WEDVLUCHT BARCELONA
Inmanden : zondag 26 juli
Los vrijdag 31 juli
Internationaal georganiseerd door:
CUREGHEM CENTRE.
GPS Coördinaten: Noord + 411136.0 Oost + 013804.0
De vrachtkosten bedragen € 5,35 per duif. Afdracht door inrichter aan de KBDB € 0,10 per duif (verplicht) dit bedrag is niet opgenomen in de
vrachtkosten. Internationale uitslag € 8,00 en is niet verplicht. Alle duiven nemen zonder verdere kosten deel aan de internationale wedstrijd.
Deelname jaarlingen is niet toegestaan.
Dubbeling duivinnen: u dient een aparte poulebrief in te vullen.
- internationaal: € 0,25 per duif; uitslag in internationale uitslag
Extra ereprijzen:
De ZLU stelt 2 horloges ter beschikking aan het meerjarig asduif kampioenschap over 3 en 4 jaar. Een liefhebber kan met de zelfde duif maar een horloge
winnen.
Ereprijs voor de eerste prijswinnaar is beschikbaar gesteld door: EDI HEIMBACH EUSKIRCHEN.




De 10 geboden, niet van Mozes maar van :
Gerard Schalkwijk
Wonende te: LOPIK
Provincie: Utrecht


1. Hoe is de voorbereiding seizoen 2020 verlopen ?
- Goed. We allen hebben veel geduld moeten hebben in dit jaar. De voorbereidingen heb ik getracht net zoals andere jaren te doen. Dat isgoed gelukt.De
verduistering die ik altijd inzet van 1 maart tot aan 4 weken voor de eerste marathon vlucht Pau heb ik dus moeten verlengen om de pennen zo goed als mogelijk
vast te houden .Dat is dus tot nu.. toe 9 juli gelukt. Ook heb ik de duiven in de winterverzorging gehouden dus 2a3 keer in de week los en dat 1x die dag. De
trainingenben ik wel op tijdgaan uitoefenen. Ik denk dat ze voor de eerste verenigingsinkorving 750 km hebbengehad.Op dit moment hebben ze al tegen de 2000
km onder de vleugels.
2. Verzorgt U de duiven alleen.
- Ik speel alleen ,verzorg ze ook alleen maar wil ook melden dat ik geweldige steun heb van Wessel die helpt schoonmaken van de hokken en in de vakantie
komt Hennie mijn duiven doen.
3. Hoe groot is de vliegploeg die straks aan de ZLU vluchten gaat deelnemen ?
- Ik heb nog 78 overjaarse en jaarlingen . Had er 96 maar door veel zelf naar Limburg en westelijk van Nederland te lappen ben ik veel verloren door o.a. de
roofvogel onderweg. Aardig wat duiven terug gehad met veren kwijt en/of rug gehavend.
4. Heeft U verschillende ploegen gevormd, zo ja waarom !
- Ja ik deel mijn duiven al vroeg in op papier wie waar heen gaat. Dan probeer ik rond de 8 a 10 duiven per vlucht mee te geven. Liefst het gehele koppel
gaat naar de zelfde vlucht of er moet een NPO vlucht als Perigueux voor de jaarlingen op dat zelfde weekend staan. Dan kan de partner eventueel ook daar naar toe.
5. In welk lokaal gaat U inkorven, welke toppers ontmoet U daar ?
- In ons eigen lokaal de Groene Olijftak te IJsselstein. Daar korven ook veel andere toppers zoals: Neefje Raymond Schalkwijk, Richard Kuijer, de van
Houtens, van Wijk maar ook van buiten af Jay lissenberg, Jurriaan van Amerongen en nog veel meer Nationaal bekenden te veel om allemaal op te noemen.
6. Zoekt U een speciale vlucht uit om te “pieken “ ?
- Dat doe ik wel ja, mijn beste toppers gaan mee naar Barcelona deze vlucht waar ik de voorbeschouwing voor mag schrijven. Ik heb Orange Oil de
internationale Asduif Barcelona over 3 jaar op het kweekhok gezet. Ik heb daar een interessante plaatsvervanger voor. Wel een debutant “Vale Elite “
maar ze heeft goed Barcelona bloed, is half zus van international As duif “Lady In The Dark" en al hoog in de nationale uitslag gepresteerd op Pau en St
Vincent. Er zit wel een verhaal aan vast wantze kwam helemaal opengehaald door de roofvogel terug van Perpignan vorig jaar. Was zeer moeilijk om haar te op te
lappen maar….operatie zeer goed gelukt en ik heb haar voorzichtig aan getraind op advies van Jelle Jellema die toen bij mij was. Hij constateerde dat de
spieren niet beschadigt waren.Mijn keuze op kweekhok te behouden paste ik daarom aan en is inderdaad goed gegaan met de voorbereidingen. Ben benieuwd.
7. Is het aantal duiven per mand en het aantal manden per auto maatgevend voor de goede conditie waarmee de duiven thuiskomen na de vlucht ?
- Die mening deel ik wel ja, je ziet het verschil wel met de middaglossingen. Dit heb ik ook al in mijn eerdere interviewen laten weten, het is van groot
belang dat men er van overtuigd raakt dat uitmuntende verzorging een must is voor onze gevleugelde atleten. Zij moeten immers een intens moeilijk opgaven
uitvoeren voor de baasjes.


