REISVERSLAG AGEN 2020.
WEDVLUCHT AGEN (BORDEAUX) OUDE.
Internationaal georganiseerd door:
LES AMIS DU BORDEAUX TÉLÉVIÉ
GPS Coördinaten: Noord + 435318.0 Oost + 010023.0
Aantallen Internationaal Agen 2020
De duivensport leeft weer, ook in corona tijden.
Voor vertrek richting Geleen.
Verslag loodswerk, inchecken van de duiven volgens WSC systeem:
Het omvangen/inchecken van de duiven naar Agen in Geleen en
Rucphen is zonder problemen verlopen. In Rucphen 6756 duiven en in Geleen 5441 duiven.Totaal 12197 duiven in WCS bestanden. In Rucphen waren de mensen
ca. 14.00 uur gereed (4 kooien). In Geleen waren we gereed om ca. 19.00 uur (2 kooien).
Onderweg zijn 4 ½ wagen;
Motorwagen met aanhanger 182 manden,
Oplegger 154 manden,
Oplegger 131 manden (Duitse duiven bij ons bijgeladen)
Oplegger 140 manden,
Oplegger 71 manden (bijgeladen bij Belgische duiven)
Totaal 678 manden.
Uitladen incheckcentrum Geleen.
Opstelling voor inchecken WCS.
Opstelling na inchecken WCS.
Compleet verzorgd, voozien van water en voer alvorens de duiven worden ingeladen.
Uit het overzicht komen de volgende gegevens:
- Kolom 1 De toegevoegde geheime chipcode door WCS inlezen.
- Kolom 2 Datum en tijdstip van inchecken.
- Kolom 3 Mandnummer waarin de duif geplaatst wordt na inchecken.
- Kolom4 Ringnummer gecheckte duif
- Kolom 5 De uitslag van de controles
- Kolom 6 Het inkorfcentrum alwaar de duiven zijn ingekorfd.
De gouden vleugel van Giel Janssens zijn topper !
De gouden vleugel van Marc Gielen zijn topper.
Gouden opmerking:
de foto‘s van de Agen winnaars zowel op ZLU site en Pipa site zijn
gemaakt door Roy de Bresser, ons ZLU bestuurslid. Klasse, mijn opvolging is geregeld !!
Reisverslag AGEN 24 juli 2020
Vertrek dinsdag 4.30 uur naar eerste afspraak in Ressons. Aankomst
Ressons 8.30 uur.
Vertrek Ressons met 9 wagens om 10.30 uur. Totaal 9 wagens 1
Lathouwers duiventransport, 3 wagens Martens Transport en 5 wagens Bauwens Transport. Ressons - Chateauroux niet haalbaar binnen 4,5 uur. Extra stop parking
nabij Orleans. Drinkbakken bijgevuld waar nodig. Wagens gelucht. Na 45 minuten vertrek parking naar Chateauroux.
Aankomst Chateauroux rond 16.00 uur.
Alle drinkbakken van de manden gehaald en schoongemaakt. Duiven
gevoerd. Drinkbakken teruggehangen aan de manden en daarna direct gevuld met vers water.
Daarna rust voor de duiven en begeleiders.
Bij de bekendste routiers van Chateauroux L'Escalle zijn alle
voorzieningen zoals toiletten, douches en eetgelegenheid aanwezig.
Afspraak vertrek donderdagochtend om 6.00 richting de losplaats in
Agen.
Tegen 10.00 uur vaste stopplaats Aire du Bois de Dourre gearriveerd.
Luiken en deuren wagens open en drinken aangevuld. Op parking om 11.00 uur 26 graden.Nog een kleine 100 kilometer tot aan losplaats Agen Hippodrome.
Aankomst losplaats Agen 12.30 uur. Een lange reis zonder problemen.
