.
VOORBESCHOUWING WEDVLUCHT PAU
.
Inmanden: maandag 20 juni
Los : vrijdag 24 juni
.
Internationaal georganiseerd door:
LA COLOMBE JOYEUSE
– BRUSSEL
.
.
GPS Coördinaten: Noord + 431830.0 West - 001905.0
.
Deelname met jaarlingen is niet toegestaan.
.
De vrachtkosten bedragen € 6,45 per duif. Afdracht door inrichter aan de KBDB € 0,10 per duif (verplicht) dit bedrag is niet opgenomen in de
vrachtkosten.Internationale uitslag op papier € 8,00 en is niet verplicht.
Alle duiven nemen zonder verdere kosten deel aan de internationale wedstrijd.
Dubbeling duivinnen: u dient een aparte poulebrief in te vullen.
- internationaal: € 0,25 per duif; uitslag in internationale uitslag.
Extra ereprijzen:
- De eerste 25 duiven van de uitslag
- Snelste twee eerst getekenden (1 prijs)
- Snelste drie eerst getekenden (1 prijs)
- Prijswinnaar met de verste afstand, prijs behaald per tiental (1 prijs)
De ZLU stelt 2 prijzen ter beschikking aan het meerjarig asduif kampioenschap over 3 en 4 jaar. Een liefhebber kan met de zelfde duif maar een prijs winnen.
.
Ereprijs voor de eerste prijswinnaar is beschikbaar gesteld
.
BRABANT 2000
.
De extra ereprijzen worden gesponsord door:
.
PHARMA BELGICA DE WEERD
.
.
Weet U nog wie de winnaar was van Pau in 2017 !
.
EDWIN MAAT UIT LIMMEN-CASTRICUM
ZOWEL NATIONAAL EN INTERNATIONAAL WINNAAR PAU (MONT DE MARSAN) ZLU
.
.
Waar en wanneer zou de eerste duif in Nederland gaan vallen?
Het verlossende bericht kwam even na 19 uur toen er snel na elkaar de eerste duiven verschenen op de meldingssite van de ZLU. Deze lijst werd een tijdje
aangevoerd door Thei Peters uit het Limburgse Elsloo. Hij klokte zijn duif om 19.24 uur op een afstand van 893 km. Snelheid 1260 m/min. Daarna wisselden de
vroegste meldingen zich snel af. Er moest nog zeker twee uur gewacht worden of er duiven zouden gaan aankomen op de verste afstanden. En inderdaad zo
gebeurde. Voor Nederland was het Ed Maat uit het Noord-Hollandse Limmen, een dorp in de gemeente Castricum, die om 20.45 uur op een afstand van 1036 km een
duivin wist te klokken. Zij behaalde een snelheid van 1310 m/min. en zou hiermee zowel nationaal als internationaal gaan zegevieren. Ed had 6 doffers en 6
duivinnen mee en klokte verder om 22.07 uur en de volgende ochtend verder om 5.49 – 6.05 – 7.37 uur en had er in de loop van zondag morgen 10
van de 12 thuis. Het concours verliep vrij snel want dezelfde dag waren de prijzen nagenoeg verdiend.
.
.
.
Seizoen 2022.
.
De 10 geboden, niet van Mozes maar van :
.
Rini Vermaas
Wonende te: Anna Jacobapolder
Provincie: Zeeland.
.
.
1. Hoe is de voorbereiding seizoen 2022 verlopen ?
De voorbereiding verloopt tot nu super, ook mede het mooie weer natuurlijk en het verloop van de vluchten. Tot nu toe 1 vlucht gehad die een uitdaging was voor
mijn duiven door de harde noord oosten wind en de dan nog weinige ervaring. Mijn duiven gaan 4x mee op de Vitesse en de doffers krijgen nog een midfond vlucht
waarna ze 14 dagen later naar de dagfond gaan ter voorbereiding op Pau. De duivinnen blijf ik spelen en zullen vnl de middaglossingen voor hun kiezen krijgen al
kan dat gaan de weg het seizoen ook veranderen.
a. Geeft U afdeling voldoend mogelijkheden om op te leren ?De afdeling zeeland geeft mij voldoende kansen om de duiven in te spelen, dat kan ook door de week
echter ben daar geen voorstander van ivm het werk.
b. Gaat U zelf op pad om duiven op te leren/aan te leveren voor opleren.Ik rij zelf niet met de duiven ze zijn direct met de afdeling op pad gestuurd.
