VOORBESCHOUWING WEDVLUCHT AGEN ( OUDEN )
.
.
(vluchtcode Z92)
Inmanden : maandag 24 juni
Los : vrijdag 28 juni
.
Internationaal georganiseerd door: BRABANTSE UNIE TE HERENT
GPS Coördinaten: Noord + 435318.0 Oost + 010023.0
Hippodrome van Beaumont de Lomagne.
.
Op deze wedvlucht is geen dubbeling duivinnen.
.
(i.v.m. de olympische spelen bestaat de mogelijkheid dat voor een andere losplaats gekozen moet worden) Bordeaux jarige is zowel internationaal en ZLU
alleen voor jarige duiven. Oude en jaarlingen op één poulebrief is niet toegestaan. Alle duiven nemen zonder verdere kosten deel aan de
internationale wedstrijd..
De vrachtkosten bedragen € 4,65 per duif.
Afdracht door inrichter aan de KBDB € 0,10 per duif (verplicht) dit bedrag is niet opgenomen in de vrachtkosten. Internationale uitslag € 8,00 en is niet
verplicht.
Alle duiven nemen zonder verdere kosten deel aan de internationale wedstrijd.
Extra ereprijzen:
• De eerste 25 duiven van de uitslag
• Snelste twee eerst getekenden (1 prijs)
• Snelste drie eerst getekenden (1 prijs)
.
De extra ereprijzen worden gesponsord door:
.
BRABANTSE UNIE TE HERENT
.
Wist U het nog, wie was de winnaar Agen Oud 2013 ??
.
RUTGER. JAN. RITTERSMA - GRONINGEN
.
Winnaar nationaal en internationaal Agen (oud)
.
.
Na twee dagen uitstel kon de tweede internationale wedvlucht Agen op zondag 30 juni om 8.40 uur gelost worden. Agen in plaats van Bordeaux blijft een
beetje onwennig klinken maar een nieuwe losplaats die zo ver van de andere af ligt en wel zo'n 110 km kan men moeilijk met dezelfde naam blijven aanduiden.
Hoe zouden de Fransen trouwens de naam van de plaats uitspreken? Een Nederlandse naam zoals Parijs voor Paris is er zeker niet. In de Tour de France van 1951
won onze legendarische coureur Wim van Est een etappe die in Agen vertrok en in Dax aankwam. De tourwinnaar van 1951 en wel de Zwitser Hugo Koblet won de
etappe die in Agen aankwam en in Brive vertrok. En dat zijn allemaal gekende losplaatsen op de grote fond. Het konvooi dat in Agen werd gelost is dit jaar weer
verder gegroeid en dat is verheugend nieuws. In Nederland zijn 6112 oude duiven aan de start gekomen en dat is een record sinds 1989 Bordeaux voor ouden en
jaarlingen apart wordt vervlogen. Het oude 'record' was van 2002 en toen werden 5384 oude duiven gekorfd. Het totale aantal duiven op Agen van
10.493 duiven is geen record want in 2002 kwamen er totaal 11.881 duiven aan de start en in 1999 10.670 duiven. Dit jaar zijn 4381 jaarlingen gekorfd en het record
in deze categorie werd in 1999 gevestigd met 7112 duiven. Nu heeft er op Bordeaux/Agen een verschuiving plaatsgevonden. De deelname van liefhebbers boven de
grote rivieren is meer en meer toegenomen terwijl die in het zuiden is gedaald en zeker in Limburg. De afdeling Limburg vervliegt trouwens gelijktijdig een eigen
morgenlossing vanuit Bergerac en dat 'snoept' duiven af. In de jaren '90 waren het vaak Limburgse liefhebbers die op Bordeaux zegevierden of
liefhebbers uit Zeeland. Bij de oude duiven is een Limburgse zege van 2005 geleden en de vlucht is in 2008 en 2009 ook op grotere afstanden gewonnen. In 2008 de
gebr. v.d. Boogaard uit Nuland op 880 km (voor Bordeaux) en in 2009 de gebr. Helsdingen uit Nijkerkerveen op 926 km. De winnaar op de grootste afstand was in
2000 Gerard Brouwer uit het Noord-Hollandse Andijk op 978 km en dat was de zwaarste Bordeaux met een snelheid van 849 m.p.m. De hoogste snelheid ooit op
Agen/Bordeaux gevlogen is 1436 m.p.m. en dat haalde in 1992 een oude duif van A. Vleugels uit Borgharen.
.
.
.
De 10 geboden, niet van Mozes maar van :
.
Chris Paauwe
Kruiningen - Provincie: Zeeland
.
.
1) Hoe bent U verzeild geraakt in de duivensport ?