8. Hoe volgt U de aankomsten van de duiven tijdens de vlucht ?
- De site van Pipa wordt eerst gevolgd, daar komen immers de eerste internationale meldingen binnen van de voorvlucht. Dan volgt voor mij de ZLU en
daarna de site van Fond Unie 2000. Die laatste heeft een fantastische meldingspagina voor ons deelnemers. &nb sp; Dan zie je direct de poforma uitslag,
tenminste als iedere deelnemer het tenminste invult natuurlijk.
9. Gaat Uw voorkeur uit naar Internationaal of Nationaal spel ?
- Maakt niet veel uit maar als ik een geweldig top notering ook internationaal kan maken is nog beter natuurlijk. Ik speel dus wel internationaal.


Ere-prijs Barcelona 2020 1e prijs en Engelbert Jennekens
Edy Heimbach troffee, wordt ter beschikking gesteld door Edy Heimbach.
10. Hoe ervaart U de huldiging op de ZLU Sterrenshow ?
- Oeps… dat is wel een precaire vraag van een bestuurslid haha. &n bsp; Al de groten en minder groten des lands zijn aanwezig en dat is
fantastisch. Als ik eerlijk ben, en dat ben ik, is het wel nu de tijd om te denken om een verandering aan te brengen. Ondanks dat ik het gezellig vind en veel mensen
ontmoet is de Roda hal te veel hal. Mijns inziens kan dat beter door meer intiemer, net zoals vorige locatie. Ook niet geheel onbelangrijk om onder de loep te nemen
is het volgende: Gezien de leeftijd van velen onder ons, is het wenselijk om te bestuderen of de huldiging beter niet meer op 2 dagen gehouden zou moeten worden.
Tevens de zondag huldiging krijgt niet die aandacht van de bezoekers zoals de zaterdag wel het geval is. Ik heb dat bijvoorbeeld zelf ervaren en ook met mijn
huldiging van de Gouden Barcelona duif. Dit is voor een publiek die nog niet uitgeslapen en/of met een kater in een duiven feest zit.
Dat zou betekenen dat er gesneden moet worden in vooral de lange pauzes en misschien zelfs ook in huldigingen.
Aldus Gerard.
Wedvluchtverslaggeving vluchten wordt mogelijk gemaakt door:
ZLU
Uitvoerige reportage van de winnaar 2020 is te vinden in het :
Duivensportblad De Duif,
Website ZLU en Op de Hoogte NPO.
Reportage wordt gemaakt door:
Ad van Gils.
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer, PR wedvluchten.

Reisverslag Barcelona 2020.
Al jaren ga ik, Albert van Dongen uit Sprang-Capelle, een paar keer per jaar mee als convoyeur voor de ZLU vluchten. Al jaren was het mijn wens om een keer mee
naar Barcelona te kunnen gaan en dit jaar werd dit mogelijk gemaakt. Tot de laatste dag was het, door de corona perikelen, nog spannend of in Barcelona wel gelost
mocht worden maar uiteindelijk werden de toestemmingen verkregen.
Op maandag 27 juli rond 13.30 uur vertrok ik vanuit het verzamelcentrum in Rucphen met de wagen van Duiventransport Bauwens, de enige transporteur die nog
rieten manden kan vervoeren, en chauffeur Sjef Nuyts, die al jaren zowat alle Internationale vluchten mee vervoert, richting Olen in België alwaar loodsen
staan van Bauwens Duiventransport.
Op dinsdagochtend om 6:00 uur in de ochtend vertrok de wagen richting Ressons voor een eerste stop. De drinkbakken werden bijgevuld waar nodig en de vereiste
rust werd gemaakt. De volgende stop was Chateauroux waar zoals gewoonlijk de avond en nacht werd doorgebracht. De drinkbakken werden schoongemaakt, de
duiven gevoerd en vers drinken verstrekt. Uiteraard werden we begeleid door de voorzitter van organisator Cureghem Centre Patrick de Muylder. Daar hoorden wij
van de catastrofe die een aantal Franse duiven was overkomen door het gebruik van een vervuilde gieter bij het drinken geven. Je zou het maar meemaken als
deelnemer maar je zal het maar meemaken als ijverige vrijwilliger die maar één ding wil en dat is een goede verzorging van de duiven.
Op woensdagmorgen vertrok het konvooi richting Cahors voor de volgende stop. Bij aankomst in Cahors was de temperatuur 32 graden. De drinkbakken werden
bijgevuld en na een ongeveer een uur vertrokken we weer richting Fitou. Ook een vaste stopplaats voor het konvooi van Barcelona vanwege de goede faciliteiten
voor de duiven en de chauffeurs en begeleiders. De drinkbakken werden schoongemaakt, de duiven gevoerd en de drinkbakken weer gevuld met vers water. De
tanks en tonnen worden daar ook allemaal gevuld met vers water en dat is op dat moment nodig.
Op donderdag om 9:00 uur vertrek voor het laatste stukje naar de losplaats Cunit in Barcelona. Een goede losplaats nabij een strand. Bij aankomst was de
temperatuur aldaar 34 graden. Uiteraard ging alle aandacht weer naar de verzorging van de duiven. Drinkbakken schoonmaken, voeren met mais, drinkbakken weer
vullen met vers water. Dit laatste nog diverse keren op donderdag.
Op vrijdagochtend, de dag van de geplande lossing, waren de begeleiders al vroeg uit de veren om de drinkbakken van de duiven te controleren en waar nodig bij te
vullen. Verder werden alle nodige voorbereidingen getroffen voor de aanstaande lossing. Om 8.50 uur klonk het lossingssein en binnen een mum van tijd waren de
manden geopend en kozen de duiven de vrijheid voor de lange reis naar huis. Een machtig gezicht.
Op zaterdagmiddag tegen 17:00 uur arriveerde we moe en voldaan weer “thuis" in Rucphen. Onderweg was al duidelijk geworden dat het ook voor de
duiven een zware opgave is geworden.
Ik wil iedereen bedanken voor het mee mogen maken van deze reis.
Albert van Dongen.
Jelle Jellema, Nijverdal schittert op Barcelona 2020
en wint met ‘Silke‘ de 1e nationaal.