2. Verzorgt U de duiven alleen of krijgt/heeft U hulp van derden ?I
k verzorg de duiven alleen, en de hokken worden elke dag 2x schoon gemaakt.
.
..
3. Hoe groot is de vliegploeg die straks aan de ZLU vluchten gaat deelnemen ?
De vliegploeg bestaat uit 7 oudere, 8 2 jarige en 8 jaarling doffers. Bij de duivinnen zijn het overwegend 2 jarige en jaarlingen, omdat ik nog maar pas begonnen ben
met het duivinnen spel.
a. Heeft U verschillende ploegen gevormd, zo ja waarom !
Er zijn diverse ploegjes die meegaan op de zlu, zo is de bedoeling om 6 doffers naar Pau te spelen en den deze weer naar st Vincent. De ploeg van Barcelona zal 3
doffers en 2 duivinnen zijn en die dan weer naar perpignan.Voor Agen oud 5 2 jarige, en de jaarlingen naar Agen jaarlingen. Voor Marseille en Narbonne de Agen
ploeg, wellicht aangevuld met duivinnen. Dit is het plan, of die uitkomt is uiteraard afwachten.
4. In welk lokaal gaat U inkorven, welke toppers ontmoet U daar ?
Ik breng mijn duiven naar Middelharnis omdat ik daar nu eenmaal veel mensen ken en een goeie band heb. De toppers die daar inkorven zijn o.a. Piet de Vogel, Jan
Polder, Jacky de Bruin, Jan en Twan Nobels, Walter van der Meulen, Jac Steketee , gebr. Hagens , deze duiven coaches hebben naar mijn idee de meest landelijke
bekendheid.
5. Zoekt U een speciale vlucht uit om te “pieken “ ?
Ik zoek geen speciale vlucht uit om te pieken, in principe wil ik op alle vluchten goed mijn mannetje staan.
.
.
6. Is het aantal duiven per mand en het aantal manden per auto maatgevend voor de goede conditie waarmee de duiven thuiskomen na de vlucht ?
Het aantal duiven per mand en de verzorging zijn zeer belangrijk voor onze duiven, dit moet absoluut niet onderschat worden. De ZLU is daarbij een voorbeeld voor
de duivensport. De duiven komen bijna altijd goed thuis. Daarbij is natuurlijk ook de omstandigheden van de thuisreis belangrijk.
7. Hoe volgt U de aankomsten van de duiven tijdens de vlucht ?
Het volgen van de aankomsten via de site van de ZLU en Compulive, ook de site van pipa word hierbij niet overgeslagen.
8. Gaat Uw voorkeur uit naar Internationaal of Nationaal spel ?
Mijn voorkeur gaat uit naar het nationale spel, omdat de afstand verschillen af en toe wel erg groot zijn.
9. Hoe ervaart U de huldiging op de ZLU Sterrenshow ?
De ervaringen die ik tot nu toe heb opgedaan bij de zlu huldigingen zijn dat de winnaars super in het zonnetje worden gezet. Het bekende vaasje is toch een
prestatie als je die mag ophalen.
.
.
10. Eigen verhaal/vraag met Uw antwoord !!
Verbeterpunten, de organisatie moet naar mijn mening wel blijven opletten betreffende het kostenplaatje voor de duivencoaches, ik begrijp dat de verzorging van de
duiven veel geld kost, echter probeer het wel in de hand te houden. Wat mij ook leuk lijkt is om een vlucht terug te halen zoals vroeger Pau werd gespeeld, een
maximaal aantal duiven van 5 duiven per coach. Ik denk dat je dan bijna net zoveel duiven krijgt als nu, maar dan krijg je denk ik wel meer deelnemers.
.
.
Aldus Rini Vermaas.
===========================
.
Ja sportvrienden,
en waar doen we het allemaal voor, juist voor de erkenning van ons werk, onze hobby, en een plaats op het ZLU erepodium 2022.
.
..
Sportvrienden,
Deze reportages worden mede mogelijk gemaakt dankzij de sponsoring van:
.
..
PIGEON PIXELS FALCO EBBEN.
.
.
De Zuid Limburgse Unie,
al meer dan 63 jaar een begrip in de
Nederlandse duivensport !
.
Reporter van het verslag van Pau is:
.