Mijn vader had postduiven. Ik ging al mee het duivenhok in toen ik 2 of 3 jaar was. Dat is nu dus zo‘n 55 jaar geleden. Indien mogelijk toelichten met oudere
foto‘s, voor zover mogelijk
2) Hoe was Uw 1e kennismaking met de ZLU vluchten ?
Mijn eerste kennismaking met een ZLU vlucht was in 1979. Ik was toen 13 jaar oud. Ik wilde een duif van mijn vader mee geven naar Barcelona. Na een week kwam
hij terug. Als zelfstandig liefhebber ben ik in 2010 voor het eerst aan de ZLU vluchten mee gaan doen. Aanleiding was dat Bart Verdeyen uit (toen) Steenokkerzeel de
1e Nationaal Barcelona won in België. Dit was goed voor de 2e Internationaal op een superzware vlucht tegen ca. 25.000 duiven. De vader van deze duif kwam
rechtstreeks van mijn hok.
3) Hoe is de voorbereiding seizoen 2024 verlopen ?
De voorbereiding voor 2024 is zeer moeizaam verlopen. Reden is dat ik tot 3 keer toe een kat in mijn hok heb gehad waardoor er zeker 10 duiven zijn gesneuveld.
Hopelijk is de rust tijdig teruggekeerd en komt het ritme er weer in en is de angst weg. Verder zijn de invliegwedstrijden redelijk verlopen.
.
.
4) Hoe groot is de vliegploeg die straks aan de ZLU vluchten gaat deelnemen ?
Ik heb straks ca. 75 a 80 duiven om aan de marathonvluchten mee te gaan doen. Hiervan is de helft jaarling.
a)
Heeft U verschillende ploegen gevormd, zo ja waarom ! Ja, ik heb een ploeg duiven van voornamelijk 3 jaar en ouder die naar Barcelona gaan. De 2-jaarse vliegen
voornamelijk het ZLU programma en de jaarlingen speel ik wanneer het uitkomt voor wat betreft stand. En dit kunnen zowel ZLU als NPO vluchten zijn.
5) In welk lokaal gaat U inkorven, welke toppers ontmoet U daar ?
Ik korf in De Nishoek. Hier ga ik de strijd aan met o.a.: Aart-Jan Maljaars, Zoutelande (winnaar Europabeker 2023 en grossier in vaasjes); Comb. Verhagen - Buyl,
Westkapelle (winnaar 1e Nat Agen ZLU oud 2022); Herman Calon, Hoofdplaat (wie kent hem niet?), Gebr. Dingemanse, Arnemuiden (al decennia topper op de ZLU
met slechts enkele duiven) en Sander Dijkema, Wemeldinge (pas begonnen en al meerdere Nationale top 10 klasseringen)
.
.
6) Zoekt U een speciale vlucht uit om te “pieken “ ?
Nee, ik heb geen speciale vlucht om te pieken. Ik probeer vanaf Pau iedere week te pieken t/m Perpignan. Mijn beste duiven gaan mee op de ZLU vluchten en niet of
minder naar de NPO vluchten. Natuurlijk is Barcelona mooi, maar als je vroeg zit op Pau, Narbonne of Perpignan vind ik dat ook supermooi!
7) Is het aantal duiven per mand en het aantal manden per auto maatgevend voor de goede conditie waarmee de duiven thuiskomen na de vlucht ?
Dat zal zeker een positieve invloed hebben. Ongetwijfeld spelen nog andere factoren ook mee. Daarbij denk ik b.v. aan rieten manden i.p.v. aluminimum of plastic,
krullen of karton, verzorging van de duiven, kwaliteit en voorbereiding van de ingekorfde duiven etc. etc. Dus mijns inziens kun je niet zeggen dat dit alleen door het
aantal duiven in de mand of het aantal manden per auto komt.
.
.
8) Hoe volgt U de aankomsten van de duiven tijdens de vlucht ?
Ik volg de aankomsten in Frankrijk en België in eerste instantie op PIPA. Vervolgens, als er Nederlandse aankomsten zijn schakel ik over op de site van de ZLU
en voor de meldingen in ons inkorfcentrum kijk ik op de meldsite van de IFC Zeeland.
9) Gaat Uw voorkeur uit naar Internationaal of Nationaal spel ?
In principe vind ik het Nationale (ZLU) spel het mooist. Iedereen in heel Nederland kan kopprijzen winnen. Niettemin zet ik mijn duiven ook altijd wel Internationaal.
Daardoor heb ik al een aantal Internationale top 10 klasseringen mogen behalen met zelfs de Internationale overwinning op Narbonne jaarlingen in 2022.
10) Eigen vraag/verhaal met Uw antwoord !! Hoe houden we de duivensport in het algemeen en de fondvluchten in het bijzonder aantrekkelijk voor jonge
liefhebbers met een gezin?
