VOORBESCHOUWING WEDVLUCHT MARSEILLE
.
(vluchtcode Z96)
Inmanden: maandag 15 juli
Los : vrijdag 19 juli
.
Internationaal georganiseerd door: LA
COLOMBE JOYEUSE - BRUSSEL
.
.
GPS Coördinaten: Noord + 431528.0 Oost + 052244.0
.
.
Marseille wordt in 2024 voor de 60e keer vervlogen.
Een extra aandenken waard !!
.
Met dank aan bestuur LA COLOMBE JOYEUSE.
.
.
De vrachtkosten bedragen € 4,80 per duif. Afdracht door inrichter aan de KBDB € 0,10 per duif (verplicht) dit bedrag is niet opgenomen in de
vrachtkosten. Internationale uitslag € 8,00 en is niet verplicht. Alle duiven nemen zonder verdere kosten deel aan de internationale wedstrijd.
.
Deelname met jaarlingen toegestaan in het ZLU-concours en
internationale concours.
.
Dubbeling duivinnen: u dient een aparte poulebrief in te vullen.
- internationaal: € 0,25 per duif; uitslag in internationale uitslag.
Extra ereprijzen:
•De eerste 25 duiven van de uitslag
•Snelste twee eerst getekenden (1 prijs)
•Snelste drie eerst getekenden (1 prijs)
De ZLU stelt 2 prijzen ter beschikking aan het meerjarig asduif kampioenschap over 3 en 4 jaar. Een liefhebber kan met de zelfde duif maar een prijs winnen.
.
Wist U nog wie de winnaar Marseille 2014 was ??
.
Jan Polder, Middelharnis wint met zijn
‘Annemarie‘ grandioos nationaal Marseille
.
We mogen stellen dat in het weekeinde van internationaal Marseille het roer van de weersomstandigheden volledig is omgegaan. Geen zware bewolking met
regenzones meer maar tropische temperaturen onder een strak blauwe hemel. Gelukkig kregen de duiven te maken met een zwak zuidoostelijk windje die de
terugreis iets verlichtte. Op vrijdagmorgen om 7 uur klonk het startschot voor internationaal Marseille en de losplaats is in La Seyne-sur-Mer en dat ligt zo‘n 40
km oostelijk van Marseille en vlakbij de andere grote havenplaats Toulon. Zo‘n 12.158 duiven uit zes verschillende landen zijn aan de start gekomen en de
grootste ‘leverancier‘ was ons land met 4901 duiven. Het jaar ervoor kwamen voor Marseille totaal 8.831 duiven in de manden en dat mag een fikse
stijging genoemd worden. In Nederland steeg het aantal van 2916 naar 4901 duiven en die sprong ‘voorwaarts‘ zal zeker te maken hebben met het feit
dat de nationale marathonvluchten de laatste twee weken zijn teruggekomen. Het nationale record voor Marseille stamt echter uit 2003 toen 8730 duiven werden
aangeboden voor vlucht.
.
.
Toen de deelnemers aan Marseille de weerkaarten bekeken leek de zuidoostenwind een voordeel voor de westkant van de vluchtlijn te gaan opleveren. Op Pipa
zijn de internationale meldingen prachtig te volgen en die kwamen begrijpelijk het eerst van de kortste vliegafstanden en dan praten we over het noordoosten van
Frankrijk en het Duitse Saarland. En daar hebben ze afstanden die variëren van 660 tot 700 km. Tussen 17.20 en 18 uur werden daar de eerste duiven geklokt
waarvan de snelste tot 1082 m.p.m. reikte. De snelste Duitse duif werd verrassend nog oostelijker geklokt en wel op 756 km om 17.56 uur in Weiler bei Bingen
vlakbij de Rijn in de bocht waar ook Rüdesheim ligt. Hier reikte een duif tot 1125 m.p.m. Maar met de zuidoostenwind moesten toch snellere duiven meer
westelijk geklokt kunnen worden? Een geweldige verrassing was de melding uit het hart van België en wel om 18.41 uur uit Tielt-Winge gelegen tussen Diest
en Leuven. Op 873 km klokte daar Ronald Lodewijckx zijn vale klepper die 1218 m.p.m. voor zich liet afdrukken. Zouden meer westelijk en op grotere afstanden
duiven dan toch aanmerkelijk hogere snelheden kunnen gaan maken? Op de kortste afstanden in Limburg konden Nederlandse duiven niet aan deze snelheid tippen
want die zouden dan rond dezelfde tijd hebben moeten aankomen. De eerste Nederlandse duif werd om 19.19 uur geklokt door J. Geurts in Klimmen op 966 km en
zijn duif heeft 1149 m.p.m voor zich toegewezen gekregen.