Marcel Görtzen.
.
.
Dank zij de medewerking van
duivensportblad De Duif
worden de uitvoerige reportages elke week opgenomen in De Duif.
.
.
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer. Pr. ZLU vluchten.
Pau 2022.
.
.
Traditiegetrouw start de ZLU met Pau, dit wordt normaliter de graadmeter voor het seizoen, een goede deelname, een goed verloop, en de helft van het seizoen is
reeds gered.
.
.
Ook tijdens de ophaaldiensten kunnen zich problemen voordoen, gelukkig zijn er oplettende bestuurders die ons inlichten.
De inzetlokalen hebben de voorbereidingen getroffen om slagvaardig de 1
e vlucht af te handelen. Helaas nog te veel papierkraam. Software is nog niet
afgesteld op eenheid binnen de internationale duivensportwereld. Wordt aan gewerkt, maar duurt veel te lang.
.
.
Klaaswaal had de zaakjes net zoals vele andere netjes op orde.
.
.
In Middelharnis staat al een reserve – ploeg klaar om Wim en Ron in Rucphen te gaan ondersteunen.
Veel handen maken …
Juist, en daar gaat het om !!
.
.
Super verzorgd reeds voor de start !!
.
.
Ook Ron is klaar in zijn nieuwe outfit als vervoer coördinator van Rucphen.
Ik wens hem veel succes namens de vele duivenvrienden in den lande !
.
.
.
.
Na WCS check, water en voer en dan klaar om in te laden !!
.
.
De nieuwste klas - bak van Johan Bauwens !
Na inchecken in het WCS systeem blijken er 4.890 duiven klaar te staan voor de Pau. Deze duiven zijn geplaatst in 272 manden met 18 duiven , en 2 restmanden
met 15 duiven. Rond 11.40 uur waren de werkzaamheden Pau beëindigd.
.
.
Bericht van de inrichter , Luc van den Haute ,ontvangen, woensdagmorgen om 04.00 uur vertrokken vanaf het verzamelpunt in België.
.
.
De weersvooruitzichten voor vrijdag/zaterdag !!
Inzake de weersverwachting was het in de duivenwereld droevig gestemd, vrijdag hopeloos, zaterdag hopeloos en zondag radeloos.
.
Gelukkig bleef de temperatuur in de cabinewagens op normale waardes !
.
Op maandagmorgen eindelijk van start, het werd een unieke vlucht, op de dag van lossing gaan de prijzen uit. Hulde aan de verzorgers van deze Pau, veel lof
ontvangen hierover. Uiteindelijk mocht Ruud Vermaat onze al jarenlange WCS controleur op dinsdagmorgen naar Monster. Ferry van Vianen was de gelukkige om
gecontroleerd te worden.
.
.
.
Een stralende Ferry met zijn “ TEUN “.
.
.
De trotse winnaar Pau/Bordeaux 2022.
.
.
De Gouden constatering !!
.
.
En tenslotte de WCS check !
.
Sportvrienden,
Voor zowel de duiven, de liefhebbers alsook de totale organisatie was Pau zeer stressvol. Al met al, vooral door het zeer goede verloop van de vlucht was het een
“Happy End “.
Bedankt eenieder.
Namens ZLU,
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.
.
Ferry van Vianen uit Monster (Z-Holland)
Nationaal Winnaar Bordeaux (Pau) ZLU.
.
.
Afgelopen jaar moest er wegens slechte weersomstandigheden in de omgeving van Pau worden uitgeweken naar Mont de Marsan. Dit jaar waren de voorspellingen
in het laatste weekend van juni voor Frankrijk en de Benelux ook niet al te rooskleurig. Warme en koelere dagen zouden elkaar afwisselen en dit zou gepaard gaan
met lokale regen- en onweersbuien welke soms flink tekeer konden gaan. Slecht weer op de losplaats of buien en zelfs onweer op de vluchtlijn maakten het moeilijk
om op een verantwoorde wijze te kunnen lossen. Drie dagen lang was het een wikken en wegen en overleggen met de inrichter en het Sportcomité van de
KBDB. Op zondag werd uiteindelijk besloten om met de duiven terug te gaan naar het westelijker gelegen Bordeaux en ze hier op maandagochtend te kunnen lossen.
Maandagochtend was het in Bordeaux mooi en open weer met een lichte bewolking bij een temperatuur van ca. 15°. Over de vluchtlijn en overwegend
westelijke wind. Er werd om 7.00 uur gelost.
