VOORBESCHOUWING WEDVLUCHT PAU
.
Inmanden: maandag 19 juni
Los : vrijdag 23 juni
.
Internationaal georganiseerd door: LA COLOMBE JOYEUSE – BRUSSEL
.
.
GPS Coördinaten: Noord + 432008.0 West - 002220.0 Hippodrome De Pau
.
Deelname met jaarlingen is niet toegestaan.
.
De vrachtkosten bedragen € 6,45 per duif.
Afdracht door inrichter aan de KBDB € 0,10 per duif (verplicht)
dit bedrag is niet opgenomen in de vrachtkosten. Internationale uitslag € 8,00 en is niet verplicht. Of papieren uitslag wordt gemaakt, wacht op besluiten
vergadering inrichters - KBDB
Alle duiven nemen zonder verdere kosten deel aan de internationale
wedstrijd.
Dubbeling duivinnen: u dient een aparte poulebrief in te vullen.
- internationaal: € 0,25 per duif; uitslag in internationale uitslag.
Extra ereprijzen:
- De eerste 25 duiven van de uitslag
- Snelste twee eerst getekenden (1 prijs)
- Snelste drie eerst getekenden (1 prijs)
De ZLU stelt 2 prijzen ter beschikking aan het meerjarig asduif
kampioenschap over 3 en 4 jaar. Een liefhebber kan met de zelfde duif maar een prijs winnen.
.
Ereprijs voor de eerste prijswinnaar is beschikbaar gesteld
.
BRABANT 2000
.
De vlucht PAU telt mee voor de :
.
WEOM marathon
.
Betreft nieuwe losplaats:
PAU 2023 NIEUW
.
HIPPODROME DE PAU
.
COORDINATEN :
.
+43°20‘08" / -00°22‘20"
.
De lengte van het terrein is 865 meter !!
..
De vrachtwagens hebben gemakkelijk toegang tot het terrein van de hippodroom van Pau. Er zijn geen bomen of hoogspanningsleidingen in de zone van de
Hyppodrome.
.
.
.
Wie was de PAU winnaar van 10 jaar geleden ?
.
.
HANS VAN DE GRUITER
UIT ARNEMUIDEN ZEGEVIERT OP NATIONAAL PAU.
.
Op vrijdag 14 juni stond de eerste fondklassieker op het programma van de ZLU. Dit gebeurde in samenwerking met de Colombe Joyeuse uit
Anderlecht. De vooruitzichten op de lossingdag waren prima en men kon om 6 uur 45 reeds het sein geven om te lossen en het vertrek was zeer goed. Het was er
lichtbewolkt en er stond een kalme wind uit oostelijke richting vanaf Pau tot in de buurt van Parijs. Hier draaide de wind naar het Zuid-Westen. Dit zou betekenen
dat de duiven de kustlijn zouden gaan volgen. Later bleek dit ook zo te zijn toen de eerste meldingen bekend werden. Als eerste stond Ludovic Guirado uit het
Franse dorpje St. Nicolas d‘Aliermont in de Haut Normandie gemeld. Hij klokte een duif om 16.57 uur op een afstand van 739 km. Snelheid 1208
m/min.Men kon aan het rekenen slaan. Zo gebeurde het ook in Arnemuiden waar Hans van de Gruiter had zitten puzzelen dat als je voor de overwinning zou
moeten gaan er een duif moest zijn voor 20 uur. Hans en zijn vader, die mee op post zat, werden aangenaam verast toen er om 19.43 plots een duif over het huis
uit de richting van de kust kwam aanzetten en op het hok neerstreek. Snel kwam hij binnen, het was de derde inzet. Bij melding was ook de meldpost verrast.