Wat was het warm op vrijdag 31 juli op de vluchtroute van de Barcelonaduiven! In Nederland in het diepe zuiden tot bijna 36 graden Celsius en in hartje Frankrijk
liep het op tot 40 graden Celsius. In Midden-Frankrijk ontwikkelden zich (onweers)buien en op die plaatsen maakte de temperatuur een fikse daling. Maar wat
maakten de Barcelonavliegers op vrijdag onderweg mee? Gunstig was het dat de duiven grotendeels een zwak windje in de rug hadden. Maar als er vele uren
aan een stuk door die verzengde hitte gevlogen moest worden dan ging dat een hele zware dobber worden met zo‘n 14 uur vliegen vanaf 8.30 uur voordat
om 22.29 uur de neutralisatietijd zou ingaan. Zonder drinken onderweg lijkt zo‘n krachttoer door een duif niet te maken. En hoeveel duiven zullen
voortijdig de vlucht niet onderbreken? Of zou het achteraf toch gaan meevallen en kunnen duiven meer aan dan we denken? Het is vrijdagmiddag als ik dit
typ en het vervolg met deze woorden is op zaterdagmiddag rond 17 uur neergepend. En we moeten stellen dat het weer op vrijdag bijna ondoenlijk was voor
de Barcelonagangers. Maar hoe zwaar en slecht een vlucht ook verloopt er zijn altijd winnaars en uitblinkers. En de eigenaars zijn terecht trots op hun duif of duiven
die ‘het‘ wel hebben weten te doen. Voor dit werk zijn dat de echten. Taaie duiven die lang helder in de kop blijven, langer goed blijven zonder
eten en een scherp kompas houden als tot het uiterste moet worden gegaan. Wat geluk onderweg met het drinken is ook belangrijk en de
mogelijkheden daartoe zien en pakken is ook uiterst belangrijk. Barcelona 2020 begon onder een niet al te goed gesternte voor de duiven die in
noordwestelijk deel van Frankrijk werden gekorfd. Op het verzamelpunt van de Franse duiven in Chéreng werden duiven dood in de mand gevonden die daar
een controlemerk kregen. Frankrijk zelf sprak van 11 dode duiven en Cureghem Centre sprak van een twintigtal dode duiven door besmet (giftig) drinkwater. Daarop
werd besloten alle duiven in Chéreng verzameld uit de race te nemen omdat niet met zekerheid kon worden vastgesteld welke duiven besmet waren en
welke dat totaal niet waren. Vier oostelijke Franse lokalen bleven wel in de strijd daar zij hun duiven direct in België aanleverden. We zagen geen cijfers
van het aantal Franse duiven dat wel internationaal aan de vlucht heeft deelgenomen of eruit zijn genomen.
Eerste melding
Op vrijdag 31 juli werd ook St. Vincent vervlogen en dat is een internationale vlucht van de Belgische Verstandhouding (Entente Belge). Er was ook deelname
vanuit Frankrijk, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. België bracht 3038 duiven aan de start en van de andere landen kon ik geen geen cijfers
vinden. De snelste duiven op deze St. Vincent in Frankrijk reikten tot en met 1300 m.p.m. en dat veelal op afstanden van 800 tot en met 850
km. De snelle duiven vielen in de noordwestpunt van Frankrijk aan de kust. Tegen de middag trok een regen- en onweersfront over het midden van
Frankrijk en de St. Vincentvliegers lijken hier fraai achter langs te zijn gegaan met lagere temperaturen en een hardere wind mee. Toen deze snelheden rond
18 uur bekend werden kwam er een sprankje hoop dat de Barcelonavlieger wellicht toch wat sneller zouden kunnen gaan en het minder zwaar zouden
hebben. En over zwaar gesproken Barcelona 2020 heeft weer een nieuwe lossingsplaats gekregen. En die is zo‘n 25 km verder voor de gemiddelde
deelnemer dan vorig jaar. En dan vraagt men zich af waarom de vliegafstand nog vergroot moet worden? Is Barcelona al niet ver en zwaar genoeg? Is er
geen goede lossingsplaats 10 km voor Barcelona te vinden? Langs de Costa Dorada werd nu in Cunit gelost en dat ligt zo halverwege tussen Barcelona
en Tarragona. Zo‘n 35 km westelijker en 15 km zuidelijker dan de vorige lossingsplaats. En hoe westelijker men lost hoe meer de Pyreneeën een
obstakel vormen als duiven na de lossing gelijk noordwaarts willen gaan om de kortste weg te volgen. Langs de kust noordoostwaarts is een gunstigere
vliegroute om zo de Pyreneeën te omzeilen. De eerste melding van Barcelona was er op zaterdagmorgen al heel snel. In het Duitse Rastatt bleek er al
om 5.14 uur te zijn geklokt door Alin Karscu en dat op 1005 km. Later werd zijn kloktijd veranderd in 7.10 uur omdat de duif om 7.25 uur werd gemeld en dat
binnen 15 minuten had moeten gebeuren. Er viel te lezen dat de liefhebber in kwestie rond 5.14 uur nog aan het werk was en hij de constatering pas ruim 2 uur
later bemerkte. In plaats van 1225 kreeg de duif nu een snelheid 1104 m.p.m. toegewezen. Ruim later en wel om 12.51 uur en 13.23 uur werden
andere Duitse duiven gemeld vanuit Duisburg en Erkelenz die later weer van de lijst verwerden verwijderd. Ook een Belgische duif verscheen even bij de meldingen