De voorbereiding voor de marathon vluchten, zoals deze van het nationale/internationale ZLU-fond programma, was dit seizoen uitermate goed te noemen. Wekelijks
verliepen de vluchten zeer goed, soms onder haast optimale omstandigheden. De inrichter van het internationale concours, La Colombe Joyeuse te Brussel, zag dan
ook het aantal internationaal deelnemende duiven weer flink toenemen. Dit jaar werden er door de zes deelnemende landen internationaal 15.434 duiven ingekorfd.
Een toename van 1.188 duiven t.o.v. verleden jaar. In alle deelnemende landen was er een toename te zien en hiermee bereikten de organisaties het hoogste aantal
deelnemende duiven sinds 2008.
Liefhebbers uit Engeland, welke afgelopen jaar verstek moesten laten gaan wegens de Coronaregels, konden nu gelukkig weer met duiven deelnemen en ze brachten
er 259 naar het vaste land. Ook enkele liefhebbers uit Luxemburg namen deel en dit met 31 duiven. Het aantal deelnemende duiven in Nederland steeg t.o.v.
verleden jaar met 278 duiven. Dit jaar werden door 747 liefhebbers 4.892 ingemand. Gemiddeld dus 6,54 duiven terwijl dit b.v. in 2015 per liefhebber 3,97 duiven
waren. Toen namen 863 liefhebbers deel aan Pau en manden 3.433 duiven in.
Al vroeg in de maandagmiddag werden de diverse mediakanalen weer ingeschakeld om op de site van Pipa de eerste aankomsten in Frankrijk te zien verschijnen en
de verdere aankomsten te kunnen volgen. Nadat een eerste duif wordt gemeld kan men dan gaan rekenen of er mogelijk duiven kunnen aankomen op de verdere
afstanden. Na een eerste aanmelding loopt de spanning op. Waar zou de eerste en de snelste duif zitten….
Het werd even na 14.30 uur toen er op de site van Pipa een melding uit Frankrijk verscheen en wel uit de bij duivenliefhebbers bekende gemeente Soisson. Hier
meldde Thil Claude om 14.33 uur de eerste duif in Frankrijk. Zijn afstand is 580 km en dit gaf een snelheid van 1279 m/min. Even na de klok van 16 uur meldde Jean
Marie Marchal uit Habay La Neuve in de Belgische provincie Luxemburg, de eerste Belgische duif en wel om 16.10 uur op een afstand van 713 km. Goed voor een
snelheid van 1296 m/min. Ook in Engeland werd een duif gemeld door het bekende duo Lee & Kevin Buddle uit Dover. Zij klokten om 16.25 uur op een afstand
van 707 km. Snelheid 1251 m/min. In Duitsland zat de eerst gemelde duif in Winterbach (Baden-Württemberg). Hier klokte die SG Ernst und Söhne om
16.48 uur op een afstand van 780 km. Dit zou een snelheid geven van 1327 m/min. Ernst und Söhne werd Internationaal winnaar. De eerste duif in Luxemburg
werd gemeld om 17.06 door Humberto Alves uit Bous. Zijn afstand 735 km en goed voor een snelheid van 1212 m/min.
Nu was het de beurt aan de Nederlandse liefhebbers. Naarmate de duiven regelmatiger gingen vallen in België en dichter bij de Nederlandse grens kwamen,
begon hier bij velen de spanning te stijgen. Het wachten werd doorbroken toen even voor 18 uur de eerste meldingen op de ZLU-site verschenen. In tijd gezien was
het Angelo v.d. Veeke uit Clinge, een dorp in de gemeente Hulst in Zeeland die een duif om 17.34 uur klokte en dit op een afstand van 789 km. Dit gaf een snelheid
van 1245 m/min.
Nu was het wachten op de verdere afstanden of er duiven werden geklokt met een hogere snelheid. Eenmaal de kop eraf was volgden de aankomsten zich snel op.
Uiteindelijk zou Ferry van Vianen uit Monster, een dorp aan de Kust in Zuid-Holland, de snelste duif klokken. Ferry had 15 oude duiven ingemand, waarvan 8 doffers,
en het was zijn doffer Nl19-1607062 welke zijn baas verraste. Hij werd geklokt om 18.26.35 uur op een afstand van 867.590 km. Dit gaf een winnende snelheid van
1263.634 m/min. Hiermee bleef hij de duif van fondvedetten Arie en Bert Saarloos uit Klaaswaal net enkele seconden voor!!