Zo‘n 10 minuten later werden op grotere afstanden in Limburg duiven door Pierre en Andre Paulssen in Roosteren en Jan Straetemans in Thorn op resp. 887
en 896 km
geklokt. Snelheden van 1172 en 1161 m.p.m. haalden hun duiven. Tot 20.15 uur waren 10 duiven gemeld en allemaal uit het Limburgse land. Zou de provincie
Limburg Marseille weer totaal gaan overheersen zoals dat in de historie vaak is voorgekomen? Dat beeld werd totaal ongedaan gemaakt toen de melding van Jan
Polder uit Middelharnis kwam. Jan Polder klokte om 20.15 uur op 970 km en zijn driejarige nestduivin verslaat Limburg met 1197 m.p.m.!
.
.
.
De 10 geboden, niet van Mozes maar van :
.
Herman Hendrix
Wonende Broekhuizenvorst
Provincie Limburg
.
1) Hoe bent U verzeild geraakt in de duivensport ?
Ik ben verzeild in de duivensport door mijn vader (Jan Hendrix.) Toen ik 10 jaar was zat ik al veel in het duivenhok, en als er duivenmelkers op bezoek kwamen zat ik
het veel aandacht te luisteren.
.
.
2) Hoe was Uw 1e kennismaking met de ZLU vluchten ?
Ik vond het wel een mooie moment datje meldingen vanuit Frankrijk tot Nederland kon volgen op internet.
3) Hoe is de voorbereiding seizoen 2024 verlopen ?
Begon in januari de duiven weer los te laten. Dat ging prima tot half maart toen kreeg ik last van roofvogels. Ik liet tussen de middag de duiven er uit toen ze 4
dagen gekoppeld zaten.
Toen ik s‘avonds van werk thuis kwam miste ik 2 van betere oude duivinnen. Die ik niet meer gezien heb. Toen ging ik voor de 3 keer africhten naar Linne. Bij
thuiskomst waren ze er al.Maar ik miste er nog 1 en dat was mijn Beste duivin van 2023. Deze 3 duivinnen waren bestemd voor Barcelona 2024, dat was even flinke
domper.
.
.
4) Hoe groot is de vliegploeg die straks aan de ZLU vluchten gaat deelnemen ?
Dat zal tussen 50/60 duiven zijn. Alle jaarlingen wil ik op Agen/Narbonne spelen.
a) Heeft U verschillende ploegen gevormd, zo ja waarom ! Oude wil ik verdelen op ploegjes tussen 5/1 0 duiven. Op Barcelona/Pau/Perpignan/Marseille maar het
blijft toch van vlucht tot vlucht bekijken
5) In welk lokaal gaat U inkorven, welke toppers ontmoet U daar ?
inzetlokaal in Neer. Gebr Kuipers - Gebr Boonen - Jan Theelen - Jan Nijssen.
6) Zoekt U een speciale vlucht uit om te “pieken “ ?
Niet echt je probeert op elke vlucht zou goed mogelijk te spelen !
7) Is het aantal duiven per mand en het aantal manden per auto maatgevend voor de goede conditie waarmee de duiven thuiskomen na de vlucht ?
