VOORBESCHOUWING WEDVLUCHT NARBONNE
.
(vluchtcode Z97)
Inmanden: maandag 22 juli
Los : vrijdag 26 juli
.
Internationaal georganiseerd door: CUREGHEM
CENTRE
.
.
GPS Coördinaten: Noord + 430836.0 Oost + 030000.0
.
De vrachtkosten bedragen € 4,80 per duif. Afdracht door inrichter aan de KBDB € 0,10 per duif (verplicht) dit bedrag is niet opgenomen in de
vrachtkosten. Internationale uitslag € 8,00 en is niet verplicht. Alle duiven nemen zonder verdere kosten deel aan de internationale wedstrijd. Als u een
uitslag wenst van de oude duiven en jarige duiven dan dient u op de poulebrief bij uitslag een 2 aan te geven, zet u een kruisje dan ontvangt u de uitslag van de
oude.
Deelname met jaarlingen toegestaan in het ZLU- concours. Internationale zijn twee aparte concoursen voor oude en jaarlingen.
Indien u de jaarlingen niet wilt poelen dan kunt u internationaal volstaan met een poulebrief, oude en jarige Wilt u op de jaarlingen wel poelen dat moet u een aparte
poulebrief internationaal invullen
Dubbeling duivinnen: u dient een aparte poulebrief in te vullen. Oude en jarige duivinnen vliegen Internationaal in een concours
- internationaal: € 0,25 per duif; uitslag in internationale uitslag.
Extra ereprijzen:
• De eerste 25 duiven van de uitslag
• Snelste twee eerst getekenden (1 prijs)
• Snelste drie eerst getekenden (1 prijs
De ZLU stelt 2 prijzen ter beschikking aan het meerjarig asduif kampioenschap over 3 en 4 jaar. Een liefhebber kan met de zelfde duif maar een prijs winnen.
Ereprijs voor de eerste prijswinnaar is beschikbaar gesteld door:
.
AFDELING LIMBURG
.
Wist U nog wie de winnaar Narbonne 2014 was ??
.
Gebroeders Harry en Mathieu Maassen
uit Ubachsberg zegevieren op Nationaal Narbonne ZLU
.

.
De nationale wedvlucht Narbonne van de ZLU schijnt ook duidelijk in de lift te zitten wat betreft de deelname in het nationale concours.
In 2013 gingen 4.508 ingetekende duiven de mand in, dit jaar waren het er 6.649. Wellicht is deze toename een beetje toe te schrijven aan het afgelasten van enkele
nationale fondvluchten. Om toch duiven in te kunnen zetten hebben velen hun keuze laten vallen op de resterende vluchten van het programma van de ZLU. Op de
geplande lossing dag, vrijdag 25 juli, konden de manden niet open i.v.m. de slechte weersomstandigheden zowel op de losplaats als vluchtlijn. Uitgesteld naar
zaterdag. Op zaterdag waren de omstandigheden op de losplaats beter. Een mooie heldere lucht en een kalme westelijke wind. De wind ruimde gaandeweg de
vluchtlijn naar noord-west en de temperatuur steeg naar zomerse waarden. Er werd om 7.10 gelost. Op de route zouden ze zeker wel een buiencluster tegen kunnen
komen. Na het melden van de eerste duiven liepen de aankomsten nogal stroef. Eveneens in het begin van de zondagochtend toen het nog op heel veel plaatsen
mistig en nevelig was.
De eerste melding kwam zaterdagavond uit het oosten van Frankrijk en wel uit Forbach (ter hoogte van Saarbrücken) waar Gérard Aderhold op 736 km
klokte om 19.19. Snelheid 1010 m/min. In Nederland kon men gaan rekenen. Zouden er nog duiven arriveren op de kortere afstanden? Het duurde tot even na
tienen toen er plots een melding op de ZLU site verscheen dat de Gebroeders Maassen uit Ubachsberg om 22.02 uur een duif hadden geklokt. Een tweede duif werd
gemeld uit Meers (Stein) waar S. en A. Deckers om 22.23 uur hun duif klokten. Hier bleef het die avond bij. De eerste jaarling werd in Nederland geklokt door Ko van
Dommelen uit St. Philipsland en wel op zondagmorgen 7 uur 13 op een afstand van 945 km. Voor Ko van Dommelen betekende dit een 5e.
