft
al twee keer vroeg van Montluçon maar scoorde ook de 1
e Charleville tegen 1158 duiven.
Spel
Zoals gezegd wordt alles op weduwschap gevlogen en de doffers zitten op 6 afdelingen terwijl de duivinnen beneden hun eigen verblijven hebben alwaar ze op
schapjes opgesloten kunnen worden. In het volle seizoen trainen de twee ploegen elk twee keer per dag maar met de hitte werd dit terug gebracht naar
één keer. De duivinnen vliegen vanuit hun eigen afdelingen in en uit bij de training. Alleen na een vlucht komen ze op het grote hok binnen. De
broers Jacobs vertelden dat ze andere jaren meestal een dipje kregen op het einde van het seizoen met de ouden maar dat het dit jaar buitengewoon goed is blijven
gaan. Eén grote verandering hebben ze dit jaar toegepast en dat is het afschermen van de grote ramen van de afdelingen. Daarvoor kunnen ze nu gaas aan
de buitenkant laten voorschuiven zodat het bij felle zonneschijn in de verblijven minder warm wordt en de luchtvochtigheid hoger blijft. En dat heeft in hun ogen een
positief effect gehad. Nog niet zo lang zijn ze afgestapt van het mengen van verschillende mengelingen en het veranderen van de mengeling naar een vlucht toe. De
vliegers krijgen nu altijd Koopman-all-in-one. En naar een grote vlucht toe mogen ze zoveel eten als ze lusten. Op het medische vlak spelen ze kort op de bal en
volgen ze het oordeel en advies van dierenarts Vincent Schroeder. Voorheen lieten ze hun duiven heel vaak bij hem nakijken maar dat is dit seizoen drie keer
geweest. En één keer werd bij een duif licht het geel geconstateerd. Wel kuren ze hun duiven regelmatig tegen de ‘koppen‘.
Zo‘n 14 dagen voor een grot-fondvlucht krijgen hun duiven een kuurtje van 2-3 dagen tegen de ‘koppen‘. Ze pogen hun grote-fondduiven twee
keer te spelen en dat is dit jaar heel goed gelukt. In 2019 hadden ze op Barcelona nog 5 van de 5 in de prijzen maar op dit vlucht is dit jaar slechts
één duif gespeeld en die zal internationaal wel prijs vliegen. Immers duiven die naar Barcelona gingen konden maar één keer op de
grote fond mee. Een minpuntje van dit seizoen vinden ze het feit dat ze na drie vluchten met de jongen toch zo‘n 30 tot 35 jongen zijn kwijtgeraakt terwijl de
hele ploeg toch goed afkomt en prijs vliegt. En om genoeg jaarlingen te kunnen overhouden vinden ze dat toch zorgelijk. Vanwege de corona hebben ze hun oude
duiven heel lang flink verduisterd om zo lang mogelijk een goede pennenstand te hebben als de vluchten daar zouden zijn.
Neerbeek
De familie Jacobs is in 2000 in Neerbeek komen wonen en ze woonden voordien in Beek alwaar de laatst 5 jaar al grote successen konden worden geboekt met o.a.
een Olympiaduif. In Neerbeek kon een huis met grote diepe tuin worden aangekocht met volop ruimte en mogelijkheden voor de duivensport. En een groot hok van
Nico Pronk uit Mill werd er direct geplaatst. Een grote klap was het overlijden van man en vader Jan Jacobs in 2005 die op dat moment voorzitter van de afdeling
Limburg was. En vele bestuursfuncties had hij in de loop van de jaren in de duivensport bekleed. Zoals ook bij zijn p.v. de Olijftak in Beek. Jan Jacobs kwam uit
Schinveld en daar was hij met de duivensport begonnen. En de p.v. de Olijftak is het inkorfcentrum van de omgeving en er kan ook voor de ZLU-vluchten gekorfd
worden. Jos Jacobs doet veel werk in de club en met mannen als W. Lemmens, H. Dassen en vader en zoon Roumans vormt hij de groep die het inkorven voor de
ZLU-vluchten mogelijk maakt. En met zoveel duivenwerk thuis en in de club lijkt er geen tijd over voor andere zaken. Al veel decennia zijn de drie broers fervente en
trouwe supporters van Fortuna Sittard en elke thuiswedstrijd wordt trouw bezocht terwijl ze in hun ‘jongere‘ jaren ook met de uitwedstrijden
meegingen. Ook op het ZLU-vlak heeft de familie Jacobs al vaker vroeg weten te pakken. Op Bordeaux vlogen ze al eens de 2
e nationaal, op Pau de
3
e en 7
e prijs en op Narbonne de 7
e en 8
e prijs. Dit jaar was tot Narbonnen de 12
de Agen
bij de jaarlingen hun vroegste prijs en op die vlucht hadden ze er 9 van de 28 in de prijzen. Toen ze hun vliegers dit jaar voor de eerste keer loslieten verloren ze wel
hun beste duif op de middaglossingen in 2019 gelijk. De resten van hem werden op het eigen erf teruggevonden. De broer Jacobs zijn zeker ambitieus te noemen en
doen regelmatig aankopen om zich te versterken en zeker voor de grote fond. Ze hebben 30 koppels op de kweek zitten met als opperhoofd de ‘Dikke
Winkens‘ die telkens kort mag broeden met zijn duivin en dan worden ‘zijn‘ eieren verlegd en hij krijgt vaak een andere duivin. De duiven die ze
nu op de grote fond gepakt hebben zijn allemaal van 2018 en 2019 en dat zijn mooie vooruitzichten voor de toekomst. Wat een weekeinde hebben ze achter de rug!
Succes op zoveel fronten met twee nationale zeges! We feliciteren hen daar van harte mee.
Ad van Gils