om snel daarna weer te verwijderd te worden. De echt tweede Barcelonaduif werd om 14.09 uur gemeld vanuit het Belgische Marbais op 1063 km. De snelste
Belgische duif haalde 811 m.p.m. en werd om 14.41 uur gedraaid door Luc Odeurs in Ordingen en dat plaatsje ligt oostelijk van St. Truiden in de provincie Limburg.
Jellema boven
In Nederland kwam de eerste melding van B. Jansen en co. uit Bavel. Hun duif werd om 15.41 uur geklokt op 1179 km aan 841 m.p.m. En daarmee
werd de snelheid van alle Belgische duiven overtroffen. Met hele lage snelheden bleek de overvlucht toch te kunnen scoren en de zuidwestelijke wind op de
twee vliegdag zal daar zeker aan hebben bijgedragen. De eerste vliegdag was veel zwaarder dan de tweede althans voor die duiven die na zo‘n eerste
dag de kracht en fitheid hadden om op het goede spoor door te gaan. Uit dezelfde regio kwamen daarna twee meldingen tussen 16 en 17 uur vanuit Zundert
en Chaam. Zou de overvlucht nog kansen hebben? En veel ogen waren daarbij gericht op Jelle Jellema in het Overijsselse Nijverdal. Hij had nu 1293 km voor
Barcelona staan en heeft een overvlucht van 114 km op Fran en Helma Jansen in Bavel. En met een vliegsnelheid van 50 km per uur is dat dik twee uur vliegen. En
waarachtig hij wist het nog te flikken ook! Om 17.08 uur arriveerde zijn ‘Silke‘ die een snelheid van bijna 858 m.p.m. voor zich liet noteren.
Goed voor het nationale goud? Ook Nijverdaal heeft een overvlucht in oostelijk Nederland en in de kop van Noord-Holland en daar waren ook Barcelonaduiven mee.
Maar die kans was na een dik uurtje ook verkeken. Fran en Helma Jansen winnen uiteindelijk het zilver en de overvlucht aan de westkant pakt de 3
e
en 4
e plaats met twee duiven in de regio Amsterdam. Brons voor de gebr. Brugemann uit Assendelft en de 4
e plaats voor Dirk en
Elitsa Veldhuis uit Diemen. Zoals de laatste zes jaar naar Jelle Jellema wordt gekeken zo werd dat in de jaren ‘90 naar de gebroeders Brugemann
gekeken in de tijd van hun ‘Orhan‘ en ‘Myra‘ die van 1990 en 1991 waren. Als een duif was gepakt dan zei men dat men
op de overvlucht moest wachten en zeker op de gebroeders in Assendelft. En zo is dat nu met Jelle Jellema. En wat kwam de duiven vanaf 18
uur karig af. ‘s Avonds waren er 146 duiven aangemeld en de meesten waren tussen 20 en 22 uur op hun hok gearriveerd. Dat duiven nog zo lang doorgaan
op de tweede vliegdag na zoveel uren vliegen . Met het windje mee op het grootste deel van de vliegroute dachten de nodige liefhebbers vooraf dat
Barcelona 2020 niet zo zwaar en moeilijk als Barcelona 2019 zou worden. Echter toen kwamen de tweede vliegdag 297 duiven door en waren de duiven een uur
later gelost en was de vlucht 25 km korter. In 2017 kwamen de tweede vliegdag slechts 122 duiven door en was er nationaal 1 duif boven de 800 m.p.m. En
dit jaar hebben 8 duiven die kaap weten te ronden.
Silke
Jelle Jellema korfde dit jaar 34 duiven op Barcelona en zoveel had hij er nog nooit mee. Op het laatst besloot hij ook een aantal duiven op eieren mee te geven
omdat die er in zijn ogen ook heel goed op stonden. De vaste ploeg voor Barcelona werd gekorfd op jongen van 5 dagen. De hele ploeg bestond uit 24
duivinnen en 10 doffers. Na ‘Silke‘ om 17.08 uur klokte hij dezelfde avond nog duiven om 18.53, 20.15, 20.44, 21.15, 21.23 en
21.25 uur en nationaal is dat allemaal de pure kop met de prijzen 1, 7, 18, 24, 33, 38 en 39. Tussen die zeven duiven zat 1 doffer. De volgende ochtend kreeg hij al
snel drie andere doffers thuis. De volgende ochtend om 6.46 uur kwam de achtste duif en om 9.33 uur was de 15
e duif thuis. En zoals Jelle zelf
aangaf kan het dan ‘stil‘ vallen. Een aantal inkorfcentra hadden tegen 12 uur op zondag al hun prijsduiven binnen en bepaalde liefhebbers die heel
sterk pakken met een flink ploegje mee kunnen het dan snel laten gaan. En van het inkorfcentrum Borne was Jelle Jellema natuurlijk de prijzenkaper met 15 van de
34 om 9.33 uur. Het centrum kreeg 221 duiven van 44 liefhebber aan geboden en tegen 12 uur hadden daar 16 liefhebbers 36 duiven terug en hadden dus
nog 28 korvers geen duif mogen verwelkomen. Dat is de keerzijde van de medaille die aan de kant van Jelle uiterst zonnig is ingekleurd. Op Youtube
kwam een fraai filmpje van de Bornse Barcelona Club tegen die dit jaar van start is gegaan. We zagen daar o.a. ook Jelle zelf inkorven en een interview hebben en
rondom de inkorving was er veel georganiseerd om extra sfeer en ambiance te scheppen voor de deelnemers. Ook kwamen de duiven van Jelle in de mand
zittend in beeld en die leken er heel patent uit te zien. De winnende duivin is ‘Silke‘ en dat is één van de topduiven in Nijverdal.
De laatste jaren had ze niet meer zo vroeg gevlogen nadat ze als jaarling in 2016 de 3