De broers Harry en Mathieu Maassen uit het dorpje Ubachsberg (Voerendaal) hadden op Narbonne 11 duiven ingemand. Het waren 4 doffers en 7 duivinnen. Ze
zaten beiden onder de veranda en volgden de meldingen op hun pc. Ze discussieerden of er nog wel duiven door zouden komen in Nederland. Het was al vrij donker
toen er plots een duif over het huis op de klep viel. Dat was schrikken, zeker als je pas gekeken hebt en er nog geen duif gemeld was. Het was hun "Rode
Narbonne" met ringnummer Nl11-1056917. Hij aarzelde met binnen wippen. Het licht op het hok werd aangemaakt en een doffer in de spoetnik gezet. Toen
sprong hij snel binnen. Met trillende handen werden de verplichtingen voldaan en de duif gemeld. Het was de eerste melding welke op de site verscheen. Nu werd
het weer spannend of er nog duiven op verdere afstanden zouden vallen. Uiteindelijk kregen ze de volgende morgen bericht dat de nationale zege voor Harry en
Mathieu een feit was.
.
.
.
De 10 geboden, niet van
Mozes maar van :
.
Richard en Wesley van Tilburg
Wonende te: Nieuw-Vennep
Provincie: Noord-Holland
.
1) Hoe bent U verzeild geraakt in de duivensport ?
(Richard) Door een buurman genaamd Gert Arensman, waar ik vaak kwam kijken bij de vluchtaankomsten.
2) Hoe was Uw 1e kennismaking met de ZLU vluchten ?
We zijn voor het eerst in 2016 gaan deelnemen aan de ZLU vluchten. Met Pau de eerste vlucht met heel slecht weer, maar toch nog een 160e Nationaal waar we heel
blij mee waren.
3) Hoe is de voorbereiding seizoen 2024 verlopen ?
De vliegploeg heeft een aantal vitesse vluchten gehad en 2 keer Hank. Komen goed en lekker fris en op tijd thuis.
4) Hoe groot is de vliegploeg die straks aan de ZLU vluchten gaat deelnemen ?
De vliegploeg bestaat uit 65 duiven. De duiven voor Pau zijn een week eerder gekoppeld en de rest van de ploeg dus een week later.
,
.
5) In welk lokaal gaat U inkorven, welke toppers ontmoet U daar ?
Wij korven de duiven in in NIC De Duinklievers in Noordwijkerhout, namen zoals Jelle en Cor sneekes, Louis Vollebregt en zonder iemand te vergeten nog een paar
goede liefhebbers.
6) Zoekt U een speciale vlucht uit om te “pieken “ ?
Nee, wij proberen op elke vlucht een kopduif te pakken.
.
.
7) Is het aantal duiven per mand en het aantal manden per auto maatgevend voor de goede conditie waarmee de duiven
thuiskomen na de vlucht ?
Wij zijn er van overtuigd dat de kleine aantallen per mand bijdraagt aan de goede conditie van de duiven bij thuiskomst.
8) Hoe volgt U de aankomsten van de duiven tijdens de vlucht ?
Op onze telefoon. Eerst bij pipa en als de duiven verder in België vallen op de ZLU site.
9) Gaat Uw voorkeur uit naar Internationaal of Nationaal spel ?
Nationaal, met noorden wind zijn we op zeker verloren gezien onze duiven vaak nog 300 km extra moeten vliegen.
10) Onze vraag is: Waarom er zo weing filmpjes/ foto‘s worden gemaakt bij de losplaats en tijdens transport met bijvoorbeeld voeren en water
geven..
We zouden dit erg leuk vinden als we wat meer te zien zouden krijgen.
.
.
Combinatie van Tilburg uit Nieuw-Vennep winnen Barcelona 2023 bij SMN. De winnares is een 3-jarige dochter van Immortal, Miss
Immortal. Deze doffer was de beste jaarling in 2018 op de ZU vluchten in heel Europa en 2e WHZB/TBOTB duif. Hij vloog oa de 10e nationaal Narbonne en de 15e
nationaal Agen JL. Het mooie is dat deze doffer nu al meerdere zeer bruikbare duiven heeft gegeven en ook al in de 3e generatie goed door vererfd. Immortal is een
100% Dirk Pennings duif. Moeder van Miss Immortal is een duivin van Jan Schreurs en komt uit een doffer van Leo Kouters x een duivin van Dirk Pennings, een
100% Nico Volkens.
