1. Hoe is de voorbereiding seizoen 2022 verlopen ?
We zijn de voorbereiding vluchten goed doorgekomen.De start was best lastig voor de duiven, daar de eerste vlucht met Zuid-Oosten wind plaats vond, en vlucht
twee en drie met een strakke oostenwind.Op het verlies van een goede oude duivin na, en een paar laatjes is de ploeg nog aardig intact en klaar voor de mooie
vluchten.
a. Geeft U afdeling voldoende mogelijkheden om op te leren ?
In afdeling 8 hebben we twee trainingsvluchten en daarna starten we met het Vitesse spel. Ik stap altijd direct in, zodat mijn duiven voldoende ritme krijgen en
genoeg inspeel km krijgen voordat de marathonvluchten beginnen. Ze gaan dus in de voorbereiding in principe iedere week mee.
b. Gaat U zelf op pad om duiven op te leren/aan te leveren voor opleren?
Ik breng mijn duiven voor de start van het seizoen 2 a 3 keer een klein stukje weg (10 a 15 km), dit om ze even wakker te maken.
2. Verzorgt U de duiven alleen of krijgt/heeft U hulp van derden ?
Ik doe de verzorging van mijn duiven volledig zelf. Alleen bij afwezigheid ivm werk of vakantie en bij klusjes als kwasten tegen pokken etc. helpt mijn clubgenoot
Albert van der Haar mij eventjes.
3. Hoe groot is de vliegploeg die straks aan de ZLU vluchten gaat deelnemen ?
Er zit een ploeg klaar van +/- 150 stuks. Die bestaat uit 66 meerjarige duiven, 70 jaarlingen en wat laatjes uit de beste vliegers.
a. Heeft U verschillende ploegen gevormd, zo ja waarom !
Nog niet, maar dat ga ik wel doen. Momenteel zitten mijn duiven nog in de koppelfase dus moet ik even afwachten wie met wie een koppeltje gaat vormen. En dan
plan ik het volledige koppel in voor een vlucht. De beste van de twee wordt ingepland voor in mijn ogen zijn of haar favoriete vlucht, en de partner moet dan maar
volgen. Ik ben geen liefhebber waar het hele seizoen in het teken van Barcelona staat, dus kijk ik wat scherper naar mijn duiven voor wat betreft de afstand
geschiktheid. Daarnaast is zeker niet geschikt voor Barcelona. (voor hier toch rond de 1300 km afstand) dus een duif die het super doet op de 1000 km, hou ik daar
soms bewust voor apart. Op die manier hou je duiven die fit en fris blijven, en dat voor meerdere jaren achtereen. De duiven die hier wel naar Barcelona gaan zijn
vier jaar of ouder. Die hebben gemiddeld een marathonvlucht of 7 gemaakt in hun leven, en zijn dan in mijn ogen klaar voor de vlucht welke vele melkers heel graag
een keertje zouden willen winnen.
b. Zo nee, waarom niet.
Zonder planning, gaat het met mijn drukke schema een zooitje worden. Mijn werk, gezin, voetbal en de duiven zorgen er voor dat ik bewust moet plannen. Iedere
dag opnieuw, is het van de vroege ochtend tot in de kleine uurtjes gas erop.Ik maak daarom voor het seizoen een speel en koppelschema op de computer. Maar de
praktijk is altijd weer net iets anders dan dat ik in de winter bedenk.Dus die planning is een werkdocument. Ik zit dus zeker iedere week in het seizoen op de
zondagavond de leg data van de duiven te spiegelen aan inkorfdata om zo op een goede neststand het koppel te kunnen inkorven.
.
4. In welk lokaal gaat U inkorven, welke toppers ontmoet U daar ?
Ik korf al een aantal jaren in bij het NIC in Nieuwleusen.Dat is voor mij relatief dicht bij huis, en dat is prettig in verband met mijn werktijden. In Nieuwleusen komen
mannen korven als Rutger Rittersma, Henri Hoeks, Gerard Koopman, Willem Mulderij, Jan Grootonk, Herman Brinkman, Rieks Lonsain en nog vele andere
melkers.Een Nic wat relatief klein is, maar de sfeer is goed en dat is het belangrijkste.