Direct de deuren en luiken van de wagens geopend en de drinkbakken bijgevuld. In goed overleg het tijdstip van voeren van de Nederlandse duiven vastgesteld
tussen 16.00 uur en 17.00 uur. Dit vooral omdat de Belgen gewend zijn tussen 13.00 uur en 14.00 te voeren. Verder gerust en tussendoor zinvolle dingen gedaan
ter voorbereiding op de lossing op vrijdagochtend. Kort na 16.00 uur alle drinkbakken verwijdert van de manden en schoongemaakt. De duiven een afgemeten lepel
voer (mais) gegeven. Daarna de schone drinkbakken gevuld met vers water. Al deze werkzaamheden samen met mijn chauffeur Patrick van den Hurk. Petje af voor
zijn rijkunsten en de inzet bij het verzorgen van de duiven. Voor Patrick van den Hurk was het al het 6e jaar op rij dat hij de duiven van Agen mee wegbrengt en
verzorgd.
In de avonduren tegen 22.00 uur de drinkbakken nog een keer tot de
rand gevuld. Later op de avond wat verandering van weer en onweersneigingen. Tot regenen kwam het niet wel bliksemlicht op grote afstand. Na een goede en
voor ons allemaal noodzakelijke nachtrust op vrijdagochtend rond 5.30 uur weer uit de veren. Hoofdverantwoordelijke, de amicale Paul Verduyckt uit Belgie, liep al
druk bellend rond. Wat donkere wolken dreven snel over en alle seinen sprongen op groen om een verantwoorde lossing om 7.00 uur mogelijk te maken.
Om klokslag 7.00 uur volgde het verlossende lossingssein en kort daarna
was de lucht gevuld met meer dan 30.000 duiven.
Snel keken we of alle manden open waren en het volgende moment
waren alle duiven vertrokken. Gelost met een lichte zuidwesten wind en een zeer snel vertrek. De correspondent, de heer Jean Claude Vincent, de contactpersoon
voor Agen Jean Michel Havez en de uitbater van het hippodroom nodigden alle begeleiders van de duiven uit voor een heerlijk ontbijt. Uiteraard werden de
schenkers uitgebreid bedankt door Paul Verduyckt die vloeiend Frans spreekt.
Daarna begon het echte werken voor ons. De manden nakijken en dicht
doen. De drinkbakken leeggooien en opruimen en daarna veel, heel veel manden in andere wagens overzetten.
Dit alles door de begeleiders van Bauwens. De begeleiders van Martens
en Lathouwers waren toen al lang vertrokken met achterlating van een paar honderd plastic manden die in andere wagens overgezet moesten worden om het op de
juiste plaats krijgen van de lege manden makkelijker te maken. Om 10.00 eindelijk klaar. Tijd voor een douche en hierna kon de terugreis beginnen.
Aankomst in Chateauroux met een tussenstop i.v.m. de rijtijdenwet rond
16:00 uur.
In Chateauroux gegeten en rond 18.00 vertrokken om de laatste
geoorloofde tijd van 4 uur te gebruiken om weer in Ressons te geraken. Na 9 uur rust om 7:30 uur de laatste kilometers naar huis afgelegd. De gehele terugreis
prachtig duivenweer gehad met een overwegende zuidwesten wind.Op zaterdagmorgen kregen we regelmatig te maken met regen. We kunnen terugkijken op een
mooie reis en op een mooie vlucht. Nederlandse duiven in concours 12.361 van 1.400 deelnemers. Ruim 10% van de duiven bereikte al op de dag van lossing hun
hok en op zaterdagochtend al vroeg waren alle prijzen verdiend.
Rest mij om iedereen te bedanken die bijgedragen heeft tot het slagen
van AGEN 2020.
Christ van der Linden.
Heren, namens alle deelnemers op deze mooie Agen vlucht hartelijk dank !!
Namens bestuur Zuid Limburgse Unie,
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.
Onze vrijwilligers en de duivensport:
Ooit een sticker gezien: Zonder onze vrijwilligers geen duivensport. Dit geld niet alleen voor de duivensport maar elke organisatie
heeft er mee te maken. Haal de corona perikelen bij en het is duidelijk dat de grote groep vrijwilligers nog kleiner wordt. Onderstaand een kort
werkverslag van onze ZLU vrijwillgers:
Beste sportvrienden,
het was weer een bijzonder zwaar weekend voor een aantal vrijwilligers
van de ZLU.