11) Stel, op enig moment moet de ZLU keuzes maken om het ZLU spel betaalbaar te houden, welke vluchten mogen er dan van U afvallen ?
Als 1e St. Vincent, vanwege de geringe deelname.Verder zouden we het liefst laten zoals het is.
12) Zijn er nog verbeter/aanpassingspunten inzake de ZLU organisatie op te noemen !
We zijn tevreden over de ZLU organisatie.
Aldus: Richard en Wesley
Onze werkpaarden in het luchtruim, en de werkpaarden in het ondergronds mijnbedrijf !
In de allereerste jaren van het begin in de mijnbouw, in de Domaniale mijn te Kerkrade, gingen eind 1866 de eerste paarden ondergronds. Men gebruikte hiervoor
Belgische werkpaarden. Om de paarden naar ondergronds te brengen werden deze in een soort lederen tuig onder de liftkooi gehangen. Men had beneden
ondergronds in de mijn kortbij de schacht de paardenstallen ingericht. Het meest gebruikt werden paarden, gecastreerde hengsten die een jaar of vijf oud waren.
Meestal bleven de paarden een tiental jaren ondergronds. Voor de dagelijkse verzorging van de paarden waren er speciale knechten, dus mensen met verstand van
paarden, die alleen maar voor de paarden moesten zorgen. De paarden werden gebruikt voor vervoer van materiaal en het voortrekken van de kolenwagens richting
schacht. Vele paarden werden na een aantal jaren van het donkere werk in de mijn blind. Na hun werk in de mijn gingen ze meestal veelal naar het slachthuis.
.
.
Vriendschap en kameraadschap legt al een basis voor wederzijds vertrouwen !
.
Het gebruik van paarden in het ondergronds mijnbedrijf werd op de Staatsmijn Maurits beëindigd in juli 1938. Dit jaartal geld ook
voor de overige Staatsmijnen. Bij deze een beperkt overzicht van het aantal te werk gestelde paarden bij de staatsmijnen;
.
Staatsmijn Maurits (1930) ca. 40 stuks
Staatsmijn Emma ( 1930) ca. 50 stuks
Staatsmijn Wilhelmina ( 1930) ca. 15 stuks
Staatsmijn Hendrik ( 1930) ca. 35 stuks
.
.
En hier doet de ZLU het allemaal voor,
een vaasje waar iedereen op zit te wachten.
.

.
Sportvrienden,
Deze reportages worden mede mogelijk gemaakt dankzij de sponsoring van:
.

.
PIGEON PIXELS FALCO EBBEN.
.

.
De Zuid Limburgse Unie, al meer dan 64 jaar een begrip
in de Nederlandse duivensport !
.
Dankzij de sponsoring deze postduiven verkoopsite worden de
uitvoerige reportages elke week opgenomen op de website van:
.
Dank zij de medewerking van duivensportblad
De Duif worden de uitvoerige reportages elke week opgenomen in
"De Duif "
.
.
Dank zij Pigeoncom.com hoofdsponsor ZLU vluchten is het voor de ZLU
mogelijk iedere week deze uitvoerige reportages incl. foto‘s te plaatsen.
Heren, onze hartelijke dank hiervoor !!
.
.
;
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer. Pr. ZLU vluchten.
Allerhand tussen Marseille en Narbonne.
.
Sportvrienden,
met winnen van de 1
e prijs Marseille 2024 krijgt de extra ereprijs ontvangen van Colombe Joyeuse in het kader van 60 Jaar Marseille door de
ZLU, meteen een nieuwe eigenaar.
.
,
,
Straks zal op een geschikt moment
deze prachtige ereprijs aan Jo de Cock deze ereprijs worden overhandigd.
.
Alvast van harte proficiat !!
.
EREPRIJS COLOMBE JOYEUSE 60 jr.
MARSEILLE
.