Ik denk dat het aantal niet het belangrijkste is maar de verzorging en zuurstof/ventilatie in de wagens.
8) Hoe volgt U de aankomsten van de duiven tijdens de vlucht ?
Eerst op Pipa site daarna op ZLU site als de eerste Nederlandse duiven er zijn.
9) Gaat Uw voorkeur uit naar Internationaal of Nationaal spel ?
Nationaal spel, de deelnemers van Nat zijn veel namen die je kent. Int.nat is dat veel minder !
.
.
10) Eigen vraag/verhaal met Uw antwoord !!
Van Programma speler naar fond speler: Toen ik begon met de duiven speelden we bijna alle vluchten van 1 00/1000 km. Het was later bijna niet meer te doen met
zoveel vluchten. Toen zijn we overstapt naar midfond/dagfond. Waar we nog 3 keer een NPO vlucht gewonnen hebben. En in 2017 ben ik helemaal overgestapt naar
ZLU vluchten waar ik al paar mooie resultaten mogen mee maken. 2 Nat Pau / 15 Nat Agen/15 nat Barcelona,
.
.
11) Stel, op enig moment moet de ZLU keuzes maken om het ZLU spel betaalbaar te houden, welke vluchten mogen er dan van U afvallen ?
1 St Vincent 2 Pau 3 Narbonne
.
.
12) Zijn er nog verbeter/aanpassingspunten inzake de ZLU organisatie op te noemen !
Ik vind dat de Zlu heel goed doet, Maar er zijn altijd wel puntjes die beter kunnen... Ik vind het wel jammer dat de site er vaker uit licht Als de duiven volop aan het
komen zijn.
En dat Barcelona niet meer om 10 uur gelost word maar om 7 uur., zodat er op korste afstanden duiven door komen. Dat vind ik voor de vlucht Barcelona minder
mooi. !!
Aldus Herman !
.
Onze werkpaarden in het luchtruim, en de werkpaarden in het ondergronds mijnbedrijf !
In de allereerste jaren van het begin in de mijnbouw, in de Domaniale mijn te Kerkrade, gingen eind 1866 de eerste paarden ondergronds. Men gebruikte hiervoor
Belgische werkpaarden. Om de paarden naar ondergronds te brengen werden deze in een soort lederen tuig onder de liftkooi gehangen. Men had beneden
ondergronds in de mijn kortbij de schacht de paardenstallen ingericht. Het meest gebruikt werden paarden, gecastreerde hengsten die een jaar of vijf oud waren.
Meestal bleven de paarden een tiental jaren ondergronds. Voor de dagelijkse verzorging van de paarden waren er speciale knechten, dus mensen met verstand van
paarden, die alleen maar voor de paarden moesten zorgen. De paarden werden gebruikt voor vervoer van materiaal en het voortrekken van de kolenwagens richting
schacht. Vele paarden werden na een aantal jaren van het donkere werk in de mijn blind. Na hun werk in de mijn gingen ze meestal veelal naar het slachthuis.
.
.
Vriendschap en kameraadschap legt al een basis voor wederzijds vertrouwen !
.
Het gebruik van paarden in het ondergronds mijnbedrijf werd op de Staatsmijn Maurits beëindigd in juli 1938. Dit jaartal geld ook
voor de overige Staatsmijnen. Bij deze een beperkt overzicht van het aantal te werk gestelde paarden bij de staatsmijnen;
.
Staatsmijn Maurits (1930) ca. 40 stuks
Staatsmijn Emma ( 1930) ca. 50 stuks
Staatsmijn Wilhelmina ( 1930) ca. 15 stuks
Staatsmijn Hendrik ( 1930) ca. 35 stuks
.
.
En hier doet de ZLU het allemaal voor,
een vaasje waar iedereen op zit te wachten.
.
.
Sportvrienden,
Deze reportages worden mede mogelijk gemaakt dankzij de sponsoring van:
.
.
PIGEON PIXELS FALCO EBBEN.
.