- Zaterdagmiddag arriveerden Patrick en ondergetekende rond het middaguur terug van Agen.
- Zaterdagmiddag moesten door Wim Donks, omvang centrum Ruchpen Brabant 2000, en een aantal anderen ongeveer 300 manden uit de wagens
van Agen gelost worden, schoongemaakt worden en voorzien worden van karton en voor zover
mogelijk geladen worden in de juiste wagens voor het ophalen van Barcelona zondagavond.
- Zondagmiddag moesten 358 manden van Afdeling Brabant 2000 overgeladen worden in andere wagens of in de loods gezet worden om de juiste wagens
beschikbaar te hebben voor het ophalen van Barcelona waarin de manden voor de ZLU geladen moesten worden.
- Zondagavond met 5 wagens (4 Brabant 2000 en 1 Limburg) duiven Barcelona opgehaald.
- Maandag vanaf 7:00 tot 13:00 de WCS controles uitgevoerd, de wagens geladen enz.
Na al dit alles komen veel vrijwilligers “gebroken" thuis en
moeten rusten. Andere dingen moeten dan wel eens opgeschoven worden
Christ van der Linden
Beste sportvrienden, houdt deze mensen in ere, want zonder geen duivensport !!
Namens Zuid Limburgse Unie,
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.
Giel Janssens, Epen
pakt het goud op Agen voor oude duiven


Op de internationale ochtendlossingen is het voor de Nederlandse deelnemers altijd mooi en handig om de meldingen in de voorvlucht op Pipa te volgen. Meestal
wordt de eerste duif in Frankrijk geklokt omdat de deelnemers daar de kortste vliegafstanden hebben. Welke snelheid haalt die duif? En waar is die geklokt? Midden
in (Noord-)Frankrijk of meer aan de kust? Aan de meldingen die volgen kan men meestal zien welke vliegrichting de meest gunstige is. Als er dan ook meldingen uit
België komen dan kunnen we meer zeggen over de hoek waar de eerste Nederlandse meldingen verwacht mogen worden . Is het aan de westkant en in
Zeeland? Of wordt het (Zuid-)Limburg? Of is de verrassing compleet en weet een liefhebber op een verdere vliegafstand de eerste Nederlandse duif te klokken? En
kunnen Nederlandse duiven nog hogere snelheden halen dan de duiven in de voorvlucht? Op internationaal Agen van afgelopen weekeinde was het vooraf ook weer
gissen. De duiven vertrokken er op vrijdag 24 juli om 7 uur en met totaal 30.120 duiven was het een groot konvooi. Nederland bracht 12220 duiven aan de start
waarvan 6642 ouden en 5578 jaarlingen. Mooi onbewolkt weer kregen de duiven tot aan Parijs en er stond hoofzakelijk een westelijke wind. De eerste Franse (oude)
duif werd om 17.17 uur geklokt in Arras en op 724 km en aan 1172 m. Voor Nederland ‘begint‘ Agen met zo‘n 850 km en dat is aan deze
snelheid zo‘n twee uurtjes extra vliegen. De eerste Belgische (oude) duif werd om 17.50 uur geklokt door Olivier Preud‘homme in Gesves en dat
plaatsje ligt tussen Namen en Hoei. En dat is de oostkant van België. Op 787 km kwam zijn duif tot een snelheid van 1211 m. Over 18 uur volgden twee hele
snelle duiven uit Oost-Vlaanderen en wel uit Aalter en Wortegem-Petegem aan 1202 en 1186 m. die in België uiteindelijk zilver en brons hebben gewonnen.
Zou de eerste Nederlandse duif dan toch aan de westkant en wel in Zeeland gaan vallen? Nee, die werd toch gemeld vanuit de oostkant en om 19.07 uur viel die bij
de Belg Jean-Marc Jacquemain die halverwege Eijsden en Luik in Oupeye woont. Met 934 km heeft hij de kortste afstand van alle deelnemers en hij speelt al enige
jaren met Nederland mee. Hij klokte om 19.14 en 19.21 uur zijn twee andere gekorfde duiven en had toen alles thuis! Even later kwam de tweede melding en die
werd om 19.06 uur feitelijk nog vroeger geklokt door Giel Janssens in Epen. Op 850 km kwam zijn vierjarige weduwnaar tot een snelheid van 1169,8 m.
