VOORBESCHOUWING WEDVLUCHT PERPIGNAN
.
Inmanden : maandag 31 juli
Los : vrijdag 4 augustus
.
Internationaal georganiseerd door: BELGISCHE VERSTANDHOUDING
.
.
GPS Coördinaten: Noord + 423623.0 Oost + 025848.0 (onder voorbehoud)
.
De vrachtkosten bedragen € 4.90 per duif. Afdracht door inrichter aan de KBDB € 0,10 per duif (verplicht) dit bedrag is niet opgenomen in de
vrachtkosten. Internationale uitslag € 8,00 en is niet verplicht. Alle duiven nemen zonder verdere kosten deel aan de internationale wedstrijd
..
Deelname met jaarlingen toegestaan in het ZLU- concours en
internationale concours.
.
Dubbeling duivinnen: u dient een aparte poulebrief in te vullen.
- internationaal: € 0,25 per duif; uitslag in internationale uitslag.
Extra ereprijzen:
- De eerste 25 duiven van de uitslag
- Snelste twee eerst getekenden (1 prijs)
- Snelste drie eerst getekenden (1 prijs)
- Prijswinnaar met de verste afstand, prijs behaald per tiental (1 prijs)
De ZLU stelt 2 prijzen ter beschikking aan het meerjarig asduif kampioenschap over 3 en 4 jaar. Een liefhebber kan met de zelfde duif maar een prijs winnen. .
.
De extra ereprijzen worden gesponsord door:
Transport Bauwens & Zoon bvba
STEKENE en OLEN
.
.
Wie was de Perpignanwinnaar 10 jaar geleden ?
.
.
Cor en Erwin van Wijk, Benschop
zegevieren met hun kanjer 378' op nationaal Perpignan
.
Hij is er!
Tijdens het avondeten bij zijn moeder was Erwin van Wijk al een beetje onrustig vanwege de aanstaande komst van de Perpignanduiven. En als een duif zou
kunnen gaan pieken dan zou het zeker hun NL08-1279378 kunnen zijn waarover Erwin zei:"Ik vetrouw hem niks". Eigenlijk had hij de week ervoor op Albi
gekorfd zijn maar die vlucht ging niet door. En toen een windje mee voor het volgende weekeinde werd voorspeld besloot men hem op Perpignan te korven daar een
middaglossing met wind mee niet de vlucht is waarop hij al eerder gepiekt heeft. Sinds een zestal weken wonen vader en moeder van Wijk niet op de grote boerderij
maar een paar honderd meter daar vandaan in een seniorenwoning. Erwin, echtgenote Miranda en vader Cor ging terug om te gaan letten. Rond 18.45 uur vertrok
Erwin daar om de jongen voor Pommerouel in IJsselstein te gaan korven terwijl vader en echtgenote de wacht hielden. Om 19.03 arriveerde als totale verrassing hun
grote favoriet die op een afstand van 1056 KM tot een snelheid van 1490 m.p.m. is gekomen. En dat heeft uiteindelijk een fikse voorsprongzege opgeleverd daar het
zilver is gewonnen door een duif van R. de Leeuw uit Made die 10 minuten later op een 36 km kortere afstand werd geklokt. Nadat de topfavoriet was geklokt werd
Erwin via de mobiel in het clublokaal verwittigd van de aankomst met de zin:"Hij is er!" Met gezwinde spoed is hij toen huiswaarts gekeerd. Wetende dat
een bomvroege duif op het eigen erf in Benschop was geklokt maar niet dat het goed zou zijn voor de nationale zege. In de eigen p.v. de Groene Olijftak is men op
het gebied van succes trouwens wel het een en ander gewend want de gebroeders van Houten wonnen er in 2009 internationaal Barcelona en in 2013 op dezelfde
vlucht het nationale brons. Vader Cor en zoon Erwin van Wijk vormen sinds 6 jaar weer een tandem en spelen vanaf het erf van een monumentale boerderij alwaar
ze tot voor kort allebei woonachtig waren. Erwin heeft geruime tijd elders in Benschop op eigen naam meegevlogen en dat niet bepaald zonder succes. In 1997 won
hij daar nationaal Bergerac in de sector oost en ook van west en noord had hij de snelste duif en ruim 34.000 duiven brachten die drie sectoren aan de start. Een
doffer van 1996 ging in 1999 naar de Olympiade in het Engelse Blackpool als beste vitesse duif van ons land. Erwin kweekte hem uit een doffer die van P. v.d. Berg
uit Benschop (soort van Loon) kwam en een duivin van G. Schalkwijk uit IJsselstein (soort Meulemans).