e nationaal Narbonne tegen 5042 duiven had gevlogen en de
2
e internationaal tegen 7811 jaarlingen had gescoord nadat ze voordien al de 631
e Bordeaux had gevlogen. In 2017 vloog ze de
157
e Marseille nationaal. En de laatste twee jaar vloog ze telkens Barcelona en Perpignan. In 2018 scoorde ze achtereenvolgens de nationale prijzen
157 en 137 en in 2019 liet ze daarop de prijzen 190 en 196 volgen. En dat is me even een erelijst!! Op die vluchten had Jelle telkens meerdere vroegere duiven en
dat zal de reden zijn dat ze ‘pas‘ als 7
e-getekende dit jaar vertrok. Met de prijzen 157, 190 en 1 gaat ze ook heel hoog eindigen als
beste Barcelonaduif over drie jaar. ‘Silke‘ zelf vertrok naar Barcelona op jongen van 9 dagen en die had Jelle liever kleiner gezien. Echter
ze is een snelle legster en na vijf dagen kreeg ze voor de tweede keer eieren dit jaar. Vanwege de corona zijn de fondvliegers dit jaar pas in mei gekoppeld en
aanvankelijk zou Barcelona een week eerder gevlogen worden. De duiven die voor Barcelona bestemd waren heeft Jelle Jellema daarom een week uit elkaar gehad
na de eerste ronde om het tweede legsel een week uit te stellen.
Afkomst
Wat daar in Nijverdal op Barcelona is neergezet over de jaren is natuurlijk wel uniek te noemen en Jelle mag een fenomeen op de grote fond genoemd worden.
Vanaf 2016 heeft hij elk jaar in de nationale top-10 gevlogen. In 2016 vinden we hem terug op de plaatsen 3, 10, 18 en 37, in 2017 op de plaats 2, in 2018
op de plaatsen 8 en 26 en in 2019 op plaats 3. In 2020 begint hij dus met 1, 7, 18, 24, 33, 38 en 39! En daarvoor? In 2015 korfde hij slechts 1 duif en wel
‘Blauwe Benno‘ en hij won een beste prijs 1 op 10. Slechts 1 duif ging toen mee omdat de conditie van de duiven niet goed was en de vlucht ervoor ze
minder goed afkwamen. In het jaar 2014 was er echt Barcelonasensatie op het Jellema-erf met de 1
e en 3
e nationaal en internationaal
Barcelona. En toen ging het rap. De twee duivinnen vlogen toen 1488 en 1448 m.p.m. en dat is wel wat anders dan de 858 m.p.m. van nu.
‘Silke‘ werd in Nijverdal gekweekt uit een zoon van ‘Olympic Miss Gijsje‘ van Arjan Beens uit Genemuiden. Deze doffer verkreeg Jelle in
2012 en crack van Arjan Beens stond toen gekoppeld tegen ‘Mr.Beautiful‘ die ook van 2008 was. De doffer vond Jelle al gelijk een schitterende duif en
veel te mooi om mee te gaan vliegen. De vader van ‘Silke‘ gaat door het leven als MG430 en die naam vindt men in menige stamboom terug. MG staat
voor Miss Gijsje en ‘430‘ zijn de laatste drie cijfers van zijn ringnummer. Deze ‘MG 430‘ is in 2018 bij Jelle Jellema onstnapt. De
moeder van ‘Silke‘ is ‘de Kleine Kweekster‘ van 2007 en zij is teven de moeder van de duivin die in 2014 de 3
e
internationaal Barcelona vloog. Die ‘MG430‘ was wel een ware topkweker want zo is hij ook de vader van ‘Evi‘ van 2014 die in
2016 piekte met de 9
e Perpignan en 10
e Barcelona nationaal. En ‘Evi‘ is weer de moeder van ‘Rena‘ die in
2018 de 8
e nationaal Barcelona scoorde. En deze Rena is weer de moeder van de tweede duif op Barcelona 2020 en wel ‘New Rena‘
van 2017 die nu de 7
e nationaal wint. Deze ‘New Rena vloog vorig jaar al twee kopprijzen op Pau en Marseille.
Vliegploeg
Het seizoen 2020 begon Jelle Jellema met 95 vliegkoppels. De ZLU-vluchten zijn het hoofddoel maar ook een aantal middaglossingen worden gespeeld zoals
dit al Limoges en Perigueux. Op Limoges van 10 juli werden zo 58 duiven gespeeld en maar liefst 34 daarvan wisten de uitslag (van de VNCC) te halen . Naar
Perigueux (24-7) gingen 17 jaarlingen en scoorden 10 prijs. Ook aan de voorgaande twee ZLU-vluchten werd natuurlijk deelgenomen.
Op Pau begon Jelle met de prijzen 7 en 29 en had hij 18 van de 33 als prijsduif. Naar Agen gingen daarna 38 jaarlingen en daarvan staan er 22 stuks in de uitslagen.
En 3 van de 5 ouden vloog prijs op diezelfde Agen. Op Agen was het voor de pure overvlucht zo goed als onmogelijk om vroege prijzen te pakken. Jarenlang
was Jelle actief als dierenarts in zijn regio maar met dat werk is hij sinds een jaar gestopt. Hij is zich puur op de duivensport gaan richten en de Jellemaduif is
een gegeerd product in de internationale duivensport. We hoeven daarvoor maar naar de verkopingen op Pipa te kijken die voor de (jonge) Jellemaduiven telkens
uiterst succesvol verlopen. Jelle heeft dus nu beduidend meer tijd ter beschikking om zijn duiven te verzorgen en te begeleiden en dat is met 95 nestkoppels geen
geringe taak. De duiven worden vooraf voor bepaalde vluchten bestemd maar op de vijf afdelingen zit alles door elkaar. Wel wordt nauwgezet alles genoteerd en
bijgehouden wanneer er is gelegd enz. en dat is natuurlijk wel nodig om alles precies te weten. De vliegers gaan vooraf zoveel moegelijk oefenvluchten mee