Secondenwerk
Na de duif van Giel Janssens volgden redelijk snel andere Limburgse en Zeeuwse oude duiven die niet aan 1169 m.p.m. konden tippen. Wil Boonen uit Buggenum
wist om 19.47 uur te klokken en op 897 km kwam zijn duif tot een snelheid van 1169,82 m. En laat nu de duif van Giel Janssens met twee cijfers achter de komma
ook die snelheid maken! Ongelofelijk maar waar! In de Engelse taal heet dat ‘too close to call‘. Te dicht op elkaar om een winnaar aan te wijzen. De
klokken en het verloop daarvan moesten uiteindelijk de beslissing brengen. Opmerkelijk genoeg kwam op Pipa voor de snelheid van de duif van Wil Boonem het
getal ‘81‘ voor de twee cijfers achter de komma uit de bus en die nam het over van ‘Ifcinfo‘ die met vier cijfers achter de komma tot
‘8099‘ kwam. Nu bleek Wil Boonen verschillende afstanden te hebben. Op ‘Pipa‘ en ‘IFCinfo‘ 897.692 meter en bij de ZLU
ooit 897.700 meter en dat is een verschil van 8 meter. Bij de jaarlingen wint Marc Gielen uit Maasbree het goud en zijn duif maakt ook 1169 m. met
‘48‘ achter de komma. Om een nationale overwinning zal dit het kleinste verschil ooit tussen goud en zilver zijn. Na het lichten van de klokken is Giel
Janssens tot winnaar uitgeroepen.Terwijl de Nederlandse duiven de hoogste snelheden van de Belgische duiven niet konden halen zo bleek er voor de overvlucht in
Nederland geen nationale hoofdprijzen weggelegd. In Noord-Frankrijk, België en Nederland kregen de duiven steeds meer te maken met zware bewolking en
het werd ‘s avonds al vroeg duister. De snelste duif boven de 900 km heeft R. v.d. Velden uit Kaatsheuvel en hij wint prijs 3 op 916 km. De snelste duif van
de sector oost heeft A.C. Versluis uit Leerdam op 940 km aan 1145 m. en hij wint prijs 17. De snelste duif van de sector west hebben Jan en Twan Nobels uit
Achthuizen en zij zitten op 900 km en winnen prijs 25 aan 1139 m. De grootste afstand in de top-100 heeft H. Koopman uit Almere met 993 km en zijn duif wint prijs
36 en werd om 21.35 uur geklokt aan 1135 m.
Janssens-Hausoul
Voor de meeste liefhebbers zal de naam ‘G. Janssens‘ op de uitslag niet direct herkenning oproepen maar tot 2020 werd er gevlogen onder de naam
Janssens-Hausoul en die naam is al vele jaren uitblinkend op de grote-fondvluchten. In 2003 is de combinatie onder die naam van start gegaan. Jean Hausoul stopte
na het seizoen 2001 met het fondspel op het eigen adres en in dat jaar gaf hij een groot aantal eieren aan zijn dorpsgenoot om daarmee op de grote fond beter te
gaan presteren. Jean Hausoul zelf had zo‘n 15 jaar lang heel sterk weten te presteren en had een hele sterke fondkolonie opgebouwd mede door de vele
contacten die het nationaal en internationaal onderhield. Een hele belangrijke kweekduivin bij hem was indertijd ‘Elza‘ van 1983. Deze duivin kwam van
Raymond Hermes in Duitsland en werd bij hem gekweekt uit de 1
e internationaal Pau ‘83 en de 1
e nat. Pau ‘82. Eind
jaren ‘80 vloog Jean pure kopprijzen op de ZLU-vluchten met weinig duiven mee. In de jaren ‘90 werd het spel uitgebreid met de middaglossingen en
daarop presteerde hij groots en was hij jaren mee van de grootst uitblinkers in de Nationale Fondspiegel. Met dorpsgenoot Hub Keulers vormde Jean indertijd ook
een combinatie on der naam Keulers-Hausoul en daar ging het met hetzelfde soort duiven ook heel goed. Wat heet als men in 1990 de Nationale Marathon weet te
winnen en men tevens de eerste nationaal kampioen op de meerdaagse fond weet te worden in Echte kopvliegers hadden ze op beide hokken onder de pannen.