.
De Zuid Limburgse Unie, al meer dan 64 jaar een begrip
in de Nederlandse duivensport !
.
Dankzij de sponsoring deze postduiven verkoopsite worden de
uitvoerige reportages elke week opgenomen op de website van:
.
Dank zij de medewerking van duivensportblad
De Duif worden de uitvoerige reportages elke week opgenomen in
"De Duif "
.
.
Dank zij Pigeoncom.com hoofdsponsor ZLU vluchten is het voor de ZLU
mogelijk iedere week deze uitvoerige reportages incl. foto‘s te plaatsen.
Heren, onze hartelijke dank hiervoor !!
.
.
;
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer. Pr. ZLU vluchten.
.
Allerhand tussen Dax en Marseille 2024.
.
Marseille wordt dit jaar door de ZLU voor de 60
e keer georganiseerd. Als erkenning voor dit gebeuren heeft de inrichter Colombe Joyeuse een
prachte ereprijs ter beschikking gesteld.
Scherven brengen geluk, dit was mijn eerste gedachte toen de geschonken Ere-prijs van Colombe Joyeuse bij mij werd afgeleverd. De vervoerder wist
schijnbaar niet wat “breekbaar “inhield !
.
.
Niet getreurd zei Colombe Joyeuse, er komt een nieuwe !!
.
.
80 cm. Hoog en 5 kg. zwaar, en dit alles voor de 1e prijs ZLU Marseille 2024.
Hartelijk dank voor deze mooie geste !!
.
Op het verzamelpunt heeft de KBDB en de inrichter maandagnacht het convooy gecontroleerd. Uiterst rechts KBDB voorzitter Pascal Bodengien, die dit jaar meer in
de verzamelcentra bezig is dan thuis. Pascal bedankt voor Uw inzet! Ook op Facebook verzorgt hij veel info alwaar de liefhebber naar vraagt !!
Een KBDB voorzitter anno 2024..
.
.
Direct naast hen “good old “Roger Geysen, een onmisbare schakel bij de inrichter Colombe Joyeuse. Hartelijk dank Roger !!
.
*****************************************************************
Beste heren,
De werkzaamheden in Olen voor het konvooi van Marseille zijn gebeurd. Er is één volle vrachtwagen met Nederlandse duiven. Na samenstellen van
konvooi en omzetten van restmanden;
157 volle manden met 18 duiven
1 rest duivinnen van 5
1 rest doffers van 10
1 rest doffers van 11
Totaal geteld = 2852 duiven
Groet,
Mickel Roumans
.
.
Ook onze Franse vrienden gaan inkorven:
.
.
.
Het is niet alleen de ZLU die nog in rieten manden inkorft !!
.
Ook de internationale winnaar is door de ZLU gecontroleerd, met dank aan Ruud Vermaat !!
.
\
.
.
************************************************************************
LOSSING MARSEILLE
Vrijdag 24 juli
Op de losplaats is goed weer en geen bewolking.Temperatuur ca. 21 grd.C en een zwakke wind uit het noordwesten. Op de vluchtlijn is de wind zwak overwegend uit
het westen.
LOSSING MARSEILLE, 6.45 uur.
Allen veel succes.
Namens ZLU, Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.
JO DE COCK UIT WIJNANDSRADE
WINT 1° NATIONAAL MARSEILLE
.
.
Marseille werd een zware opdracht
Wijnandsrade ligt ten westen van Heerlen in het Nederlandse Limburg omringd door de dorpen Nuth en Hulsberg. Het dorp ontleent zijn naam
aan Winand Marschereil . Het is daar dat de “DER GIEL" met paspoort NL 21/1390871 na een slopende 14 uur voor een afstand van
845,993 km om 21:02 uur zijn “Chip" liet piepen en zo de geschiedenis inging als Nationaal winnaar van Nederland tegen 2852 moedige strijders . Zijn
snelheid was 986,31 m/p/m .
.
.