.
.
Deze opnames zijn van eind 50e jaren, begin 60e jaren, nu precies 65 jaar geleden na de oprichting van de Zuid Limburgse
Unie in 1958 in de Zuid Limburgse mijnstreek.
.
.
Zwaar werk, wordt ook vaak van onze kleppers verwacht !
.
.
De 10 geboden, niet van Mozes maar van :
.
PIET DE VOGEL
Wonende te: Oude Tonge
Prov.: Zuid Holland
.
.
1. Hoe bent U verzeild geraakt in de duivensport ?
Door familie en een oudere broer Ad die samen met mijn veel te vroeg overleden vader Piet al duiven had. We speelden toen het programma en een enkele NPO
marathon op de hokken thuis en bij mijn broer.
2. Hoe was Uw 1e kennismaking met de ZLU vluchten ?
Na een periode gestopt te zijn met duiven begon ik in 1990 in Oude Tonge opnieuw. Nu uitsluitend gericht op de marathon gezien een drukke baan in de Randstad.
Vroeg van huis, veel op reis en s‘avonds laat thuis was zeker niet ideaal voor de duiven en alleen met hulp van een paar sportvrienden was het mogelijk. Ik
was inmiddels getrouwd met Jacquelien en we hadden een mooi huis gekocht waar een hok bij geplaatst kon worden. Na een tijd geen duiven te hebben gehad, was
het toch weer gaan kriebelen. Ik had te weinig tijd voor de duiven en besloot dus door specialisatie op de fond toch plezier te hebben in de sport. Hierdoor was het
ook mogelijk om succes te behalen.
.
.
Piet met de start van de duivensport!
.
In de begin jaren 90 speelde ik de NPO Marathon dat gelijk en dat ging al goed. Het 1
e marathonkampioenschap in de regio tegen vele tophokken en
de 3
e nat. St Vincent en 7
e Nat. Bergerac waren gelijk al hoogtepunten! Deze prijzen werden behaald met mijn rode topduif “DE
ULLRICH". Ik werd door de mooie verhalen van streek- en clubgenoten enthousiast gemaakt om mee te doen aan Barcelona en maakte met 3 van de 4 mooie
prijzen een mooi debuut. Ik was toen gelijk verkocht en ben stap voor stap overgegaan naar de ZLU. Hierop mocht ik reeds veel mooie successen behalen. We zijn
inmiddels 50 bokalen verder en vele topnoteringen in de marathonkampioenschappen (WESM en nat marathon). Tevens werden vele 1
e ZLU as
duiventitels behaald! In 2011 werd ik Keizer in Noord en Zuid Holland en besloot toen me volledig te gaan richten op de ZLU vluchten. Hierbij waren vele topjaren.
3. Hoe is de voorbereiding seizoen 2023 verlopen ?
Die loopt momenteel. De laatste 2 jaar waren minder. Wel veel prijzen maar de echte topnoteringen ontbraken. Reden om het over een andere boeg te gooien qua
aanpak en ook zijn mijn vlieghokken volledig gerenoveerd. Hierop zit nu weer een nieuwe ploeg vanuit mijn BREEDING CENTER. Een mooi modern kweekhok waarop
het beste van voor de zware fond zit gehuisvest. Bijvoorbeeld 2 internationale winnaars, 6 nationale as-duiven ZLU enz.
.
.
Het vernieuwde vlieghok.
.