Men had zo vroeg geen duif verwacht. Om door te melden moest alles nog in gereedheid worden gebracht. Hans klokte zijn weduwnaar om 19.43.36 op een
afstand van 958.863 km. Dit zou een winnende snelheid opleveren van 1231.52 m/min. Hans had 3 duiven op Pau ingemand en wist de overige twee om 20.13 en
20.33 uur te klokken hetgeen betekende dat hij voor de volle bak ging. 1-19 en 66 op de voorlopige uitslag.In Nederland gingen de feestklokken luiden in
Arnemuiden. Internationaal ging de top 4 naar de Engelse liefhebbers, waarbij Geoff en Catherine Cooper uit Peasedown St. John, nabij Bristol, zou winnen. Hans
van de Gruiter staat internationaal voorlopig op een fraaie 5e plaats. In Nederland werd qua deelnamen een nieuw record bereikt. Niet minder dan
3.124 duiven stonden ingetekend en dit waren er 473 meer dan verleden jaar. Al snel stond de telefoon niet meer stil en van her den der kwamen de felicitaties en
werd het een drukte als nooit eerder.
.
.
De 10 geboden, niet van Mozes maar van :
Harm Kuiper
.
.
Wonende te: Borne
Provincie: Overijssel Twente
.
1. Hoe bent U verzeild geraakt in de duivensport ?
Ik ben in 2008 in aanraking gekomen door mijn goede vriend en duivenliefhebber Willem Mulderij.Ik had een mooie doffer opgevangen die zich goed leek te
vermaken in onze kippen volière.Na verschillende pogingen om de doffer bij de eigenaar te krijgen gaf Willem aan dat het wel fijn voor het dier zou zijn
om er een duivin bij te zetten.Dat werden 10 jonge duiven en toen was het spel op de wagen.
2. Hoe was Uw 1e kennismaking met de ZLU vluchten ?
In mijn eerste jaren speelde ik vooral de middaglossingen. Opnieuw was het Willem die mij aanspoorde om ook eens deel te nemen aan een ZLU vlucht. Het leek
mij op dat moment een brug te ver maar aangemoedigd door de vroege duiven die af en toe in onze regio bij topliefhebbers vielen heb in 2016 voor het eerst
duiven ingekorfd op Pau (1.138km) en Agen (1.010 km). In 2019 ben ik opnieuw gestart op ons nieuwe adres in Borne. Ik richt mij nu volledig op de ZLU
vluchten. Deze vluchten sluiten helemaal aan bij waar ik plezier uit haal en dat is het beste halen uit zo goed mogelijke duiven.
3. Hoe is de voorbereiding seizoen 2023 verlopen ?
Het seizoen start voor mij in december als ik tijd heb gehad om alle uitslagen te verwerken. Ik start dan het seizoen met het selecteren van de kwekers.Ik probeer
mij niet te laten verleiden door stambomen en uiterlijke schoonheid en kijk alleen naar de prestaties van de nakomelingen. Met de filosofie beter 1 twijfelaar te
veel uitgeselecteerd dan 5 te weinig trek ik snel conclusies. Duiven die het hier goed doen komen uit de lijnen van Willem Mulderij, Jelle Jellema, Coen van
Haarlem en Ron de Jong.
.
.
Ouders van de 50e Nat Narbonne 2022.
Inteelt “de 27" van Coen van Haarlem maal een dochter uit de “04"
van Ron de Jong die een 6e nat Pau vloog maar en ook een 50e Nat Narbonne.
.
De vliegduiven worden op een zelfde wijze geselecteerd. Ze krijgen in de winter de benodigde entingen en krijgen nog 1 a 2 keer per week de kans om de
vleugels even te strekken. Buiten het seizoen besteed ik ongeveer 15 minuten per dag aan de duiven. Op die manier blijft er in een groot deel van het jaar tijd
over voor andere dingen die de moeite waard zijn. Als het seizoen start dan ben ik snel 2,5 uur per dag met de duiven bezig. In het voorjaar zorg ik bij het
koppelen van de kwekers dat de jongen vier weken oud zijn op de datum dat de klok wordt verzet. Ik plan dat zo omdat ik vaak laat thuis ben en er vanaf dat
moment wat meer tijd is om de jongen ‘s avonds ‘s avonds nog even los te laten.