Ja, beste sportvrienden , het gaat rap nu. Nog 2 vluchten en ook 2024 is ten einde. Een zeer bewogen seizoen, niet alleen voor U als deelnemer aan de ZLU vluchten
maar ook voor ons als ZLU bestuur.
**********************************************************
.
Beste heren,
De werkzaamheden in Olen voor het konvooi van Narbonne zijn gereed. Er is één volle vrachtwagen met Nederlandse duiven en een wagen met
Nederlandse en Duitse duiven samen. Na samenstellen van konvooi en omzetten van restmanden; 259 volle manden met 18 duiven - 1 rest doffers van 10 -
Totaal geteld =
4.672 duiven
Groet, Mickel Roumans
.
*************************************************************
.
.
.
Toegangsweg naar Narbonne !!
.
.
Dankzij Joerie sublieme verzorging, hartelijk dank !!
Uitstel na uitstel is aan de orde van de dag !!
Afwachten wat de zondagmorgen brengt ??
.
Lossing Narbonne op zondagmorgen:
Zondag 28 juli
De weersomstandigheden vandaag zijn beter. Op de vluchtlijn wordt geen regen verwacht, wel bewolking. De zichten zijn goed. De wind matig overwegend uit het
noordoosten. Op de losplaats is het goed, echter wel een gesloten wolkendek. Er is gewacht op voldoende opklaringen.
LOSSING NARBONNE, 9.45 uur
Allen veel succes.
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.
KING NARBONNE ZORGT VOOR DE GOUDEN MEDAILE
OP INTERNATIONAAL NARBONNE ZLU
.
.
Rhenen een dorp in de Provincie Utrecht met een oppervlakte van 43,76 km2 , de stad telt er 20238 inwoners . Het ligt aan de noordoever van
de Nederrijn aan de overkant bevindt zich het dorp Kesteren .Via de Rijnbrug is de stad met de Neder-Betuwe verbonden. 24 jaar geleden in 2000 was Rhenen de
gastheer van de Europese kampioenschappen mountainbike wie toen won weet ik niet maar wie Internationaal Narbonne wint in 2024 weten we wel intussen !
.
.
Piet en Erik De Vreugd-Van Beek, Rhenen
Het moet een enorme “kick" geweest zijn voor deze twee jonge gasten Piet 28 en Erik 35 jaar jong! Pas enkele jaren
geleden overgeschakeld naar het zwaardere werk en zo een prestatie op je naam mogen schrijven is pas de kers op de “kaastaart" ! Beide jonge
mannen werken in het familiebedrijf KAAS VAN BEEK, een groothandel in kaas en gelegen te Veenendaal . Een modern bedrijf waar de kaas wordt opgelegd
en gerijpt, men vindt er alle soorten kaas maar ook zuivelproducten voor de Horeca. Hun specialisme zijn de Hollandse kazen . De tandem ontstond eigenlijk door de
liefde , Piet had verkering met de zus van Erik waar hij in 2020 samen mee in het huwelijksbootje stapte. Erik vond het duivenspel van Piet geweldig en was er zo
van onder de indruk dat een jaar later in 2021 in tandem werd gespeeld. Hun beide leven is door het bedrijf zeer druk en er is in feite te weinig tijd voor de duiven ,
daardoor worden de taken verdeeld .
.
.
De vliegduiven zitten bij Piet en Erik zorgt voor de kweekduiven en dat lukt hun prima .Piet speelt al sinds zijn elfde de programmavluchten en is sinds de tandem
geboren werd de zwaardere vluchten gaan spelen ! Vorig jaar 2023 speelden ze al een paar keer dicht bij de top 100 Nationaal en dit jaar was er al een 49°
Nationaal vanuit Pau . Gevlogen door een geweldige duivin die reeds 3 X Pau en 2 X Marseille won op drie jaar tijd ! Jammer maar op een stomme lapvlucht een paar
weken geleden ging ze verloren . Dit was toch een serieuze aderlating voor het jonge tandem . Volgens Piet en Erik was 2024 de doelstelling om een
“vaasje" te winnen …..Maar dat werd het niet , neen het werd de “Eifeltoren" ! “KING NARBONNE" zo gaat hij vanaf
nu door zijn duivenleven en zorgde bij Piet voor een bloedstollend moment . Toen hij de jonge duiven ging binnen roepen zag Piet plots een oude duif tussen de
jonge “garde" zitten en schrok zich wezenloos . Snel werd hij binnen geroepen . “Ik heb wel een aantal keren gekeken of het er echt wel een
was want op dat moment was er nog nergens iets in heel Nederland op toch een behoorlijke afstand. Toen het na lang wachten begon te lopen met de meldingen
werd het snel duidelijk dat hier wellicht niemand nog zou overheen gaan “ ! Het was binnen , wat een “match" en wat een ontlading euforie ten
top .
