Z.L.U. vluchten

                                                                                                        

Vluchten ZLU marathon 2021.                                                       Vluchten West Europese Super Marathon 2021

Agen oude,  Marseille, Narbonne.                                                                Pau,  Barcelona,  Perpignan.
 

Perpignan

06-08-2021
D5, 66600 Rivesaltes Perpignan
>  Oranjelaan Valkenburg
.

Voorbeschouwing Wedvlucht Perpignan.


.
Inmanden : maandag 2 augustus
Los : vrijdag 6 augustus
 
.
Internationaal georganiseerd door: BELGISCHE VERSTANDHOUDING

.


.
GPS Coördinaten: Noord + 423623.0 Oost + 025848.0
.

De vrachtkosten bedragen € 4.05 per duif. Afdracht door inrichter aan de KBDB € 0,10 per duif (verplicht) dit bedrag is niet opgenomen in de vrachtkosten. Internationale uitslag € 8,00 en is niet verplicht. Of papieren uitslag wordt gemaakt, wacht op besluiten vergadering inrichters - KBDB

Alle duiven nemen zonder verdere kosten deel aan de internationale wedstrijd.

Deelname met jaarlingen toegestaan in het ZLU-concours en internationale concours.

Dubbeling duivinnen: u dient een aparte poulebrief in te vullen.
- internationaal: € 0,25 per duif; uitslag in internationale uitslag.

Extra ereprijzen:
  • De eerste 25 duiven van de uitslag
  • Snelste twee eerst getekenden (1 prijs)
  • Snelste drie eerst getekenden (1 prijs)
  • Prijswinnaar met de verste afstand, prijs behaald per tiental (1 prijs)

De ZLU stelt 2 prijzen ter beschikking aan het meerjarig asduif kampioenschap over 3 en 4 jaar. Een liefhebber kan met de zelfde duif maar een prijs winnen.
.
.
De extra ereprijzen worden gesponsord door:
.
Transport Bauwens & Zoon bvba
STEKENE en OLEN

.


.
JURRIAN VAN AMERONGEN UIT BUNNIK (UTRECHT)
WINT 1STE NATIONAAL RIEUX-MINERVOIS/PERPIGNAN

.


.
In Nederland kwam de eerste melding uit het Zeelandse Hengstdijk waar vedette Jac van de Bosch om 2 minuten over 10 een duif klokte op een afstand van 902 km. Dit gaf een snelheid van 805,15 m/min. Even later werd de eerste melding overgenomen door Carlo Dominicus uit Goes die op 919 km om 10.23 uur klokte en een snelheid gaf van 805,16 m/min. Amper een verschil van 0,01 m/min. in zijn voordeel. Nu was het verder wachten op arriverende duiven op de verdere afstanden. En dit gebeurde in Bunnik, een plaats in de provincie Utrecht. Hier klokte Jurrian van Amerongen zijn eerste inzet “September Girl" om 10.57 uur en dit op een afstand van 995 km. Dit zou nationaal een winnende snelheid geven van 846 m/min. Internationaal zal het een voorlopige 40ste plaats gaan worden. Internationaal was een overwicht te zien van de Franse liefhebbers. Achtendertig plaatsen van de top veertig internationaal gingen naar Frankrijk. Dit gaf duidelijk aan dat het voor de verdere afstanden een zware strijd werd onder de tropische omstandigheden. Jurrian van Amerongen had 4 duiven mee waaronder één duivin, welke zondag zijn nationale winnares zou gaan worden. Om 16.44 uur zit zijn tweede inzet ook in de klok. Allen waren de mand in gegaan met de zorg voor een pieper van ca. 5 dagen oud.

.


.
Philip Geerdink uit Hoogerheide 06-11421718

.