Ze worden rustig aan ingespeeld en net als in mijn topjaren wil ik laat pieken. 2021 en 2022 deed ik het anders maar dat was dus geen groot succes. Of we Pau
halen is twijfelachtig maar zo wie zo wil ik op een aantal vluchten gaan toeleggen me met het meedoen van een grotere vliegploeg op nest. Van weduwschap ben ik
nu stap voor stap aan het omschakelen naar het nest spel. Op dit moment hebben de meeste duiven 3 korte vluchtjes gehad die goed gingen. Het merendeel van de
voorbereiding is na half mei met hopelijk beter weer. Dan worden ook de puntje op de “i" gezet.
4. Hoe groot is de vliegploeg die straks aan de ZLU vluchten gaat deelnemen ?
Heeft U verschillende ploegen gevormd, zo ja waarom ! Ca 80 duiven waarvan er maximaal 50 op de ZLU zouden kunnen worden gespeeld. Ja er zijn 2 ploegen, een
ploeg weduwnaars van 26 stuks waarvan 50% jaarling is. En een ploeg met 28 koppels op nest met meer dan 50% jaarlingen en ook laatjes. De jaarlingen zullen
voorzichtig worden gespeeld en slechts een deel krijgt een ZLU vlucht. Vorig jaar relatief veel toppers verspeeld en de andere zijn naar mijn kweekhok verhuisd. Ik
heb nu wat meer mogelijkheden op per hok afdeling te spelen.
5. In welk lokaal gaat U inkorven, welke toppers ontmoet U daar ?
NIC 1622 Middelharnis en tegenstrevers van oudsher zijn de Gebr Hagens, Jan Polder. Vorig jaar maakten Jan en Twan Nobels furore en de mannen van
Koese timmeren ook behoorlijk aan de weg. Daarnaast hebben we in internationale Barcelona toppers Walter vd Meulen en Jacky de Bruine waar het vooral op
Barcelona kwaad kersen eten mee is. Andere outsiders zijn Joop Torreman en Jan Wagner en zo zullen zich er wel meer aandienen.
6. Zoekt U een speciale vlucht uit om te “pieken “ ?
Ja op termijn wel. Agen en Narbonne met de jongere duiven en Barcelona met de oude nestduiven. Maar deze groepen moet nog worden gevormd.
7. Is het aantal duiven per mand en het aantal manden per auto maatgevend voor de goede conditie waarmee de duiven thuiskomen na de vlucht ?
Dat denk ik zeker. De duiven komen meestal in prima conditie thuis. Naast de controle, de mooie beleving is het goede transport voor mij één van de
redenen dat ik bijna uitsluitend de ZLU speel. Naast het feit dat ik voor mijn duiven een ochtendlossing prefereer.
8. Hoe volgt U de aankomsten van de duiven tijdens de vlucht ?
1e meldingen in Frankrijk en Belgié via PIPA, daarna wil ik niets meer weten en zie er vanzelf wel één vallen. Dan pas ga ik kijken.
.
.
Piet met zijn broer !
.
9. Gaat Uw voorkeur uit naar Internationaal of Nationaal spel ?
Nationaal maar internationaal geeft het wel een mooie beleving uitstraling. Ook is het veel zwaarder omdat de duiven veel eerder uit elkaar worden getrokken! Alleen
met Barcelona of een hele zware Perpignan met weinig aankomsten op de 1
e dag is een beetje eerlijk spel mogelijk. Aankomsten over 2 dagen met
elkaar vergelijken blijft lastig. Maar ja duivensport is zo wie zo wie zo nooit eerlijk!
10. Bestaat de ZLU nog over 10 jaar?
Ik denk het wel mits de juiste koers wordt ingeslagen. Daar heb ik eigenlijk geen zicht meer op. Na jaren een voorvechter van de ZLU te zijn geweest in de rol van
sponsor en ambassadeur van de ZLU heb ik zelf een mooie bijdrage mogen leveren aan dit prachtige spel. Met mijn toenmaligebedrijf TopPigeons heb ik mee mogen
helpen aan de marketing ervan zoals bijv. het 1
e prijswinnaarsproject. Iets waar ik bezie ik het op afstand, ben niet meer bedrijfsmatig bezig in de
duivensport en geniet uitsluitend nog van de eigen duiven. Sinds die tijd is er geen direct contact meer met de ZLU organisatie. Ik speel het spel nog met plezier en
dat is het.