Marseille was een harde dobber en niet weggelegd voor “amateurs" maar voor echte klasbakken . “DER GIEL" won ook vorig jaar
2023 zijn prijs Nationaal vanuit Marseille en wist dus wat vliegen is! Het was dit jaar voor de 60° keer dat Marseille ingericht werd en “DER GIEL"
parkeert zich Internationaal tegen 8498 duiven op de 6° plaats !
.
.
.
Als weduwnaar die half Maart zijn duivin mocht liefkozen en er samen met haar een tiental dagen mocht broeden. Dit ritueel mag hij nog eens overdoen na het
seizoen. Jo De Cock beoefend de duivensport samen met zijn echtgenote Kety , als 67 jarige onderhoudsman aan de Roduk te Kerkrade is hij nog
dagelijks van huis . Dus de zeer gewaardeerde hulp van Kety is welgekomen . Heden ten dage is het geen sinecure als voltijds werkende om de duivensport te
beoefenen .
FOND !
Al jaren speelt Jo de fondvluchten , het ene jaar al wat beter dan het andere maar klagen hoor je Jo niet doen . De laatste jaren gaat het steeds
beter en beter en dit dankzij de familie Van Houten uit IJselstein en zijn goede vriend Giel Janssens (voorheen Janssens-Hausoul) . De winnaar is trouwens een 100
% Janssens-Hausoul !
Er wordt gespeeld op een tuinhok van 11 m waaronder ook de kweekduiven huizen . Een 25 tal oude en 25 jaarlingen worden er gespeeld en dit op weduwschap. De
jaarlingen worden afgericht tot 500 km en gaan 1 keer tot 800 km. Wie deze vuurdoop overleeft mag zich opmaken voor een plaats tussen de oude duiven . Het
tuinhok beschikt over een ventilatiesysteem die de vuile lucht afvoert en de verse lucht binnen haalt ! De eerste vlucht is Agen ZLU, twee weken later gaan ze mee
naar Marseille en de twijfelaars worden ingekorfd voor Cahors. Vorig seizoen gingen er 20 mee naar Agen en 10 daarvan wonnen hun prijs , volgens Jo niet vroeg
genoeg maar er was wel tevredenheid . Twee weken later naar Marseille en er werd begonnen met 24°,36°,38°,53° (9/20) ! Dit jaar 2024 vanuit
Agen 65°,67°,127°,553°,669° (9/20) !
.
.
En vanuit Marseille het gekende resultaat met 1° Nationaal en 7 van de 19 ingekorfde op papier. De verzorging is er eenvoudig , de duiven worden door
Kety buiten gelaten en binnen geroepen en dit een maal per dag . De weduwnaars komen enkel 's avonds buiten en daarna laat Kety de jonge duiven buiten .
De voeding is van de firma Vanrobaeys, de duiven worden er zoveel mogelijk natuurlijk gehouden en medisch wordt er enkel ingegrepen indien noodzakelijk. Jo
beschikt over 15 koppels kweekduiven die twee ronde jongen mogen kweken , jonge duiven worden enkel goed op geleerd met het oog op de toekomst. Men is er lid
van Juliana een vereniging in Heerlerheide te Heerlen .
.
.
Niet aan zijn proefstuk toe !
Dat Jo niet aan zijn proefstuk toe is is een feit want in het verleden won hij ook al 3° Internationaal Narbonne, 1° Nationaal Narbonne !
Dit jaar komt daar dus nog een 1° Nationaal bij. Jo moet nog 3 weken werken voor hij als 67 jarige op rust mag gaan , dus binnenkort kan de champagne
alweer knallen te Wijnandsrade !
De Rooms-Katholieke Sint-Stefanuskerk van Wijnandsrade heeft als patroon de heilige Stefanus en of deze er iets mee te maken heeft weten wij niet .
In ieder geval hebben we een mooie winnaar voor deze editie gekregen of laat ons zeggen Jo en Kety van harte proficiat .
Rudy Fosselle