Toen het seizoen dit jaar (eindelijk) daar was, was het vooral koud. Ik heb op mijn handen gezeten en ik heb gewacht met trainen en africhten tot de
temperaturen wat opliepen. De opbouw gaat nu goed. Nu de afstanden wat groter worden zie ik mijn goede duiven wat meer naar voren komen en ik heb mijn
wekelijkse afspraken met dierenarts Nanne Wolff ingepland. Op schema!
4. Hoe groot is de vliegploeg die straks aan de ZLU vluchten gaat deelnemen ?
Ik heb 40 oude en 40 jaarlingen in de voorbereiding. De oude duiven staan voor twee vluchten ingepland, de jaarlingen probeer ik minimaal 1 ZLU vlucht te
geven.
5. Heeft U verschillende ploegen gevormd, zo ja waarom !
Ik heb een drukke baan een slecht geheugen dus ik plan alles zorgvuldig. Zo ook de verschillende ploegen. Ik speel alle duiven op nest dus dan is een planning
het ook van belang om gewenste standente krijgen op het moment van inkorven.
6. In welk lokaal gaat U inkorven, welke toppers ontmoet U daar ?
Ik korf in bij NIC Borne. In onze regio spelen veel toppers maar op de ZLU korf ik met o.a. Jelle Jellema, Harold Zwiers, Hans en Robert Seelen Jan Morsink en
Luuk Becker. Stuk voor stuk mannen met een geweldige staat van dienst en meer kennis en ervaring dan ik zelf. Uiteraard komt iedereen om te winnen maar er is
ook veel gezelligheid, openheid en solidariteit.
7. Zoekt U een speciale vlucht uit om te “pieken “ ?
Ik zoek naar duiven met een erg goed duurvermogen. Ik kijk daar ook in het bijzonder naar als ik duiven aanschaf om mijn kweekhok te versterken. Op zware
vluchten komt dit het best tot zijn recht en voor ons zijn dat meestal de vluchten vanaf de oostzijde. Daar speel ik dus met het meeste plezier op.
8. Is het aantal duiven per mand en het aantal manden per auto maatgevend voor de goede conditie waarmee de duiven thuiskomen na de vlucht ?
Over het algemeen vind ik dat de duiven in goede conditie thuis komen van een vlucht. Ik heb zeker de indruk dat de duiven onderweg goed geconditioneerd en
verzorgt worden.
.
.
9. Hoe volgt U de aankomsten van de duiven tijdens de vlucht ?
Ik vind het prachtig om de aankomsten vanuit noord Frankrijk op te volgen. Ik start dan met de meldsite van Pipa, opgevolgd door de site van de ZLU en de
Fondunie2000 meldlijst.
10. Gaat Uw voorkeur uit naar Internationaal of Nationaal spel ?
We hebben een dusdanige overvlucht dat het internationaal spel wat minder relevant wordt. Ik richt mij met name op het nationale spel en de aankomsten van
mijn collega‘s in het NIC.
11. Eigen vraag/verhaal met Uw antwoord !!
Het opstarten op een nieuw adres met een nieuw hok kost mij wat tijd. Ik zie nu elke lichting jaarlingen wat beter worden dan de voorgaande en alleen al daaraan
beleef ik veel plezier. Daarnaast alle contacten met mijn duivenvrienden en kennissen en in het speciaal de vriendschap met Daniel Kreilemans en Willem Mulderij
maken elk hoogtepuntje een feestje en elke teleurstelling minder dramatisch. Ik heb vorig jaar de 50e en de 70e nationaal Narbonne (1053km) met twee
jaarlingen kunnen spelen. Voor mij twee hoogtepunten. Ik hoop daar dit jaar weer bij in de buurt te komen.
Aldus Harm.
.
Deze opnames zijn van eind 50e jaren, begin 60e jaren,
nu precies 65 jaar geleden na de oprichtingvan de Zuid Limburgse Unie in 1958
in de Zuid Limburgse mijnstreek .
.
.
En hier doet de ZLU het allemaal voor,
vriendschap onder mekaar van de bovenste plank !