Helaas moet ik het antwoord schuldig blijven. Ik ervaar zelf dat het lastig blijft om enerzijds een heel jaar voor je duiven te zorgen om goed te willen presteren op de
ZLU/marathonvluchten die vaak grotendeels in de zomervakantie vervlogen worden. En anderzijds wil je ook met je gezin op vakantie in de schoolvakantie. Ik ben
ervan overtuigd dat dit één van de redenen is waarom jonge liefhebbers niet met duiven beginnen. Een oplossing kan zijn om voor
kampioenschappen te werken met aftrekvluchten. Of alle vluchten 1 of 2 weken vervroegen zodat liefhebbers vanaf eind juli met hun gezin op vakantie kunnen
(heeft mijn voorkeur). We zouden ook het seizoen iets op kunnen rekken (eerder beginnen , langer doorgaan) en dan in het midden van de vakantieperiode b.v. 2
weken geen vluchten te organiseren. Het laten vervallen van 1 (of zelfs 2 vluchten) in het midden of aan het eind van het seizoen zou ook kunnen (al is dat lastig
wanneer deze vluchten Internationaal wel doorgaan). Of wellicht zijn er nog andere goede suggesties???
.
.
11) Stel, op enig moment moet de ZLU keuzes maken om het ZLU spel betaalbaar te houden, welke vluchten mogen er dan van U afvallen ?
.
Als 1e : Marseille Als 2e : St.
Vincent Als 3e : Perpignan
Zijn er nog verbeter/aanpassingspunten inzake de ZLU organisatie op te noemen ! Ja, de stabiliteit van de meldsite liet de laatste jaren vaak te wensen over. Ik hoop
van harte dat dit nu verbeterd is en onze meldingen direct zichtbaar worden en blijven op de meldsite. Dit is echt belangrijk voor onze beleving omdat dit vaak
misgaat op hele spannende momenten. Verder viel het me op dat voor de PIPA competitie ‘beste internationale marathon duivin‘ ook de uitslag van
Agen ZLU duivinnen meetelt, echter in Nederland kunnen we op Agen oud niet de dubbeling duivinnen spelen. Graag zou ik zien dat dit wel kon zodat we ook in deze
competitie de internationale strijd aan kunnen gaan.Tot slot hoop ik dat iedereen in 2024 weer heel veel plezier aan de ZLU vluchten mag beleven. De ZLU
organisatie en alle duivenliefhebbers wens ik heel veel succes!!
Aldus Chris !.
.
Onze werkpaarden in het luchtruim, en de werkpaarden in het ondergronds mijnbedrijf !
In de allereerste jaren van het begin in de mijnbouw, in de Domaniale mijn te Kerkrade, gingen eind 1866 de eerste paarden ondergronds. Men gebruikte hiervoor
Belgische werkpaarden. Om de paarden naar ondergronds te brengen werden deze in een soort lederen tuig onder de liftkooi gehangen. Men had beneden
ondergronds in de mijn kortbij de schacht de paardenstallen ingericht. Het meest gebruikt werden paarden, gecastreerde hengsten die een jaar of vijf oud waren.
Meestal bleven de paarden een tiental jaren ondergronds. Voor de dagelijkse verzorging van de paarden waren er speciale knechten, dus mensen met verstand van
paarden, die alleen maar voor de paarden moesten zorgen. De paarden werden gebruikt voor vervoer van materiaal en het voortrekken van de kolenwagens richting
schacht. Vele paarden werden na een aantal jaren van het donkere werk in de mijn blind. Na hun werk in de mijn gingen ze meestal veelal naar het slachthuis.
.
.
Vriendschap en kameraadschap legt al een basis voor wederzijds vertrouwen !
.
Het gebruik van paarden in het ondergronds mijnbedrijf werd op de Staatsmijn Maurits beëindigd in juli 1938. Dit jaartal geld ook voor de overige
Staatsmijnen. Bij deze een beperkt overzicht van het aantal te werk gestelde paarden bij de staatsmijnen;
.
Staatsmijn Maurits (1930) ca. 40 stuks
Staatsmijn Emma ( 1930) ca. 50 stuks
Staatsmijn Wilhelmina ( 1930) ca. 15 stuks
Staatsmijn Hendrik ( 1930) ca. 35 stuks.
.
.
En hier doet de ZLU het allemaal voor,
een vaasje waar iedereen op zit te wachten !!
.
.
Allerlei tussen Pau en Agen 2024.
.
Terwijl de duiven van Pau nog in de lucht hangen is het alweer
jachten en jagen om de Agen duiven in de manden te krijgen. ZLU kreeg internationaal geen gehoor om de inkorfdag te verplaatsen. Gelukkig waren er op maandag
geen aankomsten in Nederland, en dat houdt de moed erin, want duiven op de hokken vinden is het laatste wat de liefhebber wil.