.
Philip Geerdink, een jonge zestiger, die woonachtig is boven op de Brabantse Wal, een opgestuwde zandwal uit de vroege ijstijd. Hoogerheide, een kerkdorp met amper 12.000 inwoners en wat tesamen met de dorpen Ossendrecht, Putte, Woensdrecht en Huybergen de Westbrabantse gemeente Woensdrecht omvat. Begin jaren ‘80 dagelijks in het nieuws i.v.m. de plaatsing van de omstreden kruisraketten. Op 24 februari, mijn vaste koppeldatum, zette ik mijn toekomstige weduwnaars, die mochten ca. 12 dagen op hun eieren broeden, daarna was het uit met de pret. De eieren gingen naar een plaatselijke sportvriend en de dames mochten vast wennen aan hun duivinnenverblijf. Begin april liet ik mijn vliegduiven voor het eerst los sinds de laatste ZLU-vlucht vanuit Narbonne; het kostte me gelijk een prachtige jaarling doffer. Toch maar even doorgezet en veertien dagen later de duiven via Chaam (38 km) en Asse-Zellik (59 km) in de baan gebracht. Vanaf de midfond worden mijn doffers individueel op de bak gevoerd en kregen bij thuiskomst voor het eerst hun duivin te zien, vóór deze tijd houd ik het sober op de kooi om vroege forme te voorkomen. Na een tweetal midfondvluchten kregen ze ook nog een dagfondvlucht voorgeschoteld. Twee weken voor het inkorven van Pau laat ik mijn weduwnaars ook 's morgens ruim een uurtje trainen. Ondanks mijn broze gezondheid verzorg ik mijn duiven nog altijd zelf, alleen bij het inkorven en het pakken van de weduwduivinnen kan ik rekenen op de hulp van mijn zoon Rogier, het sjouwen van volle duivenmanden breekt mij helaas op. Het is hierom, dat ik de afgelopen jaren mijn vliegbestand reeds drastisch heb ingekrompen, het is roeien met de riemen die je hebt, zal ik maar zeggen. Thans zitten er 24 meerjaarse weduwnaars, verdeeld over drie hokken, klaar om de strijd aan te binden op de ZLU-vluchten en een goede 20 jaarling doffers, die het eerste jaar slechts 1 dagfondvlucht doen en 1 korte marathonvlucht. Halen de jaarlingen een nette prijs op de marathon, dan zijn ze klaar en mogen ze uitgroeien voor het nieuwe seizoen. Twijfelaars krijgen een herkansing en/of worden direct uitgeselecteerd. Mijn oude weduwnaars doen twee ZLU-vluchten en worden uiteraard tevoren ingepland, hierbij houd ik o.a. rekening met het feit of een duif redelijk tot goed geklasseerd staat voor een ZLU-duifkampioenschap. Zo krijgt mijn "Tommy", 2e ZLU asduif Agen Oud 2020, uiteraard weer deze vlucht voorgeschoteld om zijn kansen optimaal te benutten.

.


.
Als centrumleider van IFC Hoogerheide korf ik uiteraard in mijn eigen 'home town', een van de grootste inkorfcentra van Nederland. Hier korven o.a. nationale kopstukken als: Mevr. M. van Geel, Ko van Dommelen, Leon Roks, G. Kouters & Zn, Comb. de Pijper, Gebr. Maas & Zn, Fr. Belleter, Carlo Dominicus, niet te vergeten mijn broer Ronald en nog vele anderen. Ik speel in principe alle ZLU-vluchten met gemiddeld ca 6 duiven per vlucht. Het zal voor mij om de drommel niet meevallen het voorgaande coronajaar te evenaren, maar liefst 31 duiven van mijn 43 gekorfde duiven op de ZLU- vluchten staan op de diverse uitslagen geklasseerd, dit is goed voor een prijspercentage van 72%. In het totaal klassement van sportblad Het Spoor werd ik 2e Grootmeester over alle ZLU- vluchten 2020 en werd eveneens als 2e afgevlagd in de felbegeerde Europabeker 2020. Perpignan heeft een speciaal plekje veroverd in mijn hart, mijn duiven lieten zich vaak juist op deze vlucht van hun beste kant zien. Met 26 prijzen in de eerste 100 nationaal vanaf 1999 en vier maal in de eerste 10 heb ik denk ik recht van spreken. Op deze vlucht laat ik vaak de teugels wat meer vieren en krijgen bijvoorbeeld de weduwduivinnen 's middags voor het eerst in het seizoen vrij spel op het hok.

.


.
Het fondspel van de ZLU sprak me als jonge gast al enorm aan, het viel me op dat de duiven over het algemeen in tip top conditie arriveerden, dit vaak in tegenstelling tot de duiven van de middaglossingen. De iets hogere rieten manden en het beperkte aantal duiven per mand zijn hier vast en zeker debet aan. Bij extreme hitte wordt het aantal manden per auto zelfs gereduceerd en gezorgd voor extra ruimte tussen de manden, zodat dit de ventilatie en ademhaling ten goede komt. Als de ZLU zich wenst te voegen naar de omstandigheden en een luisterend oor heeft voor haar deelnemers blijft ze absoluut de nummer 1 in fondminded Nederland. Als het startsein van de vlucht eenmaal heeft geklonken reken ik uit hoe laat ongeveer de eerste meldingen op PIPA zullen verschijnen. Vanaf de eerste aankomst wordt het serieus en reken ik uit hoe laat ik in Hoogerheide moet constateren, vervolgens bekijk ik de meldingsintensiteit en de regio waar de duiven vallen. Regelmatig wordt geswitched met de meldingsite van de KBDB, totdat de eerste melding bij de ZLU bekend wordt gemaakt. Vanaf dit moment schakel ik volledig over naar de ZLU.......totdat de eerste duif in mijn eigen IFC is geconstateerd, dan is het weer stuivertje wisselen tussen de ZLU en de meldingsite van mijn IFC. Het spel van de ZLU heeft primair mijn belangstelling, laten we eerlijk zijn hoe groter het speelgebied, des te makkelijker wordt de uitslag bepaald door het tijdstip van lossen en de heersende weersomstandigheden. Ligt de snelheid laag, dan wordt er onevenredig veel tijd vergoed, dat de accu in de nachtelijke uren weer wordt opgeladen is niet in tijd uit te drukken. Al deze componenten komt een uitslag niet ten goede, zeker als we hier een Europees vergelijk van gaan maken. Het internationale spel vind ik prima qua aanzien en deelname, maar hoeft van mij niet ten koste van alles te gaan.