en de Barcelonavliegers ging 8 dagen voor inkorving nog mee met een oefenvlucht vanuit Tilburg die door de club in Rijssen werd georganiseerd. En
later lapte hij op woensdag de duiven nog eens zelf vanaf 70 km. De jaarlingen heeft hij wel in Hank gekorfd voor een verdere oefenvlucht met één
nacht mand. De nestduiven krijgen in Nijverdal dagelijks hun vrijheid 10 tot 4 uur en mogen dan doen en laten wat ze willen. ‘s Avonds is er nog een
verplicht training en dan gaat alles eruit en van de nesten. Dit jaar trainen ze dan minder goed aan huis dan andere jaren en waren ze na een half uurtje wel
uitgevlogen. De fondduiven krijgen in de winter hun entingen tegen paramyxo, parathyfus en pokken. In het voorjaar worden ze ontwormd, ontluisd en
krijgen ze een middel (druppel) tegen de mijt. In mei volgt een geelkuur en in het seizoen onderzoekt Jelle zelf zijn duiven met een keeluitstreekje en wordt er
gekeken of ze (licht) het geel hebben. En als dat zo mocht zijn dan krijgen ze een geelpil. Jelle voert zijn duiven de Jellemamengelingen van Beyers. De extra
energierijke mengelingen geeft hij zijn duiven zo‘n vier dagen voor de inkorving. De duiven krijgen volle bak op de vloer en de duiven die meegaan krijgen de
laatste week voor inkorving een potje in hun bak zodat ze daaruit extra kunnen eten. Een aantal mineralenmengelingen krijgen de duiven dagelijks vers van
de baas. Jelle redeneert dat een duif van nature zelf weet wat het beste voor hem is en dat zal hij/zij ook eten en opzoeken. De jonge duiven gaan vanaf de eerste
vlucht elke week mee en dat tot en met 500 km. De eerste vluchten van de afdeling 9 met de jongen zijn dit jaar heel goed verlopen en daarbij zit dan telkens de
hele Jellemaploeg die zo‘n 130 koppen groot is. Bijna alle jongen die overblijven krijgen als jaarling hun kans. Er vindt wel een selectie plaats en logge
en grote jongen worden niet graag gezien en die geen natuurlijke gezondheid hebben gaan eruit. Het zijn de kwekers die voor de aanwas zorgen en van de
echte topvliegers worden ook jongen aangehouden voor eigen gebruik.
Kleine korvers
Ja, Barcelona 2020 is heel zwaar geweest en de vlucht telt veel kleine korvers en onder hen zijn er velen die geen prijs hebben weten te pakken. Met 2 of 3 duiven
mee vliegt men makkelijk geen prijs en dat is met 14 of 20 duiven mee anders. Maar met zo‘n klein aantal mee scoort men ook makkelijker een hoog
prijspercentage! Als men weet te pakken! Wat dacht u van A. Pastor uit Amsterdam –Noord die met 2 mee de prijzen 10 en 208 gaat winnen!
Of van R. Dijkshoorn uit Honselersdijk die met 4 mee 2 duiven in de top-100 heeft. Als Jelle zijn 15
de duif van de 34 op zondag om 9.33 uur
krijgt dan heeft Henk Leeftink uit ook Nijverdal juist daarvoor zijn eerste duif gekregen met 2 duiven mee en dat is ook knap zonder op te vallen. In dezelfde hoek
heeft dan W. Weerink in Wierden er 2 van de 3 thuis rond dezelfde tijd en dat is ook knap te noemen. En als je dan ziet dat Jelle op zondagavond nog twee duiven
thuis krijgt om 18.04 en 19.17 uur (19
de en 20
ste duif) dan mag je ook voor deze duiven het petje diep afnemen na zolang knokken
tegen de elementen terwijl het nationaal waarschijnlijk geen prijsduiven meer zijn. Bij de eerste 20 aankomsten in Nijverdal zat niet de 1
e-
getekende en dat was ‘Ming Mei‘ van 2017 die vorig jaar de tweede duif op Marseille was. Jelle Jellema heeft trouwens een eigen website onder
de eigen naam waarop al bijna 20 jaar alle uitslagen op de grote fondvluchten worden bijgehouden. Elke vlucht wordt vermeld met het aantal mee,
aankomsttijden en betreffende duiven. Niemand in Nederland is zo open over de eigen behaalde resultaten op internet en al zo lang! Ja, ook voor Jelle was
het vooraf spannend of zijn duiven het op Barcelona 2020 weer zou kunnen waarmaken. Zoveel ogen zijn op je gericht. En die favorietenrol brengt de nodige
druk met zich mee. Het jaarlijks maar weer presteren op Barcelona is een geweldige opgave. En dan zo weten uit te halen moet de ultieme ‘kick‘ voor
elke liefhebber zijn. En dat zal een nuchtere Fries als Jelle wel kunnen aanzetten tot een vreugdendansje. Als is het maar figuurlijk en in gedachte. Hij was groots op
Barcelona 2020!
Ad van Gils
Wedvlucht: Internationaal - BARCELONA
gelost: 31-07-2020, 08:50 uur
Nederland |
4477 |
|
Belgie |
6179 |
|
Duitsland |
1026 |
|
Frankrijk |
2580 |
|
Engeland |
281 |
|
Luxemburg |
43 |
|
|
|
|
Internationaal |
14.586 |
Duiven |
Lossing Barcelona om 08.50 uur
Naar Barcelona via Borne en Klaaswaal !!
Sportvrienden,
de duiven naar Barcelona zijn inmiddels ingekorfd. Leuk om op de diverse media de belevenis van deze vlucht te kunnen volgen. Bij deze een sfeer impressie van de
eerste dagen.