.
.
Sportvrienden,
Deze reportages worden mede mogelijk gemaakt dankzij de sponsoring van:
.
.
PIGEON PIXELS FALCO EBBEN.
.
.
De Zuid Limburgse Unie, al meer dan 64 jaar een begrip
in de Nederlandse duivensport !
.
Reporter van het verslag van Pau is:
.
Marcel Görtzen.
.
Ook deze reportage staat straks in
“ Het Spoor der Kampioenen “.
.
.
Dank zij de medewerking van duivensportblad
De Duif worden de uitvoerige reportages elke week opgenomen in
De Duif.1
.
.
;
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer. Pr. ZLU vluchten.
Pau 2023 allerlei.
.
.
Beste sportvrienden,
het ZLU seizoen is begonnen. In het voortraject was er veel animo voor deze openingsvlucht 2023.
.
.
Instructies en labels komen op tafel !
.
.
Poulebrieven worden ingevuld !!
.
.
EC systemen worden op orde gebracht !!
.
.
Kan er nog eentje bij !!
.
.
De verwachting voor de dag van lossing !!
.
.
Iedereen heeft zijn plekje, ook Hub !!
.
Er waren enkele logistieke wijzigingen aangebracht i.v.m. wegomleidingen en verzoek om eerder opgehaald te worden. Haringvlietbrug is afgesloten
vandaar dat Klaaswaal voor Middelharnis werd opgehaald. De route liep vervolgens goed. Mocht het niet zo zijn, bel me even !
.
.
Maasdijk is tevreden, de duiven zijn al om 19.45 in de wagen !! Route 3 werd omgekeerd opgehaald, Maasdijk als 1e, Ijsselstein als laatste,
dit is een experiment, wordt vervolgd !
.
.
.
Het WCS controle systeem in werking !!
.
.
.
De aanvoertroepen in aktie !!
.
.
Het voornaamste bij deze tropische temperaturen !
Water, water en nog eens schoon water !
.
.
Netjes inladen, rij bovenlangs vrij om nog extra te ventileren !
.
.
Tussen de bedrijven door, even lekker lunchen.
Smakelijk eten, noeste ZLU werkers !!
.
Sportvrienden,
zoals het onderstaande overzicht aangeeft een duidelijke afname overal inzake het aantal ingekorfde duiven. De reden is bekend en vaak genoeg ook op FB
vermeld, het opleer-seizoen was zwaar en vaak moeilijk. Vaak genoeg hoorde ik dit jaar dat het “aantal vlieguren “ en niet het aantal gevlogen
kilometers bepalend is voor het opleren. Begrijpelijk, voorheen was ca. 2.000 km als voorbereiding vaak voldoende, met gem. 75/80 km/uur vlogen de
duiven dan gem. 25 uur.
.
.
Met de zware vluchten van 2023, waar net gem. 60/65 werd gevlogen ben je al gauw 33 vlieguren kwijt. En zo heeft iedereen zijn eigen mening in
deze materie !
Het loodswerk in Rucphen !
In de loods te Rucphen zijn de volgende aantallen verwerkt: Totaal 219 manden. Op de camion met remorque van Fa. Bauwens 189 manden , en 30
manden zijn apart in een kleine wagen geladen. Die komen op de wagen met de Duitse duiven en daar worden nog manden van Belgische duiven aan
toegevoegd.
Totaal 217 manden van 18 is 3.906 duiven
Restmand 9 duiven
Restmand 13 duiven
Totaal 3.928 duiven
Vertrek van de 2 wagens dinsdagmiddag rond 14:00 uur.
.
.
Pau vrijdag om 08.19 uur
Pau uitgesteld, vanwege lage bewolking en mist die niet snel optrekt.
.
.
3e van links is Frans, onze verzorger. Zijn chauffeur staat tussen Paul en Jorg in.
Jorg ( achterste rij 3e van rechts)
heeft ook Nederlandse duiven verzorgd, die bij hem op de trailer stonden.