11. Zijn er nog verbeter/aanpassingspunten inzake de ZLU organisatie op te noemen !
Die zijn er altijd. Ik vind dat de ZLU organisatie alert moet blijven maar zeker ook met zijn tijd moet meegaan. Sta open voor vaak goedbedoelde kritiek. Het is zoals
gezegd een
uitstekend “duivensportproduct" waar behoefte aan is. Zorg dat dit wordt gewaarborgd door middel van een goed transport, meer invloed in de
lossingsbeslissing, het streng handhaven van de juiste controle maatregelen etc.De vluchten voorzien in een grote behoefteen deorganisatie houdt daar soms geen
gelijke tred mee. Er wordt soms te defensief gedacht. Denk in plaats van bedreigingen aub weer in kansen, want die zijn er volop om de ZLU en haar vluchten op een
mooie duivensport. Vernieuw, verbeter en gooi de deuren open! Mooie competities, kansspel, het winnen van mooie prijzen (auto) zijn allemaal zakendie mogelijk
zijn
.
.
Vanaf deze plaats wens ik de ZLU
en alle liefhebbers weer een mooi sportseizoen toe!
.
ALLEMAAL VEEL SUCCES
.
Aldus Piet de Vogel.
.
.
En hier doet de “ZUID LIMBURGSE UNIE “ het voor !
.
Sportvrienden,
Deze reportages worden mede mogelijk gemaakt dankzij de sponsoring van:
.
..
PIGEON PIXELS FALCO EBBEN.
.
.
De Zuid Limburgse Unie, al meer dan 64 jaar een begrip
in de Nederlandse duivensport !
..
Reporter van het verslag van Perpinan is:
.
Ad van Gils.
.
Ook deze reportage staat straks in
“ Het Spoor der Kampioenen “.
.
.
Dank zij de medewerking van duivensportblad
De Duif worden de uitvoerige reportages elke week opgenomen in De Duif.
.
.
Duivensportblad
.
.
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer. Pr. ZLU vluchten.
Allerlei van Narbonne tot Perpignan !!
Het seizoen nadert het einde, tot verrassing van iedereen was het aantal duiven op Marseille 2023 ruim 800 meer dan in 2022. Even terug naar Narbonne, waarom
pas om 8 uur los en niet om 7, v.l.g.s. de mensen ter plekke was het om 7 uur niet goed genoeg opgeklaard om te lossen, zie in deze ook het lossingsbericht op de
ZLU site van onze voorzitter. De vooruitzichten waren beter dan op vrijdag en zaterdag, de buien op zondag lagen sneller over Nederland dan verwacht. Triest maar
waar. Het concours is een van de snelste ZLU vluchten van dit jaar maar desalniettemin voor onze sportvrienden op verdere afstand ondoenlijk om fatsoenlijk aan de
bak te komen.
.
.
Het commentaar is dan ook te verwachten,
ook de ZLU had dit graag anders gezien !
.
Narbonne kweek voor 2024 !!
.
Pas 12 jaar geleden en toch alweer een foto uit de oude doos, Facebook was toen nog Chinees voor ons !! Topper van toen, topper van nu !!
.
.
Alsnog werd er weer massaal ingekorfd voor Perpignan in de hoop op een mooiere vlucht, tot nu ( vrijdagmorgen ) toe zie ik het duister in.
.
.
Massale inkorvingen ook in Noord Frankrijk alwaar de leden van de LCIF ons elke vlucht de loef proberen af te steken.
Ook deze liefhebber heeft zijn plezier, ieder op zijn manier !!
.
.
Op weg naar de tussen/avondstop te Chateauroux !
.
.
.
Het weer op donderdagmiddag !!
.
.
.
Eindelijk,los, succes allemaal !
.
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten..
Bennie Homma, Balk slaat op Perpignan 2023
ongezien zijn slag met de prijzen 1, 3 en 4 nationaal en internationaal!
.
.