Gezellig buiten.
Ferry had even na zessen met zijn echtgenote Debby op het terras plaats genomen om een hapje te eten. Samen wilden ze aansluitend even de vaat gaan doen,
toen er plots een duif op de klep vloog en direct binnen wipte. Het was even schrikken en het was “Teun" die zich even voor half zeven meldde. Na het
melden in het NIC Naaldwijk kwam hij boven aan de meldlijst van de ZLU te staan. Later die avond zou blijken dat hij de nationale overwinning had behaald op deze
openingsvlucht van het ZLU-programma. Daarna stond zijn telefoon niet meer stil. Gelukwensen van overal. Het werd een dag om nooit meer te vergeten.
Maandagmorgen waren er 12 duiven thuis en ze zagen er perfect uit. Een compliment voor de organisatie vindt Ferry. Afgelopen jaar werd Ferry in het NIC te
Naaldwijk 2
de kampioen op de marathon vluchten. En de start van het nieuwe seizoen was ook al veelbelovend. Op Bergerac (St. Vincent) was zijn
“097" duivin, een rechtstreekse van Louis Vollebregt uit Wassenaar, de 1
ste in NIC Naaldwijk, werd 11
de in Afd. 5 (1836
d), 13
de Sect. 2 (2473 d) en 67
ste Nat. (12018 d). En nu staat hij boven aan de uitslaglijst: 1
ste Nat. Bordeaux (Pau) ZLU
en 12
de (voorlopig) Internationaal met “Teun". “Dit had ik helemaal niet verwacht" zegt een blijde Ferry.
.
.
.
De “Teun"
De doffer welke voor dit huzarenstukje zorgde kreeg de naam “Teun" ter ere van zijn onlangs overleden vriend Teun Moor uit Ter Heijde. Ferry kocht in
2019 een koppel piepers bij Barend de Koning uit Hoek van Holland. Uit diens Jellema collectie via Cees van de Poel. Een hiervan is “Teun" met
ringnummer Nl191607062. In de hand is het een perfecte duif aldus Ferry. Op de africhtingsvluchten eerder dit jaar liet hij al zien dat hij in goeden doen was en
steeds vroeg arriveerde en zelf los vooruit in de vereniging, tussen alle fondduiven. Ook had Ferry bemerkt dat hij zich de laatste tijd anders gedroeg in het hok.
Soms had hij gekke kuren en was nieuwsgierig. Hij ging als 2
de getekende de mand in en beschaamde het vertrouwen van Ferry niet.
.
.
.
Zijn vader is de “378" van ‘18
Gr. vader. “Gouden Cas", een zoon van “Cas", de 1
ste Int. Pau 2015 gekoppeld met het “Narbonneke"
1
ste Narbonne 2015.
Gr. moeder is “‘t Klein Blauw‘, dochter van het “Super 11-je", 4
de Asduif Narbonne 2010/2012.
Zijn moeder is het “362" van ‘18
Gr. vader uit de lijn van “Zeus" x “Evi" en “Miss Gijsje".
Gr. moeder is “Olivia" van Ineke van Rhee Alblasserdam (via Tiny van Rosmalen) 1
ste Nat Pau 2014 (3020 d), 1
ste Int.
Duivinnen (2062 d)
Zie ook stamkaart.
.
.
H
oofdzakelijk de Marathon ZLU
Ferry, 62 jaar, is geboren in Den Haag, kreeg interesse in duiven vanaf zijn 12
de levensjaar. Opa Leo had sierduiven en vader Bram was postduiven
liefhebber. Zo raakte hij in de ban van de duiven. Eerder vloog hij in Den Haag mee op de programma vluchten en niet onverdienstelijk. In 2000 verhuisde hij naar
Monster en had al snel in de gaten dat hier geen plaats voor hem was op de programma vluchten. De uiterst westelijke ligging maakte hem hierop kansloos. Twaalf
jaar geleden besloot hij om zich te gaan richten op de fondvluchten en speciaal de ZLU vluchten. Zijn eerste fondduiven werden bekomen van Barend de Koning uit
Hoek van Holland. Enkele jaren na elkaar kocht hij er een 5-tal jonge duiven. Ook van zijn beste vriend Louis Vollebregt uit Wassenaar kwamen van het beste. Beiden
hokken hebben een brede basis gelegd met de Jellema duiven. Een opvangertje mocht behouden blijven en het bleek een jong te zijn uit het beroemde
“Betuwekoppel" van Gerrit Veerman uit Volendam. Ze zal op Agen haar fonddoop ondergaan.