Hartelijk dank voor jullie inzet !!
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.
Ad Fortuin uit Strijen (Zuid-Holland)
Wint met “Joep" de 1ste Nationaal en 1ste Internationaal winnaar Pau ZLU.
.
.
De laatste jaren werd het lossen van de duiven in Pau op de geplande vrijdagen vaker wegens slechte weersomstandigheden in de omgeving van Pau uitgesteld.
Ook week men uit naar een losplaats elders in het zuiden van Frankrijk. Zo werd b.v. in 2021 uitgeweken naar Mont de Marsan en afgelopen jaar naar het
westelijker gelegen Bordeaux. Dit doet een beetje afbreuk aan de klassieker Pau welke toch een wereldfaam heeft. Inrichter Colombe Joyeuse te Brussel had
afgelopen winter in overleg besloten om voor een nieuwe losplaats te kiezen welke iets noord-oostelijker is gelegen in Pau. Dit in de hoop om het slechte weer
welke in de oude omgeving vaker voorkwam te omzeilen. Er werd een keuze gemaakt voor de zeer geschikte locatie n.l. op de l‘Hippodrome du Pont-Long
gevestigd in Pau in de Pyrénées-Atlantiques. Deze internationale paardenrenbaan heeft een lengte van 865 meter en in de zone rondom deze
renbaan geen obstakels zoals hoge bomen en/of hoogspanningsleidingen. Eigenlijk ideaal om er te lossen. Daarnaast is het bestuur van de ZLU heel wat uurtjes
bezig geweest om alle voorbereidingen te treffen om alle werkzaamheden rondom de nationale/internationale ZLU vluchten op een perfecte wijze te laten
verlopen.
Dit jaar waren de voorbereidende vluchten voor de marathon vluchten, zoals deze van het nationale/internationale ZLU-fond programma, aan de zware kant. Een
moeilijk begin met uitgestelde en afgelaste vluchten. Nadien wekelijks vluchten met een noord-oostelijke wind en later ook zomerse temperaturen. Dan gaan de
kilometers naar huis zwaarder tellen.
In 2022 namen 15.436 duiven deel aan het internationale concours en werd er ingemand door 6 landen. Engeland en ook Luxemburg waren, na een jaar van
afwezigheid (o.a. Corona), ook toen weer van de partij. Helaas zien we dit jaar dat er in haast alle deelnemende landen minder duiven werden ingemand.
Een terugloop tussen 17 en 21 % doch met een uitzondering voor Engeland, waar er 122 meer aan deze klassieker deelnemen. Internationaal betekende dit 2.905
duiven minder in de wedstrijd. Internationaal staan er nu 12.631 duiven in concours.
Het aantal deelnemende duiven in Nederland was t.o.v. verleden jaar 1001 minder. Dit jaar gingen 3.934 duiven de manden in. De laatste 10 jaar zagen men een
duidelijke toename aan de deelname aan dit internationale concours. Helaas dit jaar dus een aanzienlijke terugloop.
Vrijdagmorgen (23 juni) was er in Pau en omgeving een lage bewolking met mist. Het was helaas niet mogelijk om de duiven die ochtend vroeg te lossen en
daarom werd het lossen uitgesteld tot zaterdag. De verwachting voor zaterdag en zondag waren beter. Op zaterdag was er op de losplaats geen bewolking en
haast windstil met een temperatuur van en ca. 16 °C. Op de vluchtlijn geen bewolking en een zwakke wind, overwegend noordoost. De temperatuur zou
oplopend naar 28 °C in de namiddag. Besloten werd om te lossen om
7.20 uur.