Ja, wat blijven de internationale fondvluchten toch bijzondere vluchten. Voorspellingen op voorhand zijn vaak amper te doen. We kijken naar de
weersomstandigheden en vooral naar de wind op de vliegroute om een inschatting te kunnen maken. Verandert de wind onderweg zodat de voorvlucht of
overvlucht voordeel kan pakken? Waait er een stevige noordenwind en is de overvlucht bij voorbaat kansloos en is Frankrijk met alles weg? Of kunnen de duiven
hogere snelheden in België en Nederland maken en wellicht in de nacht wat ‘meepikken‘ zodat er volop kansen voor de overvlucht zijn om de
snelste duiven te klokken? Nu Perpignan 2023 had weer veel spektakel in huis? Met glorie voor de ene kant en wellicht zure gezichten aan de andere kant. Maar wie
had op voorhand kunnen voorspellen dat het vluchtverloop zo zou gaan lopen en uitpakken? De lossing van Perpignan 2023 liet lang op zich wachten en na
drie dagen uitstel kregen de duiven op maandagmorgen 7 augustus om 7.15 uur gelukkig toch nog hun vrijheid. Regenzones boven Frankrijk konden geen roet meer
in het eten gooien. Met een noordwestelijke tot westelijke wind op de route leek het ook niet echt zwaar te worden. Echter de eerste meldingen lieten al geen
al te hoge snelheden op de tabellen komen. En heel opmerkelijk kwam de eerste Franse melding helemaal van de westkant. En uiteindelijk zou die duif op 738
km om 19.06 geklokt met een snelheid van 1038 m.p.m. nog de 3
e prijs In Frankrijk vliegen en dat toch tegen 4540 duiven. De snelste Franse duif
reikte tot 1067 m.p.m. en werd om 20.43 uur op 863 km geklokt tussen Lens en Valenciennes dicht tegen België aan. En voor de neutralisatietijd om 22.18 uur
inging werd er ook geen snellere Belgische duif aan de westkant geklokt. Twee Belgische duiven werden de volgende morgen tegen het aflopen van de
neutralisatietijd geklokt en wisten de snelste Franse duif te kloppen. En wat deed Nederland? Zouden er duiven in de NT geklokt gaan worden? In onze
contreien stond een wat stevigere wind en op veel plaatsen was het een heldere nacht maar dat was wisselend. Het bal van de in de NT geklokte duiven werd in
West-Brabantse Hoeven (de geboorteplaats van mijn vader) geopend door de comb. de Pijper met een constatering om 01.06 uur. Op een kortere afstand
klokten vader en zoon Stammen in het Limburgse Horn om 2.06 uur. Met een grotere vliegafstand volgde toen Batenburg-v.d. Merwe in de Hoekse Waard in Zuid-
Holland. En de vierde in de rij werd de familie van Schijndel en zonen in het Oost-Brabantse Geffen om 02.52 uur en zij klokten om 3.26 uur ook de vijfde duif
in tijd. Maar de overvlucht is vanaf Geffen nog ver en tot het aflopen van de NT om 5.49 uur en nog de nodige tijd daarna waren er nog volop kansen voor de
ver wonende deelnemers.