.
.
Narbonne
Een zoveelste uitgestelde lossing tot …Zondag het “convooi" mag zich opmaken want om 9:45 uur breekt het
los . Ze zijn eruit , een massa lossing , de vrachtwagens staan mooi opgesteld en de 23.256 duiven kunnen richting het Noorden . Na dagen in de mand te
hebben gezeten zijn ze eindelijk als vrije vogels in de lucht . Het zal geen gemakkelijke vlucht worden en zullen moeten strijden voor het Goud . Het zal ook dit keer
geen “pannenkoek" zijn die zal winnen.
“KING NARBONNE" 22/8268125
Voor een afstand van 1000,53 KM werd hij geklokt om 8:04 uur en legde de afstand af aan 1090,08 M/P/M . Met ruime voorsprong pakte hij de
Internationale overwinning tegen 8605 oude duiven en was ook de snelste van het ganse lot 23.256 Duiven ! Zijn afstamming; hij is een rechtstreekse Henri Hoeks
uit Bovensmilde en werd er gehaald als ei ! Zijn vader is uit Henri zijn oude basis namelijk de Samoerai lijn en langs moeders kant vinden we de Red Bullens/Henri
waar al meerdere top duiven zijn uit gekomen ! Hun soort van duiven komen van Henri Hoeks, Heikamp-Van Doorn en er werd ook nog iets aangeschaft van Arjan
Beens uit Genemuiden . Maar ook soort van Dolf Bakker om er wat meer snelheid in te krijgen wat trouwens al aardig lukte met een vroege duif van uit Ruffec
(14° NPO)! Bij deze laatste mannen kunnen ze ook nog eens terecht voor raad en die is altijd voor jonge liefhebbers zoals Piet en Erik zeer welkom .
.
.
Verzorging
De verzorging is ten huize Piet en Erik zeer beperkt , door het bedrijf is er steeds weinig tijd , men vertrekt er vroeg en komt vaak laat thuis . Als
zelfstandige in een groot bedrijf als het hunne is er altijd tijd te kort en de “kaasbollen" moeten immers rollen . De duiven komen eenmaal per dag
buiten om te trainen en alles wordt er op nest gespeeld . De winnaar werd ingekorfd op veertien dagen broeden . De duiven zitten zoals Piet het aangeeft op droge
mest doch de nestbakken worden iedere dag gereinigd . Het zijn tuinhokken met golfplaten die de ganse dag aan de voorkant open staan , enkel 's avonds
gaan de ramen dicht !
.
.
Medisch
Op dit vlak is men zeer zuinig met medicatie , men probeert de duiven zo dicht mogelijk bij de natuur te houden . De man met de witte
“kiel" waar men ten rade gaat is Marco Van Doorn van de tandem Heikamp Van Doorn. In het speelseizoen gaat men iedere week op controle . Als
voeder gebruikt men verschillende vlieg mengelingen en deze worden door elkaar gemengd . Als bijproducten zijn er dagelijks vers grit, roodsteen , vi-spu-min ,
eivoer en er staat steeds een potje zout ter beschikking ! In het speelseizoen staat er steeds voeder ter beschikking en de laatste drie dagen staat er een extra potje
vetrijk voer in hun nestbak .
Tot besluit
We hebben met deze winnaars twee jonge liefhebbers die nog heel wat in petto hebben. Piet heb ik ervaren als een zeer vriendelijke en
aangename jonge gast en van Erik kunnen we ongetwijfeld hetzelfde zeggen. In ieder geval, het is jullie van harte gegund en nogmaals van harte proficiat en geniet
ervan !
Rudy Fosselle