Jean stopte met duivensport op het eigen erf omdat zijn gezondheid het niet meer toeliet om de duiven zelfstandig te verzorgen. En Giel Janssens bleek een
uitermate goede speler en soigneur van de fondduiven. Voordat de combinatie van start ging was Giel al steeds beter op de grote fond gaan presteren. De laatste
jaren werd de gezond van Jean steeds slechter en brozer. Geregeld moest hij in het ziekenhuis opgenomen worden en op 17 juli 2019 kwam hij te overlijden en wel
een dag na zijn 80
ste verjaardag. De geweldige uitslag op Barcelona 2019 had hij vanuit ziekenhuis nog kunnen volgen. Met 24 duiven mee werd op
die Barcelona 2019 met de prijzen 15, 16, 35, 36 en 83 begonnen en aan prijs 283 was de 9
de duif binnen en totaal werden er 14 prijzen gescoord en
internationaal zelfs 18 stuks. Een week later werd de 3
e nationaal St. Vincent (ZLU) gewonnen.
Siem
Als we stellen dat Giel en Maria Janssens op één van de mooiste stukjes Nederland wonen dan overdrijven we niet. De omgeving van Epen wordt ook
wel Klein Zwitserland genoemd. Vanuit de tuin heeft Giel een schitterend uitzicht naar het zuiden en zuidwesten richting België. Van verre kan hij de duiven
zien aankomen. En de vele vakwerkhuizen en de hoogteverschillen maken het landschap aldaar prachtig. De weg van Epen richting Vaals lang de Vijlenerbossen is
prachtig om te rijden. Het seizoen 2020 begon Giel met 22 overjarige weduwnaars, 22 overjarige nestduivinnen voor Barcelona en 26 jarige nestkoppels. Een deel
van de doffers van de duivinnen die naar Barcelona gaan zullen op Perpignan gekorfd worden. Op Pau werden 6 weduwnaars gekorfd en was het resultaat
bescheiden met 1 prijsduif en wel aan plaats 366 tegen 4255 duiven. En week later gingen weer 6 (overjarige) weduwnaars naar Agen en nu om 19.06 uur kon de
winnaar verwelkomd worden en om 21.05 en 21.17 uur volgden die avond nog twee constateringen. De volgende ochtend werden er twee geklokt om 6.59 en 7.02
uur en de laatste kwam rond half negen thuis. De winnende NL16-1802944 is een goede prijsvlieger in Epen en zijn vroegste voor dit jaar vloog hij op Narbonne
‘19 met de 113
e nationaal. De ‘944‘ zag Giel in de verte aankomen van Agen met een andere duif. Toen hij wilde vallen ging de
andere duif met hem mee en bleven ze rondvliegen. En zo werd een minuutje verspeeld en dat had ‘fataal‘ kunnen aflopen als we het uiteindelijke
verschil met de duif van Wil Boonen zien. De Agenwinnaar hebben Giel en Maria vernoemd naar hun eerste kleinzoon Siem die intussen 5 maanden oud is. Eerder
werd de naam Eefje gegeven aan een hele goede Barcelonaduivin en zij is vernoemd naar het eerste kind en dochter van de dochter van Giel en Maria. Als we kijken
naar de afkomst van Siem kijken dan zien we dat zijn moeder uit een duivin van het ‘oude‘ eigen soort stamt en wel uit de lijn van de
‘Lourdes‘ en deze doffer was in 2006 de snelste duif van heel Nederland op de middaglossing St. Vincent. Deze donkere doffer van 2004 vloog in 2005
al vroeg van Narbonne. De ‘Lourdes‘ werd na St. Vincent gestopt en vier jaar later verkocht. Intussen waren er volgens Giel wel zo‘n 80 jongen
uit hem gekweekt en vier kinderen heeft Giel nog op de kweek zitten. En eentje daarvan is de grootmoeder van ‘Siem‘ en een dochter van haar vloog
bomvroeg van Barcelona 2019. De vader van de moeder is een duif van Guus van Aken uit Wijk bij Duurstede. Hij is de man die veel heeft gekweekt rondom de
legendarische ‘Witbuik‘ van Hugo en Batenburg uit Klaaswaal. Deze doffer van 2008 met de naam ‘Guusje 2‘ heeft heel veel
Witbuikbloed in de anderen. En hij is tevens de vader van de 3
e nat. St. Vincent (ZLU) in 2019. De vader van Siem heet ‘Rode Wim‘ en
komt van Coos van Houten uit het Utrechtse Ijsselstein (zie stamboom). En hij kweekte haar uit twee duiven van zijn broers Wim en Martin. Om beter op Barcelona
te gaan presteren werd indertijd bij de familie van Houten aangeklopt en Jean Hausoul zei me al eerder dat deze zet een schot in de roos is.