In het Friese Balk
Toen er geen Perpignanduiven voor de NT werden geklokt begreep Bennie Homma in het Friese Balk dat de NFO14-regeling niet op de Perpignan een rol kon gaan
spelen en daarom zette hij zijn systeem voor de nacht aan terwijl hij die de week ervoor op Narbonne in de NT had uitgeschakeld. Op Narbonnen klokte Bennie
Homma in de vroege morgen twee bomvroege duiven die de prijzen 3 en 13 nationaal winnen. Op tijd werd er door Bennie naar bed gegaan met de gedachte dat
het moment van klokken in de NT altijd dezelfde snelheid voor zijn duif zou opleveren. Midden in de nacht was hij toch benieuwd hoe de ‘strijd‘ in
Nederland zich ontwikkelde en keek hij op ZLUWeb en zag daar rond 03.30 uur vier meldingen staan. Er zijn dus duiven die doorvliegen in nachtelijke
omstandigheden en dat deed de hoop op een vroege duif in Balk voor hem vergroten. In zijn soort duiven zit nachtvliegen en ze zijn in goede doen dus wat
zou mogelijk zijn? Rond 5.20 uur werd er door Bennie opgestaan en beneden gekomen wierp hij een blik op de kleppen van het hok en zag niets zitten. Hij
loopt naar de achterdeur en opent die en kijkt op de kleppen en ziet warempel een duif zitten. Het blijkt de NL21-4223083 te zijn die als 3
e-getekende
naar Perpignan vertrok en nu om 5.36 uur is geklokt en nog binnen de NT. Een snelheid 1284 m.p.m. is uit de bus gekomen en Bennie begreep gelijk dat dit wel een
hele grote kanshebber voor het goud moest zijn. Slechts de weinige liefhebbers en duiven op grotere vliegafstanden dan zijn 1160 km maakten nog kans om hem te
verslaan. Het Perpignanfeest werd nog meer glans meegeven doordat de 2
de duif om 6.17 uur en 3
de duif om 6.36 uur geklokt konden
worden. En wat moet er niet door je heen gaan als je niet veel later je eigen naam op de 1
e, 3
e en 4
e plaats op de
meldingslijst ziet staan? Harold Zwiers in Den Ham wist om 5.21 uur nog juist voor Bennie Homma te klokken en hij heeft met 1128 km ook een hele grote
vliegafstand maar wel zo‘n 32 km korter. Harold wint het zilver op beide fronten. In de NT zijn op deze Perpignan in Nederland in totaal 17 duiven
geklokt.
.
.
.
Topper middaglossingen
Sedert 2000 woont de familie Homma in Balk en wel in de ouderlijke woning van Bennie. Daar begon voor hem de duivensport op 11-jarige leeftijd terwijl hij een
week eerder zijn 59
ste verjaardag heeft mogen vieren. Van 1990 tot en met 1999 woonde het gezin in Wijckel en daar begonnen de fondsuccessen en
daar werden twee nationale zeges in de sector 4 gescoord waaronder die op Bergerac in 1998. In Balk staat na 23 jaar spel op de sectorale middaglossingen de teller
op zes stuks waaronder die op St. Vincent en Bergerac. Een karrevracht aan top-10 noteringen in de sector en helemaal in de eigen afdeling sieren de erelijst van
Bennie en Loes Homma over de jaren. Een ware topper is zo ‘de Bonte‘ en deze duivin van 2013 is de grootmoeder langs vaderkant van
Perpignanwinnares. In de afgebeelde stamkaart van de ‘083‘ staat ‘de Bonte‘ vanzelfsprekend vermeld maar niet haar eigen prestaties.
Zo vloog ze de 1
e nat. Bergerac in 2018 in de sector 4 maar ook de 3
e Cahors en de 4
e Limoges in diezelfde sector
4. In haar afstamming zien we mooi de basis van het hok Homma en dat is bij haar langs vaderskant het soort van Herman Brinkman uit Tuk die al in de jaren
‘90 werd aangeschaft en nog altijd een belangrijke rol in Balk speelt en langs moederkant een duivin van J. Grootonk uit Bant en zo heeft Bennie over de
jaren verschillende duiven in zijn stam ingebracht die in de kweek succes opleverden met zijn eigen basis. Ook twee duivinnen van Koos Steenbeek uit de Bilt zijn
succesvol in de kweek geweest. De vader van de ‘083‘ is de ‘013‘ van 2019 en hij vloog als jaarling al de 7
e
Limoges tegen 3071 duiven en daarna o.a. de 55
e Perpignan tegen 3805 duiven nationaal. Dit seizoen is de ‘013‘ nog op
Barcelona gespeeld. Bennie korfde dit ar twee duiven op Barcelona en speelde 100 procent prijs aan de plaatsen 920 en 964 tegen 4832 duiven en om
16.41 en 16.55 uur werden ze geklokt met de ‘013‘ voorop. ‘Hij mag nog één keer mee en blijft dan voorgoed thuis‘, zei
Bennie voor Barcelona. Omdat de kweek uit hem al toch best te noemen was en toen niet wetende dat twee dochters van hem later de 1
e en
3
e nationaal en internationaal Perpignan zouden gaan scoren!
.
.