5. Zoekt U een speciale vlucht uit om te “pieken “ ?
Nee, ik wil iedere vlucht waaraan ik deel neem proberen te winnen(lukt helaas te weinig ).Natuurlijk is de ene vlucht de andere niet wat uitstraling betreft, maar het
gevoel van winnen is blijft gewoon kicken ! Die aparte vroege duif zien aankomen blijft een kick ongeacht vanaf welk station die gelost is. Pure euforie, genieten dat
het vele werk beloond wordt, en dat het weer eens gelukt is.
6. Is het aantal duiven per mand en het aantal manden per auto maatgevend voor de goede conditie waarmee de duiven thuiskomen na de vlucht ?
Zeker en waar. Hoe beter de omstandigheden in de mand en auto zijn, des te beter zullen onze duiven in conditie zullen zijn op het tijdstip van de lossing.Daaraan
draagt het comfort van de rieten manden, ipv aluminium en iets meer bewegingsruimte zeker aan bij.
7. Hoe volgt U de aankomsten van de duiven tijdens de vlucht ?
Op zoveel mogelijk manieren, de websites van Pipa, ZLU, en Fu2000 zijn voor mij de kanalen die mij informeren zodat ik weet wanneer ik er echt voor moet gaan
zitten. Omdat op de vrijdagavond ook vaak de jongen nog ingemand moeten worden, ideaal om te in te schatten of ik haast moet maken, of relax nog even in de
club kan blijven hangen.
.
8. Gaat Uw voorkeur uit naar Internationaal of Nationaal spel ?
Voor mij is het nationale spel het belangrijkste.Dit omdat de omstandigheden internationaal vaak veel te veel verschillen.Daar waar in Frankrijk, Belgie, zuid Duitsland
de duiven bijna altijd op dag van lossing arriveren, is dat bij ons in het noorden en hoge uitzondering.En met de nieuwe NT regeling hebben we in noord Nederland
nogal wat straftijd erbij gekregen, zodat ik wat prestaties internationaal “kijken naar het zuiden" niet zo relevant vindt.Op onze afstanden zijn er vluchten
bij, dan doen we op dag 2 internationaal en zelfs Nationaal mee voor spek en bonen.Dus dan moet ik mijn spel plezier proberen te halen uit de goede uitslag in de
FU2000 of Fiante, waarin je speelt tegen liefhebbers die iets meer in je eigen KM zone wonen en spelen.
.
.
9. Hoe ervaart U de huldiging op de ZLU Sterrenshow ?
Een van de mooiste huldigingen, en dan vooral door de vele liefhebbers die er komen. Even elkaar live spreken, als marathonmannen onder elkaar. Een wereldje
waarin er gelukkig onderling nog wel veel respect is voor elkaars prestaties.
10. Zijn er nog verbeter/aanpassingspunten inzake de ZLU organisatie op te noemen !
We zijn helaas een sport waarin het aantal deelnemers dalende is, gelukkig het aantal duiven aardig stabiel de laatste jaren. We moeten met elkaar er voor zorgen
dat het betaalbaar blijft ook voor de man of vrouw met een iets minder dikke portemonnee.
En het inkorven van Barcelona mag van mij wel weer naar de zondag. Was toch altijd een leuke zondagmiddag waar een ieder tijd had voor het rustig inkorven van
zijn duifjes en daarna even lekker samen te BBQ.
.
Aldus Arjan Beens.
===========================
.
Ja sportvrienden,
en waar doen we het allemaal voor, juist voor de erkenning van ons werk, onze hobby, en een plaats op het ZLU erepodium 2022.
.
..
Sportvrienden,
Deze reportages worden mede mogelijk gemaakt dankzij de sponsoring van:
.
..
PIGEON PIXELS FALCO EBBEN.
.
.
De Zuid Limburgse Unie,
al meer dan 63 jaar een begrip in de
Nederlandse duivensport !
.
Reporter van het verslag van Marseille is:
.
Ad van Gils.
.
.
Dank zij de medewerking van
duivensportblad De Duif
worden de uitvoerige reportages elke week opgenomen in De Duif.
.
.
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer. Pr. ZLU vluchten.