In Borne ging het er zo aan toe:

Wachten om in te korven !!

Sfeervol en gezellig !

De winnaar is bekend, daar mag op gedronken worden !!!!!!!!!!!

De harde werkers, de vrijwilligers die iedere organisatie zo hard nodig heeft !!

De schat aan ere-prijzen, uiterst links de ZLU bokaal geschonken door de Pr. man ZLU.

Rustig afwachten voor de komende heroïsche strijd !!

Manden keurig voorzien van de WCS labels !!
In het Nic Klaaswaal wordt ook ingekorfd !!

Alles volgens de regeltjes, helaas zij het er af en toe teveel !!

Vele handen maken licht werk, ook kampioenen aan de bak !!

Klein maar dapper,hopelijk komt de ZLU nog eens met een makkelijker systeem inmanden !!
Op naar Rucphen!!!
In het incheckcentrum Rucphen zijn de WCS controles op de Barcelona duiven verricht:
De resultaten van de controles zijn: Totaal zijn 4.474 duiven geregistreerd.
Deze zijn geladen in 278 manden en 2 restmanden.
De voorwagen en aanhanger 182 manden.
De overige 98 manden in een oplegger die samengevoegd worden met de Duitse duiven.
Om 13.00 uur vertrokken de 2 wagens van Bauwens richting Zomergem.
Albert van Dongen is mee gegaan als begeleider voor de ZLU Nederland.