Focus op de ZLU
Sedert een drietal jaren zijn Bennie en Loes Homma zich op de ZLU-vluchten gaan toeleggen. Alle meerjarige nestduiven gaan naar de ZLU-vluchten en alle
jaarlingen worden gespeeld op Ruffec en Bergerac van de afdeling en dat is een grote ploeg. Op de ZLU-vluchten zijn dit jaar grotere ploegen op Pau, Agen,
Narbonne en Perpignan gespeeld: 22 op Pau, 35 op Agen oud, 23 op Narbonne en 21 op Perpignan. Op Pau werd met de 42
e nationaal begonnen met
totaal 6 prijsduiven. Op Agen oud werd met prijs 174 begonnen en staan er 10 in de uitslag. Het was de ‘083‘ de Perpignanwinnares die zich in de
neutralisatietijd op deze Agen oud om 23.21 uur liet klokken en prijs 174 won. Op Narbonne werd met de prijzen 3, 13, 213 en 354 begonnen en totaal 10
prijsduiven gescoord. Op deze Perpignan pakte Bennie van 10.54 tot en met 13.33 uur nog 5 prijsduiven naast het drietal die absolute duivensporthistorie voor hem
geschreven hebben. Op Barcelona had Bennie er dus 2 van de 2 in en op St. Vincent korfde hij ook twee duiven en is prijs 383 tegen 4832 duiven gewonnen. Op
Marseille had Bennie er 8 in ‘de strijd‘ gebracht en begon hij met de prijzen 135, 177, 185 en 248 en totaal 6 van de 8 als prijsduif. Op de laatste twee
ZLU-vluchten kapen Bennie en Loes eventjes 5 vaasjes weg en wie had gedacht dat dit in Friesland mogelijk zou zijn? In 2021 wonnen ze al 3 ZLU-vazen (prijs
bij de eerst 25) en vorig jaar ging er eentje naar het Friese Balk.
.
.
Spel
Toen Bennie terug ging naar Balk heeft hij aldaar een nieuwe garage gebouwd met duivenverblijven er bovenop. Dit hok is 10 meter lang en bevat 5 afdelingen
waarvan er 3 voor de (oude) vliegers bestemd zijn en waarop zo‘n 60 koppels huizen. De deuren tussen die drie afdelingen staan open en er nestelen zich ook
koppels op de grond. Verder heeft hij een deel van het tuinhok uit Wijckel naar Balk laten meeverhuizen en daar huizen de kwekers op. Alle duiven behouden hun
bak zolang ze tot de vliegploeg behoren. In het voorjaar (half februari) worden de oude duiven van hok gehaald en kunnen de jaarlingen een bak uitzoeken
en een koppel vormen. Als die goed hun bak hebben weten te ‘pakken‘ komen de ouden terug om alles aan elkaar te laten wennen en daarna
worden de twee ploegen iets na elkaar gekoppeld om op nest te komen. Na het seizoen blijven de koppels gewoon altijd bij elkaar en wordt de bak in oktober op half
gezet. De geslachten zijn in de voorbereiding ook twee weken uit elkaar geweest om een betere neststand te krijgen maar Bennie zei dit niet van harte te hebben
gedaan. Pas eind april en begin mei komen de vliegers voor de eerste keer in de grote mand en dan maken ze zo‘n 5 tot 6 vluchten voor het grote
werk. Na de eerste grote fondvlucht wordt elke ploeg voor de tweede vlucht een keer gelapt vanuit Almere. Trainen doen de vliegers twee keer per dag en wel
in de morgen van 9 tot 10 uur en in de avond zo laat mogelijk ook een uur en wel zo dat het op het einde begin te schemeren. De vlag staat dan op het hok en zodra
die door Bennie wordt gestreken vallen de duiven gelijk op de plank en gaan naar binnen. Begin juni zijn twaalf vliegers nagekeken door dierenarts Nanne
Wolf in Wezep en bij drie duiven werd een lichte geelbesmetting vastgesteld. Alle duiven kregen daarop een geelpilletje opgestoken.