De werkzaamheden Agen in Olen in het kort samengevat:
Het inzetten, ophalen en omladen van de duiven van Agen heeft ook deze week weer goed gegaan. De ophaalroutes hebben wel vertragingen opgelopen, maar niet
abnormaal. Over het algemeen denk ik dat niemand mag klagen. Er werden 5288 ouden en 5591 jarigen doorgegeven. In de loods in Olen zijn de werkzaamheden
ook weer zonder bijzonderheden verlopen. Omstreeks 5.00 uur vanmorgen waren alle vrachtwagens binnen en was men bezig met omladen. Er zijn na
omladen 603 volle manden geteld en twee restmanden, 9 duivinnen en 16 doffers.
Totaal op 10. 879 duiven.
Groetjes en succes allen,
Mickel Roumans
.
.
Een nieuwe ZLU controleur biedt zich aan:
.
.
Na een vrijwillig dienstverband van bijna 10 jaar heeft Dirk te kennen gegeven om te stoppen, begrijpelijk met een houbaarheidsdatum van over de 80 jaar.
Dirk van harte dank voor het vele en deskundige werk, blijf gezond en geniet van je duifjes. In de plaats van Dirk komt U straks in Brabant en Zeeland Erik van den
Brink tegen, Erik ondersteunt ook de ZLU voorzitter Mickel Roumans bij zijn werkzaamheden tijdens het omzetten in Olen.
Erik van harte welkom in de groep, en veel succes.
.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
.
.
Los om 8.05 uur.
Veel succes allen.
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.
Team van Ginkel
Winnen Internationaal Agen 31254 Duiven !!
.
.
Agen: onder een licht bewolkte maar windstille hemel werden de 31254 “strijders" van Agen gelost. In Veenendaal zal het op dat
moment nog zeer rustig geweest zijn , doch daar kwam na 22:03 uur verandering in. Toen plots een duif op het dak van het hok viel tussen de aankomsten van
Perigieux! Mees dacht eerst dat het er nog eentje van Pau was die achtergebleven was de week voordien. Maar al vlug bleek het de Internationale winnaar van 2024
te zijn. Eerste melding in lokaal NIC De Lingebode Randwijk , de rollercoaster zette zich in gang en van alle kanten kwamen de felicitaties binnen gerold via
appjes en mails. De telefoon rinkelde langs alle kanten en de champagne kon ontkurkt worden want een 1
e Nationaal, laat staan een 1
e
Internationaal win je nu eenmaal niet iedere week . Team Van Ginkel met Mees, en Eline gaan de geschiedenisboeken in door het winnen van Internationaal
Agen tegen maar liefst 31.254 duiven ! Voor een afstand van 964,369 km, aan een snelheid van 1149,73 m/p/m !
.
.
Team Van Ginkel !
Bestaat uit dochter Eline en papa Mees, hun passie is de overnachtfond en de kolonie bestaat voor 95 % uit duiven afkomstig van hun mentor
Piet De Vogel uit Oude Tonge. Ze spelen zowel de NPO Middaglossingen en de ZLU Ochtendlossingen . Op dit moment worden ook jaarlijks een 20 tal jonge
duiven getest van het sateliet-hok Piet de Vogel. Sinds 2001 werd er al richting IJzendoorn gereden en sindsdien komen er ieder jaar duiven naar Veenendaal !
.
.
.
Afstamming Winnaar Agen !
Ook hier viel de bekende appel niet ver van de boom, de Vader 'MARATHON 80" werd gekweekt uit twee Piet De Vogel
duiven. De Moeder is het “PATSERTJE" rechtstreeks Piet De Vogel ! Als voorbereiding kregen ze een paar vitesse en en midfondvluchten voorgeschoteld
voor ze klaar gemaakt werden voor de NPO en ZLU vluchten !
.
.
.
Algemeen !
De voeding bestaat grotendeels uit de Matador mengelingen , de laatste vier dagen voor de inkorving worden ze op gevoederd in afzonderlijke
potjes met HE van Matador .
Voor het seizoen gaat men op consultatie bij de man in de “witte kiel" en indien er iets hapert zal men ingrijpen. Ingeent worden ze jaarlijks tegen
¨Paramixo . Pittig detail; voor de eerste inkorving van een overnachtvlucht krijgen ze een Belga Magix pil opgestoken !
.
.
2023!
Dat ze in Veenendaal niet aan hun proefstuk toe zijn bewijzen de resultaten behaald in 2023 !
67° Afd. Limoges
27° Afd. St Vincent
12° + 83° Afd. Ruffec
15° + 83° Afd. Cahors
12° + 14° + 85° + 86° Afd. Bordeaux
48° Afd. Bergerac
Bij deze nogmaals van harte proficiat aan beide winnaars!
Rudy Fosselle