Barcelona.
Naar Barcelona zijn dus 20 meerjarige duivinnen en 6 weduwnaars mee. Van de duivinnen zijn er 10 stuks twee jaar en dus nieuwelingen en de tien ouderen zaten
in de succesvolle ploeg van 2019. Giel vertelde me wel een heel opmerkelijk verhaal over Barcelona 2019. De eerste drie toen waren tweejarige duivinnen en dus
nieuwelingen die het jaar daarvoor als jaarling Marseille hadden gevlogen. Van die vlucht kwamen ze toen na 3, 4 en 7 dagen in Epen aan. In 2018 zei Giel voor
Marseille al dat het niet goed zat met de conditie en dat deed Jean de opmerking ontlokken dat Giel altijd wat aan de duiven ziet. Na de vlucht liet Giel een
bacteriologisch onderzoek doen bij Ferry Vandersanden in Veldwezelt (B) en daarbij werd staphylococcen gevonden. Zeer tegen de zin van Jean besloot Giel na die
Marseille niet meer te korven. Voor Barcelona 2019 zag Giel dat de duiven in vorm waren en dat hem zeggen: "Als die niet komen dan hebben we ze niet meer
zitten". En daarop antwoordde Jean dat ze ze nog wel hadden zitten en de latere uitslag was het bewijs. En met de duiven wordt in Epen niet kinderachtig
omgegaan. Als jaarling moeten ze zeker mee naar grote fond en de ploeg jaarlingen op nest is dit jaar al op drie dagfondvluchten mee geweest waarvan eentje in
Duitsland. Met 26 koppels jaarlingen werd er begonnen en daarvan zitten er nu nog dertien stuks. De nodigen zijn op de vele trainingsvluchten achtergebleven en zij
die er nog zitten mogen zich op Perpignan en Narbonnen gaan bewijzen. In de morgen trainen de weduwnaars in Epen nadat Giel een grote ronde met de hond
heeft gelopen. De ‘Barcelonaploeg‘ traint ‘s middags tussen 1 en 2 een uurtje verplicht en dan moet alles naar buiten en van de nest. Een tikje
op de vloer is dan genoeg om alles naar buiten te laten gaan. De jarige nestkoppels trainen daarna ook een uurtje verplicht allemaal. De havik is een groot probleem
in Epen. Zo heeft hij dit jaar 4 overjarige weduwnaars gepakt en ook twee duivinnen van de Barcelonaploeg waaronder de 111
e Barcelona ‘19.