Moeder
De moeder van ‘083‘ en dus ook van de tweede duif en wel de ‘653‘ van 2020 was een duivin van 2019. Ze vloog als jaarling prijs van
Bergerac maar werd in 2021 verspeeld. De twee zussen stammen dus uit twee duiven van 2019 en als jaarling schonken de ‘653‘ het leven en als
tweejarigen de winnende ‘083‘. In de afkomst van de moeder zien we ook weer de duivin van J. Grootonk uit Bant en de lijn van de
‘Bergerac‘. De ‘653‘ wist eerder al een keer op een ZLU-vlucht te pieken en wel met de 26
e nat. Narbonne in 2021. De
derde duivin en wel de ‘082‘ van 2019 wist ook op Narbonne te pieken en wel met de 22
e nationaal in 2021. Deze duivin heeft als vader
een doffer van Dick Letter uit Den Oever en hij is een dochter van de duivin die in 2015 Tarbes in de sector 2 won. De moeder van de ‘082‘ is een
dochter van de ‘2
e Nationale Asduif‘ en hem vinden we ook bij de twee zussen in de afstamming terug en die doffer presteerde dat in
2010.
.
.
Elfstedentocht
Het plaatsje Balk (gelegen in de zak van Friesland en wel Gaasterland) ligt aan de route van de beroemde Elfstedentocht. Vanuit Leeuwarden en Sneek wordt naar
het zuiden gegaan en over het Slotermeer wordt eerst Sloten zelf aangedaan en dan weer terug naar het Slotermeer gegaan en de richting van Balk
geschaatst alwaar de Luts wordt opgegaan en naar de richting Stavoren wordt getrokken. En laat nu onze hoofdpersoon deze tocht ook te hebben geschaatst
en wel in 1986. In 1985 wilde Bennie ook meedoen maar toen waren de startbewijzen al uitverkocht toen hij er ook eentje wilde gaan bemachtigen. In 1986
was Bennie lid geworden en kon zo meedoen op de tocht die Evert van Benthem dat jaar voor de tweede jaar op rij zou gaan winnen. Intussen is Bennie de laatste
jaren wel flink met zijn gezondheid gaan sukkelen en vooral met zijn longen. En dat maakt begrijpelijk al het duivenwerk dat gedaan moet worden er niet makkelijker
op. In de duivensport is echtgenote Loes een grote steun en hulp.
.
.
.
Nieuwleusen
Het meest noordelijk gelegen ZLU-inkorfcentrum in Nieuwleusen maakt dit jaar wel een ongelofelijk jaar mee. Na Rieks Lonsain uit Nieuwleusen zelf op Marseille is
het nu dus Bennie Homma die het centrum naar de hoogste eer doet grijpen. Twee internationale vluchten winnen is niet niks. Bij de 18 inkorvers op
Perpignan waren trouwens nog twee liefhebbers vorm die in het recente verleden nationaal Perpignan wisten te winnen en wel Rutger Jan Rittersma uit Zuidlaren in
2021 en Arjan Beens uit Genemuiden in 2014. Rutger Jan Rittersma wist op zijn vorige woonadres in Groningen al een internationale vlucht te winnen (plus prijs 3)
en wel vanuit Agen (1099 km) in 2013. Een bijzonder gezelschap van inkorvers daar in het hoge noorden en dat op 31 ZLU-inkorfcentra in Nederland.
Ja op Perpignan 2023 hebben Bennie en Loes Homma hun duiven in een puike vorm aan de start kunnen brengen en drie duivinnen hadden hun
kompas en aandacht heel scherp staan. Ze hadden ervaring, bewezen al de afstand aan te kunnen en zich te bewijzen. En wat maakt het dat de ene duif in de
donkerte in meer of mindere mate doorvliegt en anderen niet? Ongetwijfeld de vorm en scherpheid op het goede moment, de wil om naar huis te gaan en de klasse
om dat ook werkelijk te kunnen doen. Natuurlijk moeten de (weers)omstandigheden ook meezitten en de puzzelstukjes juist dan goed op hun plaats kunnen vallen.
En waarom kan de ene duif het dan juist wel en vele anderen dan juist niet? Het mysterie van de duivensport. Bennie en Loes Homma hebben de mooiste
duivensportprestatie in hun loopbaan weten neer te zetten. Het moet genieten voor hen zijn en dat is hen van harte gegund!
Ad van Gils