Tegen de avonduren werden de Pc‘s, Laptops en I-Phones e.d. weer ingeschakeld om op de site van Pipa de eerste aankomsten in Frankrijk te zien
verschijnen en het verloop te kunnen volgen. Deze eerste aankomsten geven een indicatie wanneer er in de overige landen duiven verwacht kunnen worden. Na
een eerste aanmelding begint de spanning dan weer op te lopen. Wie pakt waar een vroege duif of wellicht de nationale/internationale zege…
Een foute melding verscheen even na half zes bij de “Aanmeldingen" op PIPA en werd later weer verwijderd. Op vele plaatsen ging het hart toen al
sneller kloppen. Dan toch, een kwartiertje voor 20 uur verscheen de eerste melding. De bekende liefhebber uit Rollot (dept. Somme) n.l. Gerard Ledoux klokte om
19.43 uur twee duiven op een afstand van 733 km. Dit gaf voor beiden een gemiddelde snelheid van 986 m/min. Even later volgden twee meldingen van Philippe
Bazille uit Ailly le Haut Clocher. Deze pakte om 19.44 en 19.51 uur een duif op 771 km en dit zou snelheden geven van 1036 en 1026 m/min. De snelste duif in
Frankrijk werd geklokt door Noyelle Hervé uit Preures op 821 km aan een snelheid van 1044 m/min.
De eerste Belgische duif werd gemeld door Christian Cuvelier uit Tournai een stad aan de Schelde in de provincie Henegouwen. Zij werd gemeld om 21.38 uur op
een afstand van 658 km. Snelheid 997 m/min. Ook uit Engeland kwam een melding van de bekende fondspeler Mark Gilbert uit Winkfield. Hij klokte zijn
duif om 21.45 uur op een afstand van 902 km. Snelheid 1041 m/min. In totaal kwamen er op de eerste vliegdag 215 duiven aan, waarvan er 18 uit België
werden gemeld en 2 uit Groot Bretagne. In Duitsland was het Freialdenhofen en Zonen uit Aldenhofen die zondagmorgen om 8.06 uur de eerste duif klokte op
981 km, snelheid 871 m/min. Luxemburg volgde met Humbberto Alves die zondagmorgen om 8.56 uur op 861 km klokte, Snelheid 732 m/min.
Op de eerste vliegdag duiven klokken in Nederland bleek helaas niet mogelijk. Het werd dus zondagmorgen om de eerste melding uit Nederland op de meldlijst
van de ZLU te zien verschijnen. En deze kwam uit Strijen in Zuid-Holland. Om 5.04.57 zag de alom gekende fondster Ad Fortuin zijn eerst-getekende
“Joep" op de klep landen. Hij had de afstand van 1004 km afgelegd met een gemiddelde snelheid van 1062 m/min. Goed voor de nationale en de
internationale overwinning!!
Vroeg uit de veren.
Zaterdag avond had Ad al snel begrepen dat er geen duiven in Nederland zouden aankomen en zeker niet op de verdere afstanden. Toch bleef hij samen met zijn
echtgenote Willeke gezellig op het terras genieten van de koffie en fris. Tot 23 uur bleef hij buiten. In de tuin liet hij daarna een lamp branden om de omgeving te
verlichten mocht er toch een duif in de nacht doorvliegen. De kleppen bleven open en het systeem aanstaan. Ad weet als geen ander dat op de tweede vliegdag
de eerste duiven al heel vroeg op de wieken kunnen gaan. Zondagmorgen was hij dan ook al om 5 uur present op het duivenplein en liep naar het hok toe. Bij het
hok werd hij gepasseerd door een duif welke zo snel binnenliep dat Ad hem niet herkende. Kijkend op het systeem zag hij dat het “Joep" was.
Helaas had Ad hem niet zien aankomen. In het NIC was niemand zo vroeg bereikbaar zodat hij privé moest bellen om te melden. Daarna kon hij
achteroverleunend gaan genieten van de overige aankomsten, met in zijn hoofd de gedachte “héél vroeg te zitten"
Ad had 13 twee-jaarse nestduiven voor deze eerste ZLU-marathon ingekorfd in het NIC in Klaaswaal. Deze ploeg bestond uit 8 doffers en 5 duivinnen. Van de 8
doffers werd er van 4 doffers ook de duivin ingemand. Deze 4 koppeltjes zaten op een jong van ca. 3 à 4 dagen. De overige 4 doffers zaten op een jong
van ca. 14 dagen. Hiervan bleef de duivin thuis. Na de eerste aankomst om 5.04 uur klokte hij om 8.04, 9.26, 9.33, 10.06, 11.24 en 11.31 en staan als 1-
51-277-297-438-786 en 816 op de meldlijst. Het waren 3 doffers en 4 duivinnen.