Hopelijk komen ze op de nieuwe losplaats terecht, ca. 28 km. zuidelijker dan in 2018.
Ophalen duiven Barcelona 2020
Op zondag 26 juli 2020 zijn er gelukkig 10 chauffeurs en bijrijders bereid gevonden om in het gehele land duiven op te gaan halen voor de Koningsvlucht van de
Marathonspelers Barcelona. Hiervoor zijn 4 wagens beschikbaar van Afdeling 2 Brabant 2000 en 1 wagen van Afdeling 4 Limburg. Al na gelang de af te leggen
afstand naar het eerste NIC vertrokken alle wagens vanaf 16:30 vanuit de verzamelloodsen in Geleen en Rucphen.

Bij totaal 28 NIC worden de duiven opgehaald en daarnaast zijn er nog 8 NIC die wel zelfstandig inkorven maar de duiven aanvoeren bij naburige NIC. Voor de
concoursveiligheid is dit geen enkel probleem omdat alle prijswinnende duiven de WCS controle moeten doorstaan. In de verzamelloods wordt in een bestand aan de
code van de chipring een extra controlecode gezet en na inzending van de bescheiden wordt bij de prijswinnende duiven eenvoudig vastgesteld of de betreffende
chipring in de verzamelloods aanwezig was bij de prijswinnende duif. Een waterdicht systeem. Nadeel is dat inzet van veel handjes (vrijwilligers) noodzakelijk is en
dat brengt behoorlijk wat kosten met zich mee. Het ZLU bestuur wenst een volledig veilig concoursverloop en accepteert dat het hoge kosten met zich meebrengt die
uiteraard ergens betaald moeten worden en dat zit o.a. in de vrachtprijzen.

Het in het gehele land ophalen van de duiven is ook een geweldig kostbare zaak. In een normaal seizoen wordt er door de 5 ophaalwagens ruim 13.000
kilometers afgelegd. De Afdelingen Limburg en Zeeland moeten uit hun kosten kunnen komen en de chauffeurs en bijrijders moeten ook betaald worden.

De tijd die nodig is voor het ophalen van de duiven is gigantisch. Vooral als de NIC die eerst opgehaald worden niet op tijd klaar zijn levert grote problemen op
verder op in de routes. Helaas komt het veelvuldig voor dat er na middennacht nog vrijwilligers van de NIC zitten te wachten tot de wagen arriveert en er geladen
kan worden. Hiervoor moeten oplossingen komen.
Christ van der Linden
Vervoerszaken ZLU.
Helaas bereikte ons via de media woensdag onderstaand bericht:
De Franse duivenliefhebbersbond annuleert de deelname van Frankrijk aan Barcelona 2020 - behalve voor het oosten van het land - omwille van een 11-tal dode
duiven in de mand
Een drama voor de Franse deelnemers aan deze Barcelona-editie 2020. Op de plaats waar de Franse duiven hun controlemerk kregen opgestempeld (te
Chéreng) werden een 11-tal duiven dood aangetroffen in de manden, en bleken nog een 7-tal duiven zwaar geïnfecteerd (volgens persbericht van het
communiqué Barcelona CIF). Wellicht door het drenken van de duiven met water dat een toxisch product bevatte. De zaak wordt nog verder onderzocht. Er
werd ook een dierenarts bijgehaald. Het zou slechts om enkele manden gaan. Gezien niet kon gegarandeerd worden dat de andere duiven niet aangetast zijn, en
over hun volle capaciteit kunnen beschikken om met succes hun Barcelonavlucht af te werken, besloot de Franse federatie om alle Franse duiven die te
Chéreng waren niet te laten deelnemen aan Barcelona, en de wedstrijd voor deze duiven te annuleren. De duiven uit de oostkant van Frankrijk die niet te
Chéreng waren om te controlemerken, blijven wel in wedstrijd. Wellicht volgt later nog uitleg over wat exact is gebeurd, waar het fout is gelopen en/of
waarmee het drinkwater mogelijks was besmet. Een ontgoocheling voor tal van Franse liefhebbers, die zo hun deelname aan Barcelona gecanceld zien. Het zal je
Barcelonacrack maar zijn, die zo komt te overlijden. Jammer...
UPDATE: Bericht van de organisator Cureghem Centre.
Relaas van de feiten i.v.m. de Barcelonaduiven te Chereng:
Vooreerst betreuren wij de feiten, die zijn voorgevallen op de verzamelplaats te Chereng met de Franse duiven. Na de aankomst van de Franse duiven te Chereng op
zondagavond werden, als gevolg van een menselijke fout, aan een beperkt aantal manden besmet drinkwater gegeven. Met het trieste gevolg dat een twintigtal
duiven hierdoor gestorven zijn. Daar bepaalde duiven nog bij de dierenarts worden verzorgd kunnen wij de definitieve lijst van de overleden duiven nog niet
mededelen. In samenspraak met de C.I.F hebben we als organisator alle Franse duiven aanwezig te Chereng uit de vlucht genomen. De Franse duiven van de vier
oostelijk gelegen lokalen welke naar de verzamelplaats in België zijn gebracht blijven in de wedstrijd.
Bestuur van Cureghem Center.
Tot zover dit trieste verhaal, voor zover als bekend zullen de duiven in de loop van donderdag rond de middag de nieuwe losplaats in Barcelona bereiken.
Veel succes eenieder !!
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.