.


.
Enkele suggesties die ik de ZLU wil aandragen voor de komende jaren:
1/ Nationale Marathon nieuw leven inblazen door liefhebbers van de middaglossingen te laten ruiken aan het spel van de ZLU en vice versa. Oorspronkelijk werd de Nationale Marathon over de klassiekers nationaal St. Vincent - Barcelona ZLU - nationaal Dax vervlogen. Een van de twee bovenste van de poulebrief kwamen voor punten in aanmerking. Mijn voorstel: het kampioenschap blijft gaan over 3 vluchten! Nieuw is, dat bovenstaand rijtje wordt uitgebreid met een vierde vlucht, Perpignan ZLU. De klassiekers St. Vincent en Barcelona zijn verplicht, daarnaast kan iedereen vanuit zijn eigen specialisme zich richten op een van de keuzevluchten: nationaal Dax of Perpignan ZLU. Doe je aan alle 4 de vluchten mee, dan zal het beste resultaat van de keuzevluchten voor punten in aanmerking komen. De puntentelling aanhouden conform de nationale- en ZLU- uitslag. Met deze nieuwe opzet hoop ik dat de Nationale Marathon een verbinder mag worden tussen de liefhebbers van de middaglossingen en de trouwe aanhang van de ZLU-vluchten. Nationaal Marathonkampioen ben je dan van héél Nederland, dit zal de waarde van het kampioenschap en de internationale prestige zeker ten goede komen.

Een 'Grandprix National' (what's in a name) kunnen we organiseren voor de beste prestatie over de 4 marathonvluchten met de 8 getekende duiven ( 4 x 2 get.). 2/ Dit seizoen speelden wij Agen ZLU en een middaglossing vanuit Agen in één weekend, te zot voor woorden! Een betere integratie in wederzijdse nationale grote fondprogramma's lijkt mij wenselijk door gezamelijk tot een dialoog te komen, waarbij beide specialisten naar tevredenheid worden bediend. Zo kan de ZLU naast St. Vincent bijvoorbeeld ook Marseille laten vallen, hierdoor ontstaat automatisch meer ruimte voor het middaglossingsprogramma. Daarnaast komt dit het evenwicht in het aantal oostelijke - en westelijke lossingen ten goede. Op een overkill in het aantal lange afstandsvluchten zit niemand te wachten, we vissen immers allemaal uit dezelfde tanende vijver. 3/ Competitief mogen we misschien wel niet graag inleveren, daarom stel ik voor om van Narbonne, net zoals Agen ZLU, een apart concours voor oude duiven en jaarlingen te organiseren. Eventueel een ereprijs voor de beste jaarling van de ZLU over beide jaarlingenvluchten. 4/ Als het aantal vluchten wordt teruggebracht betekent dit automatisch extra tijd op de feestavond die dan weer besteed kan worden aan de huldiging van de prijswinnaars van Agen en de speciale ZLU-kampioenschappen. Ook deze laatste categorie mag weleens tegen het licht gehouden worden of e.e.a. niet teveel van het goede is. De verkoop van duiven op zondagmorgen is prima aan derden uitbesteed, dus moet alles in het werk worden gesteld om de prijsuitreiking op één avond te klaren. Perpignan, de laatste vlucht van de internationale fondkalender, de laatste kans dit jaar deel te nemen aan een ZLU-vlucht en...... dan gaan we weer maandenlang de mottenballen in. Zoek allemaal nog een paar duifjes op, dan wens ik u vanaf deze plaats ontzettend veel succes toe op Perpignan 2021.

.
Aldus Philip Geerdink.

.

Sportvrienden,
Deze reportages worden mede mogelijk gemaakt dankzij de sponsoring van:


.


.
HERBOTS HALLE ( B )

.


.
PIGEON PIXELS FALCO EBBEN.
 
.
 
.
De Zuid Limburgse Unie, al meer dan 62 jaar een begrip
in de Nederlandse duivensport !


.
Reporter van het verslag van Barcelona is:
.
Marcel Görtzen.
.
.
Dank zij de medewerking van duivensportblad
De Duif worden de uitvoerige reportages elke week opgenomen in De Duif.


.
Beste sportvrienden, dit was alweer de laatste ZLU vlucht 2021.

Hopelijk heeft ook U genoten van de leuke reportages, zorg dat U er ook bij bent in 2022.
Tot ziens op een mogelijke Sterrenshow 2020/2021.

Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer. Pr. ZLU vluchten.
No NPO-Lidnr Naam Plaats Afstand J-Aluring Dag/tijd M/Min
Er zijn nog geen gegevens bekend

NPO Inkorf Lokaal Plaatsnaam DuivenGezet DuivenGemeld Percentage
Er zijn nog geen gegevens bekend
Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Meer informatie over wat cookies zijn, welke cookies op onze website worden gebruikt en wat ze bijhouden is beschikbaar in het onderdeel cookies van ons privacy statement    Akkoord Niet akkoord