.
.
De “Joep" wint 1ste Nationaal en 1ste Internationaal Pau
De doffer welke voor dit huzarenstukje zorgde draagt de naam “Joep", vernoemd naar een neefje. Hij werd ingemand op een jong van ca. 3
à 4 dagen oud. Zijn duivin is “Yfke" en was de tweede aankomst bij Ad (51
ste Nat.). “Yfke" vloog afgelopen jaar
al een 1
ste Narbonne Sector 2 (1981 d) en werd 3
de Nationaal (6261 d). “Joep" was niet aan zijn proefstuk toe en won
verleden jaar 3
de Nat Bergerac S2 (5655 d) - 27
ste Nat. Bergerac (25618 d) en 159
ste Nat. Agen jaarlingen (6174 d).
Zijn vader is de “371" van ‘19 ofwel “Son Loyd" en een pure Batenburg-van de Merwe
Gr. vader. “Loyd", van Team de Jaeger. Winnaar 1
ste Internationaal Barcelona 2018 (15.707 d). Golden Wing winner en Euro Diamond
winner
Gr. moeder is “Dena", Batenburg-van de Merwe en een dochter van “Sumerian Fighter" 1
ste Int. Barcelona 2017.
Zijn moeder is het “277" van ‘20. Batenburg-v.d. Merwe.
Gr. vader “New Laureaat" PEC/Batenburg-v.d. Merwe. 1
ste Intern. Barcelona 2012.
Gr. moeder is “"Nationaalke Agen" 1
ste Int. Agen 2017 (13189 d).
Na deze krachtexplosie zal hij als “Lord New Laureaat" naar het kweekhok van Hugo Batenburg verhuizen.
Zie ook stamkaart.
.
.
Een rijke erelijst op de ZLU vluchten.
Na zijn intrede in het fondwereldje IN 2012 won Ad in 2018 de 1
ste nationaal Agen bij de jaarlingen met “New Miss Laureaat"
afkomstig van Batenburg-v.d. Merwe. En we hadden in 2019 het genoegen om Ad te mogen interviewen toen hij met nestduivin “Willeke"
zowel de 1
ste Nationaal (2692 d) als 1
ste Internationaal St. Vincent (10597 d) wist te winnen. Zij stamde uit “Golden Monar
Boy" een samenkweek met Etienne Meirlaen Deurne/Batenburg-v.d. Merwe. (Lijn Monar en Wittenbuik) Haar moeder “Yvette" was eveneens
een samenkweek met Etienne Meirlaen/Batenburg-v.d. Merwe (lijn Bonte Narbonne en Montali) En afgelopen jaar stond er haast geen maat op en werd Ad
winnaar Nationaal Perpignan met “Mels", eveneens een pure Batenburg-v.d. Merwe. Vader is een zoon van voornoemde “Willeke" en
moeder is “Miss Urk" afkomstig van Pieter Woord en Louw van de Berg uit Urk (uit de twee internationale winnaars Perpignan (2017) en Pau
(2018)).
.
.
Daarnaast won Ad de 1
ste Narbonne in Sector 2 (1981 d) en werd 3
de Nationaal (6261 d) met nestduivin “Yfke", uit
zoon “Special One" (Batenburg-v.d. Merwe) x dochter “New Laureaat". En op Marseille werd Ad de Grootmeester van de vlucht. Toen
pakte hij vijf 1:10 prijzen van de 8 inzetten tegen 3312 duiven. Op St. Vincent NPO van 16 juni jl. werd Ad de Grootmeester Sector 2 met een 5 op 5
uitslag. De lijst met regionale, nationale en internationale kopprijzen is inmiddels haast een boekwerkje geworden.