Giel ziet ze dan met tweeën jagen. Eentje jaagt de duiven op en de ander valt van boven aan en pakt de duif die van de groep afgaat. Het gevaar is vooraf
niet in te schatten. Zo zie je ze dagen niet en dan is het weer raak. In 2018 was het echt raak met 30 duiven die aan huis gepakt werden! De Barcelonaduivinnen
gaan op de eerste jongen van dit jaar naar Spanje. Ze hebben twee keer mogen overbroeden en zijn twee keer kort gescheiden geweest. Vooraf gaan de duiven zo
veel mogelijk mee en de nestduivinnen blijven slechts thuis al ze moeten leggen. De duiven worden in de bak gevoerd en kunnen daar ook drinken. Door het
afzonderlijk laten drinken kan er ook gericht iets gegeven worden in het drinkwater. Giel vertelde verder een bacteriologisch onderzoek belangrijk te vinden omdat
daardoor iets met zekerheid valt vast te stellen en in deze heeft hij een groot vertrouwen in dierenarts Ferry Vandersanden. Hij gebruikt ook zijn producten evenals
die van Belgica-de Weerd met Witte Neuzen en Orni-Speciaal. Als voer krijgen de duiven de Galaxy-lijn van Beyers en wordt er naar een vlucht toe een
‘vettere‘ mengeling toegevoegd.
Hokken
De Agenwinnaar Siem zit op het tuinhok alwaar de weduwnaarsploeg zijn onderkomen heeft. De jarige nestduiven zitten daar ook. Boven de garage en de berging
zitten de nestduiven voor Barcelona op twee kleinere afdelingen. Er is daar ook een verblijf voor de jongen en voor de kwekers. Daarnaast heeft Giel daar ook vijf
kweekboxen om zekerheid over de afkomst te hebben van elk koppel. Naar de jonge duiven wordt helemaal niet omgekeken. Die worden ingespeeld op de natoer en
alles wat overblijft krijgt als jaarling een plaatsje. De jongen worden ‘s avonds losgelaten en mogen het dan een paar uurtjes ‘uitzoeken‘. Al met
al heeft Giel Janssens aan de verzorging en begeleiding van zijn duiven een dagtaak. De duiven worden goed en serieus gade geslagen en Giel ziet al snel of zijn
duiven in orde zijn. Ze moeten vliegen en in ritme blijven voor het grote werk. En dan zo‘n nationale zege op Agen oud behalen is natuurlijk schitterend. Een
beloning voor serieus en hard mag men dat noemen. Maar zonder de klasse van de duif zelf is die natuurlijk niet te behalen en dat ‘Siem‘ die bezit
heeft hij op deze Agen meer dan bewezen.
Een dikke proficiat voor Giel en Maria Janssens in Epen!
Ad van Gils
Wedvlucht: Internationaal - Agen (Oude)
gelost: 24-07-2020, 07:00 uur
Nederland |
6642 |
|
Belgie |
--- |
|
Frankrijk |
--- |
|
Engeland |
--- |
|
Luxemburg |
--- |
|
|
|
|
Internationaal |
-------- |
Duiven |
Lossing Agen om 07.00 uur
WEDVLUCHT AGEN (BORDEAUX) OUDE.
Internationaal georganiseerd door:
LES AMIS DU BORDEAUX TÉLÉVIÉ
GPS Coördinaten: Noord + 435318.0 Oost + 010023.0
Internationaal tussen de 31.000 en 32.000 duiven !!
De duivensport leeft weer, ook in corona tijden.
De eerste duiven zijn compleet verzorgd, voorzien van water en voer.
Startklaar voor transport.
Incheck ZLU WCS systeem !!

De werkzaamheden in de incheckcentra Rucphen en Geleen zijn in volle gang.
Bij deze een korte impressie van de werkzaamheden.
Het voer is niet aan te slepen, dan maar de kruiwagen erbij !!
Weer een partij erbij, bij 12.372 duiven praten we met 18 duiven in de mand
over 688 manden die handmatig gevuld moeten worden.
Een hels karwei dat alleen maar te verwezenlijken is door mensen met een echt ZLU hart.
Internationaal georganiseerd door:
LES AMIS DU BORDEAUX TÉLÉVIÉ

GPS Coördinaten: Noord + 435318.0 Oost + 010023.0
Internationaal tussen de 31.000 en 32.000 duiven !!
De duivensport leeft weer, ook in corona tijden.
Succes mannen en bedankt voor jullie inzet.
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer. Pr. ZLU vluchten.