.
.
Geen kweekduiven
In de tuin staat een hok van 7 meter en is verdeeld in twee afdelingen. Eén afdeling voor de oude duiven en één afdeling voor de jaarlingen.
In totaal bezit hij 28 koppels vliegduiven. Hiervan zijn 19 doffers twee jaar of ouder zijn. Deze 28 koppels worden op totaal weduwschap gespeeld. Kweekduiven bezit
hij niet. Verder een hokje van 1,8 x 1,8 meter welk bestemd is voor de ca. 40 jonge duiven. De duivinnen zitten in een hokje achter van 2,5 m x 90 cm aan de
achterkant van het oude duiven hok. Via een luik in het gangetje tussen de afdeling kunnen ze in en uit voor een training. De vliegduiven werden 15 maart
gekoppeld. De oude duiven brachten jongen groot. De jaarlingen broeden alleen een tiental dagen. Daarna zaten ze op weduwschap. Eenmaal op weduwschap
trainen ze dagelijks tweemaal. ‘s Morgens om 6 uur gaan de doffers los en aansluitend de duivinnen. Om 14.30 uur is de tweede training. Ferry vindt dat er
dit jaar echt vaart inzit. Soms is een ongedwongen training van meer dan 1,5 uur geen uitzondering. Vanaf de eerste wedvlucht gaat alles de mand in en Ferry kijkt
niet naar de weesomstandigheden. Twee weken voor de eerste marathon vlucht is het rust en alleen thuis trainen. Tussen de marathon vluchten wordt er ook niet
meer ingemand. Vanaf half mei tot eind mei werden de duiven iets verduistert en kariger gevoerd om ze rustig te houden en ze in een soort dipje te brengen. De
oude duiven krijgen geen duivin te zien voor het inmanden. De jaarlingen wel en voor enkele uurtjes. Na de vlucht mogen ze tot de volgende ochtend samen. De
oude duiven worden twee à drie keer ingemand op een ZLU vlucht, de jaarlingen één of twee keer. Alles hangt af van het verloop van de
vluchten. Een ploeg jaarlingen was klaar voor in te manden op Agen jaarlingen ZLU.
.
.
Voorkeur voor gerst
In de winterperiode krijgen alle duiven puur gerst in de voerbak. Ze worden fijn blank en trainen hard. Begint de kweekperiode dan krijgen ze kweekvoer van
Mariman. Eenmaal de jongen gespeend is het weer puur gerst. Ook tijdens het invliegen op de programmavluchten krijgen ze enkel gerst. Ca. 3 à 4 weken
voor de eerste marathon vlucht wordt overgeschakeld naar Mariman vliegvoer. Hij voert ze in een bak op de vloer en als er een gaat drinken wordt er gestopt en de
voerbak opgehangen. De doffers krijgen dagelijks nog een handje snoepje (lijn- en hennepzaad) in de bak en wordt er altijd even met ze gestoeid. De duivinnen
krijgen het snoepje in de voerbak. De duivinnen zitten op schabjes.
.
.
Medische aspecten
Medisch gezien houdt Ferry het medische deel van de verzorging heel simpel. In december krijgen alle duiven een paratyfus kuur waarna ze in maart een enting
krijgen. In februari geeft hij een wormpil en 1 week voor de eerste marathonvlucht krijgen alle duiven en geelpil. En daar blijft het bij. Bij thuiskomst zit er
druivensuiker in het water. Ferry zorgt voor kraakheldere hokken (zuigen en schrobben) en selecteert hard op gezondheid.
Tenslotte.
Ferry is best een fanatieke liefhebber en doet alles voor zijn duiven om ze optimaal aan de start van een marathon vlucht te brengen. Doch alles is er in eenvoud en
dit geeft de nationale overwinnaar een extra fijn gevoel. Het werd een onbeschrijfelijke ervaring en een dag om nooit meer te vergeten. As barkeeper van de
vereniging zal er wel een extra glas geheven worden.
Proficiat.
Marcel Görtzen