.
.
Hokinstallatie aan de Kooilandsedijk
In de tuin aan de Kooilandsedijk bouwde Ad op zijn “Ad Fortuin plein" zijn kweek- en vlieghokken. Een stenen hok met drie afdelingen. Op twee
afdelingen zitten dit jaar slechts 9 koppels vliegduiven en op de derde afdeling van dit hok zijn de ca. 60 jonge duiven ondergebracht. Dan een tweede hok in de
schuur welke eveneens uit drie afdelingen bestaat. Links zitten 12 koppels overjarige duiven welke straks Agen en Barcelona vliegen. In het midden zitten 6
koppels kweekduiven en de rechtse afdeling is voor een 30-tal koppels jaarlingen en enkele losse duiven. Agen zal hun eerste fondopdracht zijn.
.
.
Eenvoudige verzorging
Duivenliefhebbers uit Strijen zorgden ervoor dat er een nieuwe ster aan het duivenfirmament verscheen. Eerst speelde Ad mee op de programmavluchten en in
2012 is hij, mede door toedoen van Hugo Batenburg en Jaap van der Velden, zich gaan toeleggen op de grote fondvluchten en met accent op de ZLU vluchten. Hij
heeft een drukke baan als projectleider en is vaak onderweg. Daarnaast nog parttime Supply Agent voor Nederland bij PIPA. Zodoende werd er gekozen voor een
heel eenvoudige verzorging van zijn duivenkolonie. Soms steekt zoon Cas, of Hugo Batenburg of een clubgenoot een helende hand toe mocht Ad verhinderd zijn
of op vakantie gaan. In de namiddag, rond 17 uur, gaan de jonge duiven los. Als de eerste marathon vluchten in aantocht zijn gaan alle vliegduiven er in de
avonduren uit en dit vanaf een anderhalf uur voor zonsondergang. Naarmate de zomer vordert gaan ze er eerder uit. Een pigeonflyer helpt om ze gedurende de
training in de lucht te houden. Tijdens het vliegseizoen beschikken de vliegduiven over een volle bak, gevuld met de Jellema mengeling van Beyers. Na de
vlucht een eiwitpoeder en twee à drie keer per week Wonder Pigeon en soms Optima over het voer. Een geelkuur geeft hij als ze op eitjes zitten. Hij
controleert een week voor de vlucht de duiven op geel m.b.v. een eigen microscoop. Eens per 6 weken loopt hij bij de dierenarts Göbel-van Sluis binnen
voor een controle.
.
.
Nog steeds het bijhuis van Batenburg-v.d. Merwe
Zoals alom bekend is, is het hok van Ad Fortuin bevolkt met de beste afstammelingen uit de kweek- en vliegduiven afkomstig van Hugo Batenburg-v.d. Merwe uit
Klaaswaal. Elk jaar komen er koppel eitjes uit de kweek- en vliegduiven van Hugo om ze in Strijen verder uit te testen. Deze eitjes legt Ad dan onder voedster
koppels. Inmiddels zijn er al heel wat topduiven ontsproten uit deze eitjes. En de topper verhuist dan weer naar Klaaswaal om het kweekhok te versterken. Gezien
Hugo Batenburg afgelopen jaar een algehele verkoop hield, kweekte Ad zelf zijn ploeg jonge duiven. Deze kweekte hij uit zijn 6 kweekkoppels en beste
vliegduiven. Eitjes werden daartoe overgelegd. Komende jaren zullen er wel weer duiven vanuit Klaaswaal richting Strijen verhuizen.
Tenslotte.
Voor Ad kan het nieuwe vliegseizoen al niet meer stuk. Om de eerste ZLU-marathon vlucht al meteen te openen met een nationale en internationale overwinning,
daar kan men alleen maar dromen. Voor Ad werd deze droom al heel snel een waarheid. 25 Juni 2023 zal voor hem een dag zijn om niet snel meer te vergeten.
Ad. Proficiat.
Marcel Görtzen